Artykuł
Prawa i obowiązki pracodawcy użytkownika wobec pracowników tymczasowych
Pracodawca użytkownik, mimo że nie jest formalnym pracodawcą pracowników tymczasowych, musi spełnić wobec nich szereg obowiązków. Jest on bowiem faktycznym organizatorem pracy oraz podmiotem bezpośrednio odpowiedzialnym za bezpieczeństwo nie tylko zatrudnianych pracowników etatowych, ale również pracowników skierowanych do pracy przez agencję pracy tymczasowej.
Zatrudnienie w tradycyjnym ujęciu odbywa się na podstawie umowy o pracę realizowanej między pracodawcą a pracownikiem. W przypadku zatrudnienia tymczasowego układ staje się bardziej złożony - obejmuje bowiem nie dwie, ale 3 strony. Pracownicy zatrudniani są przez agencję pracy tymczasowej, a następnie kierowani do konkretnego pracodawcy mającego status pracodawcy użytkownika.
Pracodawca użytkownik
Pracodawca użytkownik jest podmiotem, na rzecz którego realizowana jest faktycznie praca przez pracowników tymczasowych - nie pozostając jednocześnie formalnym pracodawcą takich osób. Formalnym pracodawcą pracowników tymczasowych jest agencja pracy tymczasowej. Niezależnie od powyższego, z definicji pracy tymczasowej wynika, że to pracodawca użytkownik, mimo nieposiadania przymiotu pracodawcy w rozumieniu Kodeksu pracy, wyznacza pracownikowi zadania oraz kontroluje ich wykonanie. Tym samym z oczywistych względów przez okres wykonywania pracy tymczasowej na rzecz pracodawcy użytkownika, pracodawca ten wstępuje w szereg obowiązków i uprawnień realnego pracodawcy.
Pracodawca użytkownik wykonuje obowiązki i korzysta z praw przysługujących pracodawcy, w zakresie niezbędnym do organizowania pracy z udziałem pracownika tymczasowego. Pracodawca użytkownik w szczególności:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right