Wyrok Sądu Rejonowego w Bydgoszczy z dnia 8 listopada 2016 r., sygn. VII P 474/16
Dnia 8 listopada 2016 r.
Sąd Rejonowy w Bydgoszczy VII Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w składzie następującym:
Przewodniczący: SSR Marcin Winczewski
po rozpoznaniu w dniu 8 listopada 2016 r. w Bydgoszczy
sprawy z powództwa S. R.
przeciwko Przedsiębiorstwu (...) Sp. z o.o. w B.
o uchylenie kary nagany
1. powództwo oddala;
2. zasądza od powoda na rzecz pozwanej Spółki kwotę 120,00 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów procesu;
3. kosztami sądowymi w sprawie obciąża Skarb Państwa.
Uzasadnienie
S. R. wniósł pozew przeciwko Przedsiębiorstwu (...) Sp. z o.o. w B., domagając się uchylenia kary nagany nałożonej w dniu 27 lipca 2016 r. W uzasadnieniu wskazał, iż tego dnia został poproszony do biura Zastępcy Prezesa A. W., gdzie w obecności Prezesa M. R. i M. K. został poinformowany, że pracownik Fabryki (...) S.A. w T. E. O. złożyła na niego skargę, twierdząc że był wobec niej nieuprzejmy i arogancki. Zaprzeczył, gdyż nie kontaktował się ani z nią, ani z jakimkolwiek innym pracownikiem tej firmy. Okazano mu wiadomość E. O., w której skarżyła się na zachowanie E. R.. Po zwróceniu uwagi na ten fakt, M. R. wpadł w złość i nakazał przejść do biura Prezesa (...) (jedynego udziałowca pozwanej) A. A., gdzie już go nie wysłuchano, tylko podtrzymano karę. Sytuacja sporna z E. O. miała miejsce kilka miesięcy wcześniej, kiedy żądała ona podmienienia faktury, gdyż Fabryka (...) S.A. uregulowała należności nieterminowo, co skutkowało nieudzieleniem przez pozwaną ulgi we wpłacie na PFRON. Odmówił podmiany faktury, a telefon przekazał ówczesnej przełożonej E. R..
W odpowiedzi pozwana Spółka wniosła o oddalenie powództwa i zasądzenie kosztów procesu, w tym kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych. W uzasadnieniu wskazano, iż udzielenie kary było uzasadnione, a nastąpiło w dniu 27 lipca 2016 r., po uprzednim wysłuchaniu pracownika. Powód nie wykonał bowiem polecenia A. W., co do skontaktowania się z klientem pracodawcy Fabryką (...) S.A. w T., celem wyjaśnienia przepisów o rozliczaniu usług obniżających wpłaty na PFRON i różnicy kwoty występującej na fakturze, za wykonaną usługę. Następnie oficjalną skargę w tym zakresie w drodze telefonicznej i mailowej złożyła na powoda E. O.. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego i konsultacji z Zarządem, Prezes M. R. podjął decyzję o wysłuchaniu powoda, a następnie udzielono mu kary nagany. Dla pozwanej prawidłowy kontakt z klientem jest sprawą priorytetową, a pracownika powinna cechować uprzejmość, pomocność, kurtuazja i ogłada w ekspresji emocji w kontaktach z partnerami biznesowymi. Nie była to przy tym pierwsza skarga na powoda, gdyż zdarzały się one już wcześniej ze strony innych kontrahentów.