Artykuł
Zapobieganie niekorzystnym skutkom stresu w miejscu pracy
Stres w miejscu pracy to jedno z najpoważniejszych wyzwań w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa. Jak wynika z raportu „Bezpieczeństwo pracy w Polsce 2019”, Koalicji Bezpieczni w Pracy, aż 85% pracowników odczuwa stres w pracy[1].
Objawy nadmiernego stresu to na przykład: bóle różnych części ciała, nadmierne napięcie mięśni, problemy ze snem, brak apetytu lub nadmierne objadanie się, zły nastrój, drażliwość, zaburzenia pamięci i koncentracji. Zmiany w stanie zdrowia nie pojawiają się od razu. Są efektem różnych, powtarzających się sytuacji stresogennych. Stan ciągłego napięcia prowadzi często do wyczerpania fizycznego i psychicznego, i choć obawiamy się skutków nadmiernego stresu, często nie wiemy, jak mu zapobiec.
Ocena poziomu stresu w pracy
Państwowa Inspekcja Pracy w poradniku „Sposoby na stres” umieściła test, po wypełnieniu którego możemy sprawdzić, na ile doświadczamy stresu w pracy [2]. Przy każdym pytaniu należy zaznaczyć właściwą odpowiedź. Następnie zliczyć uzyskane punkty. Na końcu testu znajduje się interpretacja wyników.
1. Jak często odczuwasz nadmierne pobudzenie, trudno Ci się zrelaksować po pracy? a) Prawie nigdy (1 p.) b) Rzadko (2 p.) c) Czasami (3 p.) d) Często (4 p.) e) Prawie zawsze (5 p.) | 2. Czy miewasz problemy z pamięcią i/lub koncentracją? a) Prawie nigdy (1 p.) b) Rzadko (2 p.) c) Czasami (3 p.) d) Często (4 p.) e) Prawie zawsze (5 p.) |
3. Jak często doświadczasz poczucia przytłoczenia obowiązkami zawodowymi? a) Prawie nigdy (1 p.) b) Rzadko (2 p.) c) Czasami (3 p.) d) Często (4 p.) |
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right