Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 7 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.928.2021.2.ŻR

Brak opodatkowania podatkiem VAT wyliczonej i wypłaconej rekompensaty. Brak obowiązku wystawienia faktury dokumentującej ww. czynność. Brak opodatkowania podatkiem VAT wyliczonej a niewypłaconej rekompensaty. Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu wyliczonej a niewypłaconej rekompensaty.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego   stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-braku opodatkowania podatkiem VAT wyliczonej i wypłaconej rekompensaty,

-braku obowiązku wystawienia faktury dokumentującej ww. czynność,

-braku opodatkowania podatkiem VAT wyliczonej a niewypłaconej rekompensaty,

-momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wyliczonej a niewypłaconej rekompensaty.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 3 marca 2022 r. (data wpływu 3 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

… sp. z o.o. (dalej - „Spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Uchwałą nr  … Rady Miejskiej w …  z dnia 6.07.2016 r. został wniesiony wkład niepieniężny w postaci prawa własności 3 nieruchomości zabudowanych położonych w … (dalej - „Nieruchomości”) oraz dokumentacji technicznej wraz z autorskimi prawami majątkowym i prawami zależnymi do niej o łącznej wartości …. zł. W zamian za opisany powyżej aport Miasto … otrzymało 1.805 udziałów po … zł każdy. Pozostała kwota w wysokości …. zł została przekazana na kapitał zapasowy Spółki.

Następnie na podstawie Uchwały nr …. z dnia 27 marca 2019 r. Rada Miejska w …. powierzyła Spółce wykonywanie zadań własnych gminy z zakresu rewitalizacji obejmujących realizację przedsięwzięć rewitalizacyjnych, dotyczących nieruchomości przekazanych przez Miasto .. tytułem aportu (dalej - „Powierzenie Zadań”). Zgodnie z treścią przedmiotowej uchwały Prezydent Miasta … działający jako zgromadzenie wspólników spółki został upoważniony do ustalenia zasad i sposobu wykonywania ww. zadań. W związku z uchwałą nr … z dnia 27.03.2019 r. Rady Miasta … w dniu 17 grudnia 2019 r. została podjęta uchwała Nr … r. Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółki, określająca zasady wykonywania zadań rewitalizacyjnych. W uchwale tej zostały określone zasady rozliczania rekompensaty, które zostały powiązane z nieruchomościami wniesionym do spółki uchwałą RM z 6.07.2016, dotyczącymi podwyższenia kapitału zakładowego spółki. W przedmiotowej uchwale strony wskazały wprost, że do czasu wykorzystania w formie rekompensaty wynikającej z wniesionych w 2016 roku aportem nieruchomości, Spółce nie przysługuje roszczenie o dofinansowanie Miasta. Dodatkowo do uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z 17.12.2019 r. w załączniku do niej została wyliczona szacunkowa kwota rekompensaty. Celem powierzenia Spółce realizacji zadań własnych Miasta, jest realizacja przedsięwzięć rewitalizacyjnych dotyczących nieruchomości wniesionych do Spółki poprzez budowę, remont i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo Budowlane (Dz.U. z 2020, poz. 1333 z późn. zm.), w tym prac, badań i robót budowlanych prowadzonych przy zabytkach zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2021, poz. 710 z późn. zm.) oraz wszelkich innych działań warunkujących odbiór inwestycji dla budynków posadowionych na nieruchomościach stanowiących przedmiot własności Spółki, które to budynki mają charakter zabytków w rozumieniu ww. ustawy i których poprawa stanu technicznego i estetycznego ma kluczowe znaczenie dla powodzenia Gminnego Programu Rewitalizacji (gminny program rewitalizacji dla Miasta … stanowiący załącznik do uchwały Rady Miejskiej w … nr … z 28 września 2016 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta …) realizowanego przez Miasto, a następnie takie gospodarowanie tymi nieruchomościami, którego priorytetem nie będzie osiąganie zysku, lecz podporządkowanie celom wpisującym się w gminne programy oraz strategie społeczne i gospodarcze, zmierzające ostatecznie do wyprowadzenia danego obszaru ze stanu kryzysowego. Całość ewentualnych nadwyżek przychodów nad kosztami funkcjonowania Nieruchomości, które zostaną wypracowane z eksploatacji Nieruchomości, zostanie przeznaczona w szczególności na budowę, remonty i roboty budowlane prowadzone przy zabytkach zgodnie z ustawą o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz wszelkie inne działania warunkujące odbiór inwestycji budynków posadowionych na nieruchomościach stanowiących własność … (w tym również Nieruchomościach), a zatem niniejsze powierzenie Spółce obowiązków świadczenia usług publicznych zakłada, że Spółka - w ramach realizacji przedsięwzięć rewitalizacyjnych objętych tym powierzeniem - nie wypracuje nadwyżki finansowej, którą mogłaby przeznaczyć na jakiekolwiek inne cele, jak tylko kolejne etapy procesu rewitalizacji na terenie Miasta … . Powierzenie następuje, bowiem z ekonomicznego punktu widzenia nie jest możliwe, aby jakikolwiek przedsiębiorca działający dla zysku mógł kiedykolwiek zaangażować się w działania zgodne z zasadami niniejszego powierzenia. Z uwagi na konieczność uniknięcia ryzyka udzielenia niedozwolonej pomocy publicznej niezbędne było określenie zasad wykonywania powierzenia w taki sposób, żeby było ono zgodne z prawem Unii Europejskiej dotyczącym pomocy publicznej w szczególności zaś z warunkami określonymi decyzją Komisji Europejskiej 2012/21 z 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE z 2012 r., L7/3) (Decyzja UOIG).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00