Artykuł
Jak nowa ustawa o ochronie danych osobowych wpływa na prawa i obowiązki pracodawcy
Od 25 maja 2018 r. weszły w życie przepisy dotyczące monitoringu pracowników. Można go prowadzić w razie konieczności zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia czy kontroli produkcji albo zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę. Pracodawca może również wprowadzić kontrolę służbowej poczty elektronicznej pracownika, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia pełnego wykorzystania czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy.
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje ustawa z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych. Ustawę tę stosuje się do ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w zakresie określonym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanym dalej RODO. Przepisy dotyczące ochrony danych osobowych mają wpływ na uprawnienia i obowiązki pracodawców oraz pracowników.
Monitoring pracowników
Nowa ustawa z 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych sankcjonuje dotychczas powszechnie stosowaną praktykę monitoringu wizyjnego w zakładach pracy, ograniczając jednocześnie okoliczności, które uprawniają pracodawców do „nagrywania” pracowników. Nadzór nad pracownikami w formie monitoringu w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu jest możliwy w przypadku, gdy jest to konieczne do:
- zapewnienia bezpieczeństwa pracowników,
- ochrony mienia,
- kontroli produkcji,
- zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
!
Katalog okoliczności pozwalających na monitoring pracowników jest zamknięty.
Przykład
Pracodawca chciałby prowadzić monitoring wizyjny pracowników call center w celu kontroli efektywności wykonywanej przez nich pracy. Na stanowisku pracownika call center nie występuje konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pracowników, ochrony mienia, kontroli produkcji czy konieczność zachowania pewnych informacji w tajemnicy. W tym stanie rzeczy pracodawca nie może rejestrować poczynań swoich pracowników zatrudnionych w call center.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right