Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.881.2020.1.IK
zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a usług wyceny aktywów Funduszu realizowanych na rzecz Funduszu
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 listopada 2020 r. (data wpływu 13 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a usług wyceny aktywów Funduszu realizowanych na rzecz Funduszu – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 listopada 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. a usług wyceny aktywów Funduszu realizowanych na rzecz Funduszu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, prowadzącą działalność na podstawie ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych. Spółka na dzień dzisiejszy nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) Korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (Dz.U. z 2004 Nr 54, poz. 535 ze zm., dalej: „ustawa o VAT”). Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest: pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 66.19.Z - główny przedmiot działalności), pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z), działalność związana z zarządzaniem funduszami (PKD 66.30.Z), pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.90.Z), pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 64.99.Z) oraz pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi wyceny na rzecz funduszy inwestycyjnych zamkniętych. Usługi te będą polegały na wycenie wartości godziwej składników portfela inwestycyjnego funduszu, według stanu na dzień wyceny, w rozumieniu statutu funduszu oraz dokonywaniu innych czynności niezbędnych dla wypełnienia ciążącego na funduszach inwestycyjnych ustawowego obowiązku wyceny aktywów funduszu oraz należytego zabezpieczenia interesów uczestników funduszu. Zakres tych czynności, oprócz wyceny składników lokat, będzie obejmował przeprowadzanie kwartalnych przeglądów aktywów funduszów oraz dokonywanie innych czynności jakie towarzystwo lub depozytariusz uzna za konieczne, w celu właściwego wypełnienia ustawowego obowiązku wyceny aktywów. Wnioskodawca zamierza zawrzeć z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, zarządzającym funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi przy udziale tych funduszy umowy, których przedmiotem będą opisane usługi wyceny. Fundusze inwestycyjne są osobami prawnymi, których działalność regulowana jest ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz.U. z 2020 r. poz. 95 tj. z późn. zm., dalej: „ustawa FIZAFI”). Zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy FIZAFI fundusz inwestycyjny zamknięty jest rodzajem alternatywnego funduszu inwestycyjnego. Wyłącznym przedmiotem działalności funduszy na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy FIZAFI jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze publicznego, a w przypadkach określonych w ustawie również niepublicznego, proponowania nabycia jednostek uczestnictwa albo certyfikatów inwestycyjnych, w określone w ustawie papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Fundusz inwestycyjny może być utworzony wyłącznie przez towarzystwo. Towarzystwo tworzy fundusz inwestycyjny, zarządza nim i reprezentuje fundusz w stosunkach z osobami trzecimi. Przedmiotem działalności towarzystwa jest wyłącznie tworzenie funduszy inwestycyjnych lub funduszy zagranicznych i zarządzanie nimi. Towarzystwo może, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, powierzyć przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy zagranicznemu wykonywanie czynności związanych z działalnością prowadzoną przez to towarzystwo. Zgodnie z art. 8 ustawy FIZAFI jedynym z obowiązków funduszu jest dokonywanie wyceny aktywów funduszu. Zgodnie natomiast z art. 36a ustawy FIZAFI czynności wyceny funduszu inwestycyjnego zamkniętego przeprowadza towarzystwo (pod specjalnymi jednak warunkami zapewnienia niezależności wyceny od zarządzania portfelem) lub „zewnętrzny podmiot wyceniający wyznaczony przez fundusz, niezależny od funduszu, towarzystwa, zarządzającego tym funduszem zarządzającego z UE i podmiotów pozostających z tymi podmiotami w bliskich powiązaniach oraz zapewniający prawidłowe i rzetelne wykonanie czynności wyceny”. W praktyce rynkowej dominuje przekonanie, że faktyczne zapewnienie przez towarzystwo niezależności wyceny od zarządzania portfelem jest niemożliwe, stąd konieczność zlecenia tych czynności zewnętrznym podmiotom. Sam sposób dokonywania wyceny jak również szereg czynności składających się w istocie na owy proces jest determinowany przez powszechnie obowiązujące przepisy prawa, statut oraz regulacje wewnętrzne funduszu. Głównym zaś celem jego przeprowadzania jest zapewnienie właściwej ochrony interesów uczestników funduszu. Aby cel ten mógł zostać osiągnięty czynności wyceny mogą zostać powierzone jedynie podmiotom spełniający warunki określone w ustawie FIZAFI (w szczególności w art. 36a ust. 2 i 3, art. 45 a ustawy), w art. 73 rozporządzenia delegowanego komisji (UE) nr 231/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61 /UE w odniesieniu do zwolnień, ogólnych warunków dotyczących prowadzenia działalności, depozytariuszy, dźwigni finansowej, przejrzystości i nadzoru (Dz.U.UE.L.2013.83.1 z dnia 2013.03.22 dalej „rozporządzenie 231”) oraz w art. 19 i 20 dyrektywy parlamentu europejskiego i rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U.UE.L.2011.174.1 z dnia 2011.07.01 dalej „dyrektywa ZAFI”). Wnioskodawca spełnia wskazane kryteria. Tym samym Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi, których celem będzie wypełnienie przez fundusze inwestycyjne zamknięte ciążącego na nich ustawowego obowiązku wyceny aktywów funduszu.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right