Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2018-04-13

Na jakich zasadach można zlecać i rekompensować pracę w sobotę urzędnikom państwowym i samorządowym

Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy i pragmatyki służbowe nie wyłączają możliwości zatrudniania urzędników państwowych w sobotę. Praca w tym dniu może odbywać się z tytułu rozkładu czasu pracy obowiązującego daną komórkę czy pracownika. Najczęściej jednak praca w sobotę wynika z potrzeby realizacji zadań służbowych w godzinach nadliczbowych.

Pragmatyki regulujące czas pracy urzędników administracji rządowej i samorządowej zawierają odmienne regulacje w zakresie ustalania rozkładów czasu pracy przewidujących pracę w sobotę, a także w zakresie rekompensowania pracy w godzinach nadliczbowych przypadających w sobotę.

 

Członkowie korpusu służby cywilnej

Sobota dniem pracy w urzędzie

Czas pracy członków korpusu służby cywilnej nie może przekroczyć 8 godzin na dobę i średnio 40 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 8 tygodni (art. 97 ust. 1 ustawy o służbie cywilnej).

W odróżnieniu od powszechnie obowiązujących przepisów prawa pracy (art. 129 § 1 Kodeksu pracy) przepis określający normy czasu pracy członków korpusu służby cywilnej nie zawiera gwarancji przeciętnie 5-dniowego tygodnia. Nie oznacza to jednak, że urzędnicy służby cywilnej mogą mieć ustalane rozkłady czasu pracy przewidujące 6-dniowy tydzień pracy. Rozkład czasu pracy w tygodniu oraz jego wymiar w poszczególnych dniach tygodnia ustala dyrektor generalny urzędu według zasad określonych w rozporządzeniu przez Prezesa Rady Ministrów (art. 97 ust. 3 ustawy o służbie cywilnej). Na podstawie wskazanej delegacji do chwili obecnej nie zostało jednak wydane takie rozporządzenie. Zatem na podstawie art. 207 ust. 2 ustawy o służbie cywilnej moc prawną zachowuje rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 25 kwietnia 2007 r. w sprawie czasu pracy pracowników urzędów administracji rządowej (dalej rozporządzenie w sprawie czasu pracy). Dyrektor generalny urzędu (kierownik urzędu) ustala rozkład i wymiar czasu pracy członków korpusu służby cywilnej i pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej, biorąc pod uwagę, że praca powinna być wykonywana od poniedziałku do piątku w godzinach pomiędzy 8.15 a 16.15. Może on także ustalić rozkład i wymiar czasu pracy pracowników obejmujący nieprzerwanie 8 godzin na dobę pomiędzy godzinami 7.00 a 18.00, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością zapewnienia sprawnej pracy urzędu i zróżnicowanym charakterem wykonywanych zadań (§ 2 i § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie czasu pracy). Zatem, co do zasady, praca w urzędach powinna odbywać się od poniedziałku do piątku. Soboty są więc dla urzędników służby cywilnej dniami wolnymi od pracy wynikającymi z ich rozkładu czasu pracy. Rozporządzenie przewiduje jednak wyjątek w tym zakresie. Ze względu na szczególny charakter pracy wykonywanej w komórce organizacyjnej lub na stanowisku pracy, w rozkładzie czasu pracy pracowników zatrudnionych w tej komórce lub na tym stanowisku pracy dzień tygodnia niebędący dniem pracy w urzędzie może być ustalony dniem pracy, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami urzędu (§ 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie czasu pracy).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00