Kontrola trzeźwości pracowników – obecne regulacje i planowane zmiany
Obowiązek zachowania trzeźwości w miejscu i czasie pracy jest jednym z podstawowych obowiązków pracowniczych, a jego naruszenie pociąga za sobą poważne konsekwencje na gruncie prawa pracy. Obowiązujący od wielu lat stan prawny nie pozwala na przeprowadzanie z poziomu zakładu pracy kontroli trzeźwości pracowników. Planowane są zmiany w powyższym zakresie, które z jednej strony pozwolą na prowadzenie prewencyjnych kontroli na obecność alkoholu oraz środków działających podobnie, a z drugiej - będą regulowały postępowanie w przypadku uzasadnionego podejrzenia pracodawcy - zakładając, że w takim kształcie przejdą proces legislacyjny.
Obowiązkiem każdego pracownika wynikającym z samej istoty stosunku pracy jest wykonywanie pracy dobrowolnie podporządkowanej w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę oraz pod jego kierownictwem. Aby mogła być wykonywana praca o należytej jakości, ilości oraz w warunkach właściwego poziomu bezpieczeństwa, każdy pracownik przez pełny okres dniówki roboczej powinien pozostawać w szeroko rozumianym stanie gotowości do realizacji swojego zakresu czynności.