Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 21 września 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.644.2021.1.SR

skutki podatkowe otrzymania od dewelopera kwoty pieniężnej tytułem zwrotu za usunięcie usterek w lokalu mieszkalnym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2021 r. (data wpływu 23 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania od dewelopera kwoty pieniężnej tytułem zwrotu za usunięcie usterek w lokalu mieszkalnym – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2021 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania od dewelopera kwoty pieniężnej tytułem zwrotu za usunięcie usterek w lokalu mieszkalnym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 10 marca 2015 r. Wnioskodawczyni zakupiła mieszkanie w stanie deweloperskim od … w …. Lokal mieszkalny nr … znajduje się na osiedlu …, na ul. … w ... Przed upływem 5 lat od daty zakupu, tj. w dniu 30 października 2019 r., Wnioskodawczyni zgłosiła usterki w lokalu w ramach przysługującego uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne lokalu, na podstawie § 8 aktu notarialnego – umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu, umowa sprzedaży z dnia 10 marca 2015 r. Pismem z dnia 12 listopada 2019 r. deweloper poinformował Wnioskodawczynię, że zgłoszenie jest zasadne i zobowiązał się do usunięcia uszkodzeń lub zwrotu kosztów napraw na konto właściciela po uprzednim podpisaniu porozumienia stron. W związku z powyższym został wykonany obmiar lokalu oraz sporządzono kosztorys prac, w którym szczegółowo określono rodzaj usterek i rodzaj prac do wykonania. Obejmowały one usuwanie spękań ze ścian i sufitów oraz usuwanie przebijających kabli elektrycznych, a także malowanie ścian i sufitów. Całość prac została wyceniona na kwotę 3 422 zł 52 gr. Z uwagi na porę roku Wnioskodawczyni zrezygnowała z usuwania usterek przez dewelopera i skorzystała z opcji wypłacenia kwoty wskazanej w kosztorysie na pokrycie kosztów naprawy. W dniu 27 stycznia 2020 r. podpisała porozumienie z … w formie przygotowanej przez dewelopera, a kwota 3 422 zł 52 gr została przekazana na Jej rachunek bankowy. W dniu 26 stycznia 2021 r. Wnioskodawczyni otrzymała PIT-11 z …, w którym wskazano w poz. 77 przychód w wysokości 3 422 zł 52 gr tytułem zawartego porozumienia z dnia 27 stycznia 2020 r., tj. zwrot za usunięcie usterek. Wnioskodawczyni skontaktowała się z pracownikiem działu księgowości celem ustalenia zasadności wystawienia dokumentu PIT-11 oraz dokonania jego korekty, ale otrzymała jedynie informacje, że PIT-11 został już przekazany do Urzędu Skarbowego …. W związku z powyższym pieniądze otrzymane jako zwrot za usunięcie usterek w ramach rękojmi Wnioskodawczyni wykazała jako przychód w zeznaniu PIT-37, a podatek w wysokości 32% od kwoty 3 442 zł 52 gr wpłaciła na konto Urzędu Skarbowego. Pomniejszenie kwoty 3 442 zł 52 gr otrzymanej od … na usunięcie wad zaistniałych w zakupionym mieszkaniu o kwotę podatku wynoszącą ponad 1 100 zł uniemożliwia usunięcie wad fizycznych lokalu zgodnie z kosztorysem prac do wykonania, a tym samym doprowadzenia mieszkania do wartości zgodnej z wartością nabytej nieruchomości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00