Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4.05.2021, sygn. 0115-KDIT3.4011.34.2021.4.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.34.2021.4.AW

Czy po zakończeniu budowy i oddaniu budynku do użytku, Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów działalności gospodarczej poprzez odpisy amortyzacyjne tę część wydatków, która została przeznaczona na budowę pomieszczenia biurowego w domu, a za które faktury zostały opłacone z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności mimo, że przewyższają wartość 15 000 zł brutto i obejmują usługi, które są zawarte w załączniku nr 15 ustawy o VAT?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm). Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 11 stycznia 2021 r.) – uzupełnionym w dniu 6 kwietnia 2021 r. (data wpływu) – o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie amortyzacji środka trwałego – jest prawidłowe, jednakże z innych względów niż wskazuje Wnioskodawca.

Uzasadnienie

W dniu 11 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie amortyzacji środka trwałego. Wniosek został uzupełniony w dniu 6 kwietnia 2021 r. (data wpływu).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą związaną z usługami informatycznymi. Jest czynnym podatnikiem VAT, podatek dochodowy rozlicza wg stawki liniowej, formą ewidencji księgowej jest książka przychodów i rozchodów. Jest w związku małżeńskim, jego żona nie prowadzi działalności gospodarczej. Włącznie z żoną nabyli do majątku wspólnego działkę budowaną. Na działce budują dom jednorodzinny na podstawie prawomocnego pozwolenia na budowę domu mieszkalnego. Podpisali włącznie z żoną umowę na wykonanie domu z wykonawcą/producentem domów. Włącznie z żoną są stronami umowy jako klienci indywidualni. Budowa domu jest finansowana częściowo z kredytu hipotecznego na podstawie umowy banku z Wnioskodawcą i żoną jako klientami indywidualnymi. Po zakończeniu budowy Wnioskodawca planuje przenieść do nowego domu siedzibę firmy i korzystać na cele prowadzenia działalności gospodarczej z pomieszczeń w tym celu wydzielonych, o procentowym udziale w całej powierzchni 18,96%. Koszty proporcjonalnie dotyczące tej części budynku księgowane są w kolumnie nr 15 książki przychodów i rozchodów jako środki trwałe w budowie, a po zakończeniu budowy, wydzieloną do działalności gospodarczej Wnioskodawcy część domu zamierza on amortyzować. Otrzymane od wykonawców faktury VAT za kolejne etapy budowy/produkcji domu mają dwóch nabywców, Wnioskodawcę i jego żonę. Faktury zawierają numer NIP dla każdego z nabywców. Koszt samego domu przewyższa 600 000 złotych, a faktury otrzymują po zakończeniu każdego z etapów budowy. Wartość pojedynczej faktury przekracza często 15 000 zł brutto. Wykonane usługi zawierają się w zał. nr 15 do ustawy o VAT – wykazie towarów i usług, o których mowa w art. 105e, art. 106e ust. 1 pkt 18 oraz art. 108a ust. 1a ustawy. Faktury VAT są opłacane z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności, z uwagi na to, że umowy na budowę oraz na finansowanie budowy domu zostały zawarta między wykonawcą a osobami prywatnymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00