Czy w przypadku narażenia pracodawcy na szkodę zachodzi odpowiedzialność odszkodowawcza pracownika
PYTANIE
Pracownik w wyniku nieumyślnie popełnionego błędu, zaniedbania naraził firmę na szkodę finansową. Pomyłkę wychwycił, wprowadzając aktualizację w systemie o czym poinformował bezpośredniego przełożonego z którym wspólnie podejmowali działania naprawcze. Został złożony dokument do pracodawcy, który wyjaśniał zaistniałą sytuację. Czy zasadnym jest powoływanie się na kodeksową odpowiedzialność pracownika za szkodę wyrządzoną pracodawcy i wysokość odszkodowania zgodnie z art. 119 Kodeksu pracy? Pracownik wykonywał zadania zgodne z jego zakresem odpowiedzialności i uprawnień. Okolicznością łagodzącą jest to, że działał nieumyślnie, a działanie było wynikiem pomyłki. Dla porządku dodam, że bezpośredni przełożony nie jest pracodawcą. Czy w tym wypadku może mieć zastosowanie art. 119 Kodeksu pracy?