Terminowy nakaz inspektora pracy w przypadku stwierdzenia uchybień z zakresu bhp
Stwierdzenie przez inspektora PIP nieprawidłowości w obszarze technicznego bezpieczeństwa pracy wiąże się z wydaniem nakazu, który formalnie jest decyzją administracyjną. Obok nakazów, które muszą być zrealizowane bezpośrednio po ich wydaniu, inspektorzy pracy w przeważającej części przypadków stosują nakazy terminowe, wskazując przedział czasu, w którym stwierdzone nieprawidłowości powinny być usunięte. Ponieważ ustawa o PIP nie reguluje bezpośrednio wszystkich kwestii praktycznych związanych z nakazami terminowymi, warto odwołać się do funkcjonującej w tym zakresie praktyki między inspektorami a podmiotami kontrolowanymi.
Przede wszystkim bezpieczeństwo pracy
Praca podlega ochronie, co dotyczy sytuacji, gdy jest wykonywana na podstawie stosunku pracy, jak również w ramach elastycznych form zatrudnienia. Oczywiście poziom ochrony jest różny w zależności od poziomu regulacji prawnych, które mogą być mniej lub bardziej kompleksowe. Jednak w przypadku bezpieczeństwa i higieny pracy przepisom daleko od kompromisów. Właściwa organizacja pracy w kwestiach bezpieczeństwa musi być zapewniona niezależnie od tego, czy zatrudniony świadczy pracę na podstawie umowy o pracę, umowy prawa cywilnego, czy wykonuje swoje obowiązki na rzecz pracodawcy użytkownika, będąc formalnie zatrudnionym przez agencję pracy tymczasowej.