Artykuł
Jak ustalić podstawę opodatkowania w przypadku sprzedaży towarów po cenach promocyjnych
Definicja podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług odwołuje się do zapłaty otrzymywanej przez dokonującego dostawy towarów lub usługodawcę. Przepisy ustawy generalnie nie zawierają żadnych regulacji, które ograniczałyby swobodę podatnika w zakresie sposobu ustalania ceny towarów lub usług. Jedynie w przypadku transakcji zawieranych między podmiotami powiązanymi organy podatkowe mogą określić podstawę opodatkowania zgodnie z wartością rynkową, jeżeli powiązania te miały wpływ na ustalenie ceny. Dotyczyć to może sprzedazy na rzecz pracowników.
Przedsiębiorcy, konkurując o klienta, stosują różnego typu strategie marketingowe. Jednymi z powszechniejszych są promocje sprzedażowe polegające na stosowaniu atrakcyjnych cen towarów, niekiedy znacznie niższych od rzeczywistej wartości rynkowej tych towarów. Sprzedawcy stosujący wysokie upusty cenowe nierzadko oferują towary nie tylko w cenie odbiegającej od wartości rynkowej, lecz również poniżej ceny ich nabycia lub wytworzenia. W takich sytuacjach pojawiają się wątpliwości, jak ustalać podstawę opodatkowania na potrzeby podatku od towarów i usług. W szczególności, czy zastosowanie ceny sprzedaży poniżej ceny nabycia lub wytworzenia danego towaru, nie będzie wymagało ustalenia podstawy opodatkowania w kwocie wyższej, niż faktycznie otrzymana od nabywcy, odnoszącej się do rzeczywistej wartości rynkowej towaru lub ceny nabycia bądź wytworzenia. Rozstrzygnięcie tej kwestii wymaga odwołania się do przepisów ustawowych regulujących zasady ustalania podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Co stanowi podstawę opodatkowania podlegającą VAT
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right