Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 lipca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.555.2021.1.IK
zwolnienie od podatku dzierżawy obwodów łowieckich
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 czerwca 2021 r. (data wpływu 28 czerwca 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dzierżawy obwodów łowieckich – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 czerwca 2021 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dzierżawy obwodów łowieckich.
We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:
Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 920 ze zm.) Powiat jest wyposażony w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. W katalogu szczegółowych zadań publicznych realizowanych przez Powiat znajdują się m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody oraz rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego (tj. art. 4 ust. 1 pkt 13 i 14 ww. ustawy). Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. - Prawo łowieckie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1683 ze zm.), Starosta wydzierżawia obwody łowieckie kołom łowieckim w ramach wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Starosta zawiera z Kołami Łowieckimi cywilnoprawne umowy dzierżawy obwodów łowieckich, zgodnie z którymi w myśl art. 8 ust. 1 i 2 ww. ustawy, dzierżawcy zobowiązują się do prowadzenia racjonalnej gospodarki łowieckiej, która prowadzona jest w obwodach łowieckich na zasadach określonych w ww. ustawie, w oparciu i zgodnie z rocznym planem łowieckim oraz wieloletnim łowieckim planem hodowlanym. W przypadku nieusprawiedliwionego niezrealizowania rocznego planu łowieckiego, dzierżawcy obwodów łowieckich obowiązani są do udziału w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną (art. 30 ust. 1 ww. ustawy). Koła Łowieckie prowadzą gospodarkę łowiecką poprzez hodowlę i pozyskanie zwierzyny oraz działają na rzecz jej ochrony poprzez regulację liczebności populacji zwierząt łownych. Zatem jednym z przejawów działalności kół łowieckich jest odstrzał zwierzyny, która następnie jest co do zasady przedmiotem sprzedaży. Grunty dzierżawione przez Koła Łowieckie przeznaczone są na cele działalności łowieckiej rolniczej. Z tytułu dzierżawy Koła Łowieckie zobowiązane są uiszczać na rzecz Powiatu czynsz dzierżawny, ustalany zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 26 października 2018 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania czynszu dzierżawnego oraz udziału dzierżawców obwodów łowieckich w kosztach ochrony lasu przed zwierzyną (Dz.U. z 2018 r., poz. 2085 ze zm.). Kalkulując czynsz dzierżawny uwzględnia się powierzchnie gruntów stanowiących obwód łowiecki, równowartość pieniężną jednego kwintala żyta ogłaszaną corocznie przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego na potrzeby podatku rolnego oraz ustaloną kategorię obwodu łowieckiego. Powiat zobowiązany jest także do rozliczenia czynszu dzierżawnego między nadleśnictwami i gminami. Czynsz ustalony zgodnie z rozporządzeniem stanowi całość kwoty należnej od dzierżawców, natomiast podatek VAT naliczany jest przez Powiat przy zastosowaniu tzw. metody "w stu". Obecnie Powiat stosuje 23% stawkę podatku VAT dla czynszu dzierżawnego obwodów łowieckich, lecz ma wątpliwości czy nie powinna być zastosowana stawka zw.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right