Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Artykuł aktualny
do 2022-12-31 info
Artykuł aktualny
do 2022-12-31 info
Data publikacji: 2021-03-25

Odpowiedzialność porządkowa pracowników – procedura postępowania

W ramach odpowiedzialności porządkowej pracownik może być ukarany karą porządkową. Jest to możliwe w razie naruszenia organizacji i porządku pracy, przepisów bhp lub przepisów przeciwpożarowych. Prawo stosowania kar przysługuje pracodawcy. To on decyduje, na podstawie stopnia i rodzaju naruszenia obowiązków pracowniczych, jaką karę zastosować w konkretnym przypadku. Pracodawca może też upoważnić inną osobę do nakładania kar.

Odpowiedzialność porządkowa pracownika polega na ponoszeniu przez niego konsekwencji w razie naruszenia obowiązków pracowniczych. W takim przypadku Kodeks pracy przewiduje kary dyscyplinarne, reguluje zasady ich stosowania oraz określa możliwości odwołania się pracowników od kary.

Pracodawca ma obowiązek wskazania w przepisach regulaminu pracy kar porządkowych, jakie na podstawie Kodeksu pracy mogą być stosowane wobec pracowników (art. 1041 § 2 Kodeksu pracy).

Jakie są rodzaje kar porządkowych

Pracodawca w ramach odpowiedzialności porządkowej może zastosować wobec pracowników upomnienie, naganę i karę pieniężną, przewidziane w art. 108 § 1 i 2 Kodeksu pracy. Rodzaje kar porządkowych i możliwość ich stosowania przedstawia tabela.

Rodzaje kar porządkowych i ich stosowanie

Rodzaj kary porządkowej

Stosowanie kary porządkowej

Kary niemajątkowe

Kara upomnienia

Karę pracodawca może zastosować za każde naruszenie przez pracownika jego obowiązków wynikających ze stosunku pracy.

Kara nagany

Kara majątkowa

Kara pieniężna

Karę pracodawca może zastosować wyłącznie w przypadku:

  • naruszenia przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • naruszenia przepisów przeciwpożarowych,
  • opuszczenia pracy bez usprawiedliwienia,
  • stawienia się do pracy w stanie nietrzeźwości,
  • spożywania alkoholu w czasie pracy.

 

Katalog kar przewidziany w Kodeksie pracy nie może być zmieniany na niekorzyść pracownika w drodze postanowień umów o pracę bądź uregulowań wewnątrzzakładowych. Oznacza to, że niedopuszczalne jest stosowanie innych kar porządkowych niż wymienione w tabeli, np. kary pouczenia, kary pozbawienia premii, kary przeniesienia na inne stanowisko.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00