Artykuł
Służba bhp pod kontrolą inspektora pracy – wybrane zagadnienia
Realizacja zadań służby bhp może odbywać się przy udziale wyodrębnionych komórek organizacyjnych. Zadania te mogą być również wykonywane przez pracowników zatrudnionych przy innej pracy, specjalistów zewnętrznych czy samego pracodawcę - przy spełnieniu przesłanek wynikających z Kodeksu pracy. Służba bhp podlega kontroli zewnętrznej, realizowanej przez inspektorów pracy, zarówno w zakresie wywiązywania się przez służbę z jej zadań, jak i w kwestiach formalnych i organizacyjnych.
Nie tylko służba bhp
Niektóre przepisy z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy wprowadzają zależność między liczbą pracowników zatrudnionych w zakładzie pracy (ściślej - u danego pracodawcy) a poszczególnymi obowiązkami. Przykładem takiej regulacji są przepisy dotyczące funkcjonowania służby bhp. Zasadą jest, że zatrudnienie przekraczające 100 pracowników powoduje konieczność zapewnienia stałego i odpowiednio zorganizowanego monitoringu bezpieczeństwa pracy, który przybiera kształt jedno- lub wieloosobowej komórki bhp.
Zatrudnienie nieprzekraczające 100 pracowników nie daje podstaw do tworzenia zakładowych, zinstytucjonalizowanych struktur bhp w postaci wyodrębnionych komórek. W takim przypadku istnieją trzy opcje, w ramach których zadania służby bhp wykonuje:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right