Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-12-11
Wersja aktualna od 2023-12-11
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2485
z dnia 27 czerwca 2023 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139 ustanawiające dodatkowe techniczne kryteria kwalifikacji służące określeniu warunków, na jakich niektóre rodzaje działalności gospodarczej kwalifikują się jako wnoszące istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy działalność ta nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (1), w szczególności jego art. 10 ust. 3 i art. 11 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzenie (UE) 2020/852 ustanawia ogólne ramy służące ustaleniu, czy dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako zrównoważona środowiskowo na potrzeby określenia stopnia, w jakim dana inwestycja jest zrównoważona środowiskowo. Rozporządzenie to dotyczy środków przyjętych przez Unię lub państwa członkowskie, które określają wymogi wobec uczestników rynku finansowego lub emitentów w odniesieniu do produktów finansowych lub obligacji korporacyjnych udostępnianych jako zrównoważone środowiskowo, uczestników rynku finansowego udostępniających produkty finansowe oraz przedsiębiorstw podlegających obowiązkowi publikacji oświadczenia na temat informacji niefinansowych zgodnie z art. 19a dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE (2) lub skonsolidowanego oświadczenia na temat informacji niefinansowych zgodnie z art. 29a tej dyrektywy. Podmioty gospodarcze lub organy publiczne nieobjęte rozporządzeniem (UE) 2020/852 mogą również dobrowolnie stosować to rozporządzenie. |
(2) | W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2139 (3) ustanowiono techniczne kryteria kwalifikacji służące określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu. Techniczne kryteria kwalifikacji obejmują rodzaje działalności gospodarczej w dziewięciu sektorach gospodarki ze względu na ich istotny udział w całkowitych emisjach gazów cieplarnianych oraz ich udowodniony potencjał w zakresie unikania wytwarzania emisji gazów cieplarnianych, ograniczania takich emisji lub ich usuwania. Ponadto wspomniane rodzaje działalności gospodarczej mają udowodniony potencjał w zakresie umożliwienia takiego unikania, ograniczania i usuwania w innych sektorach gospodarki i rodzajach działalności lub zapewnienia długoterminowego składowania takich emisji w przypadku innych sektorów i rodzajów działalności. |
(3) | Rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139 nie obejmuje wszystkich rodzajów działalności gospodarczej, które mogą wnosić istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu. Aby jeszcze bardziej ułatwić zrównoważone środowiskowo inwestycje, należy ustanowić dodatkowe techniczne kryteria kwalifikacji w odniesieniu do tych rodzajów działalności gospodarczej, które mogą wnosić istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, nie wyrządzając poważnych szkód względem pozostałych celów środowiskowych, ale które obecnie nie są objęte rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/2139. Dodatkowe rodzaje działalności gospodarczej, które mogą wnosić istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu, obejmują głównie sektor transportowy i jego łańcuch wartości. Dodatkowe rodzaje działalności gospodarczej, które mogą wnosić istotny wkład w adaptację do zmian klimatu, obejmują głównie działalność umożliwiającą przystosowanie się do nieuniknionych skutków zmian klimatu, w tym odsalanie i usługi w zakresie zapobiegania klęskom żywiołowym i sytuacjom kryzysowym związanym ze zmianą klimatu oraz reagowania na nie. |
(4) | Techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące tych dodatkowych rodzajów działalności gospodarczej powinny być w miarę możliwości zgodne z klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną w systemie klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 ustanowionym rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (4). Aby ułatwić przedsiębiorstwom i uczestnikom rynku finansowego identyfikację działalności gospodarczej, dla której należy ustanowić techniczne kryteria kwalifikacji, szczegółowy opis działalności gospodarczej powinien również zawierać odniesienia do kodów NACE, które mogą być związane z tą działalnością. Odniesienia te należy rozumieć jako orientacyjne i nie powinny one mieć pierwszeństwa przed szczegółową definicją działalności gospodarczej przedstawioną w jej opisie. |
(5) | Techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące rodzajów działalności gospodarczej, które wnoszą istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, powinny zapewniać, by dana działalność gospodarcza miała pozytywny wpływ na łagodzenie zmian klimatu lub adaptację do zmian klimatu lub zmniejszała negatywny wpływ na takie łagodzenie lub taką adaptację. Kryteria te powinny się zatem odnosić do progów lub poziomów efektywności, które dana działalność gospodarcza powinna osiągnąć, aby kwalifikować się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu. Techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące zasady „nie czyń poważnych szkód” (DNSH) powinny zapewniać, by dana działalność gospodarcza nie miała znaczącego negatywnego wpływu na środowisko, w tym wpływu związanego ze zmianą klimatu. W związku z tym te techniczne kryteria kwalifikacji powinny określać minimalne wymogi, jakie dana działalność gospodarcza powinna spełniać, aby można było ją uznać za zrównoważoną środowiskowo. |
(6) | Ustanowione w art. 9 rozporządzenia (UE) 2020/852 techniczne kryteria kwalifikacji służące ustaleniu, czy dana działalność gospodarcza wnosi istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu i czy nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych, powinny opierać się, w stosownych przypadkach, na funkcjonujących w Unii przepisach prawnych, najlepszych praktykach, normach i metodach, a także na ugruntowanych normach, praktykach i metodach opracowanych przez cieszące się międzynarodową renomą podmioty publiczne. W przypadku gdy te normy, praktyki i metody nie są dostępne dla określonego obszaru polityki, techniczne kryteria kwalifikacji powinny opierać się na ugruntowanych normach opracowanych przez cieszące się międzynarodową renomą podmioty prywatne. |
(7) | Zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (UE) 2020/852 techniczne kryteria kwalifikacji powinny uwzględniać charakter i skalę działalności gospodarczej i sektora, których dotyczą, oraz to, czy dana działalność gospodarcza stanowi działalność wspomagającą, jak określono w art. 16 tego rozporządzenia, lub działalność na rzecz przejścia, jak określono w art. 10 ust. 2 tego rozporządzenia. Aby techniczne kryteria kwalifikacji w skuteczny i zrównoważony sposób spełniały wymóg określony w art. 19 rozporządzenia (UE) 2020/852, należy je określić jako próg ilościowy lub minimalny wymóg, jako względną poprawę, jako zestaw jakościowych wymogów dotyczących efektywności, jako wymogi dotyczące procedury lub oparte na praktyce, bądź jako dokładny opis charakteru samej działalności gospodarczej, w przypadku gdy taka działalność, ze względu na swój charakter, może wnieść istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu. Techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące działalności wspomagającej powinny ponadto zapewniać, by działalność bezpośrednio umożliwiająca innym rodzajom działalności poprawę ich efektywności środowiskowej miała znaczący pozytywny wpływ na środowisko i nie prowadziła do uzależnienia od aktywów szkodliwych dla środowiska. Aby zapewnić, by działalność na rzecz przejścia pozostawała na wiarygodnej ścieżce zgodnej z gospodarką neutralną dla klimatu, zgodnie z art. 19 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/852, techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące działalności na rzecz przejścia należy poddawać przeglądowi co trzy lata, z należytym uwzględnieniem zmian w prawie Unii. |
(8) | Produkcja sprzętu elektrycznego odgrywa ważną rolę we wnoszeniu istotnego wkładu w łagodzenie zmian klimatu, w szczególności poprzez wspieranie upowszechniania odnawialnych źródeł energii w unijnych sieciach elektroenergetycznych oraz rozwój instalacji ładowania pojazdów bezemisyjnych i narzędzi umożliwiających inteligentne korzystanie z energii w gospodarstwach domowych. Aby jeszcze bardziej uwolnić potencjał elektryfikacji w Unii i przyspieszyć inwestycje w produkcję sprzętu elektrycznego, należy określić techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące produkcji sprzętu elektrycznego. |
(9) | Produkcja pojazdów niskoemisyjnych, urządzeń transportu osobistego oraz taboru kolejowego i infrastruktury kolejowej zależy od komponentów, które odgrywają kluczową rolę w redukcji emisji gazów cieplarnianych lub, w przypadku kolei, które mają zasadnicze znaczenie dla efektywności środowiskowej, eksploatacji i funkcjonowania przez cały okres eksploatacji pociągów i infrastruktury kolejowej zgodnych z systematyką, ale często są produkowane przez przedsiębiorstwa, które nie montują tych pojazdów lub innych środków transportu. Aby zapewnić należyte uznanie roli tych przedsiębiorstw i produkowanych przez nie komponentów w łagodzeniu zmian klimatu, produkcję komponentów, które mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia i poprawy efektywności środowiskowej niskoemisyjnego pojazdu lub innego środka transportu, należy uwzględnić w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/2139 jako odrębną działalność gospodarczą. Należy dodać techniczne kryteria kwalifikacji w odniesieniu do komponentów, które mają decydujące znaczenie dla efektywności środowiskowej. W przypadku pojazdów obejmują one w szczególności sterowniki, transformatory, silniki elektryczne, porty ładowania i ładowarki, przetwornice DC/DC, falowniki, alternatory, jednostki sterujące, układy hamulcowe z odzyskiwaniem energii, hamulce z systemami redukcji oporu powietrza, układy kontroli temperatury, układy przeniesienia napędu, systemy magazynowania wodoru i zasilania wodorem, elektronikę niezbędną do działania mechanizmów napędowych, układy napędowe, „najlepsze w swojej klasie” układy zawieszenia prowadzące do poprawy efektywności energetycznej, wszelkie urządzenia pomocnicze, jeśli są one niezbędne dla pojazdów niskoemisyjnych i jeśli są one znacznie bardziej energooszczędne niż rozwiązania alternatywne, aktywne funkcje aerodynamiczne w pojazdach niskoemisyjnych zmniejszające opór powietrza oraz przyczepy, które są wyposażone w technologie oszczędzania energii, takie jak hamowanie z odzyskiwaniem energii lub usprawnienia aerodynamiczne. W przypadku kolei obejmuje to w szczególności składniki taboru kolejowego określone w załączniku I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 (5). |
(10) | Opony odpowiadają za 20 % zużycia energii w pojazdach, w związku z czym produkcja opon może przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w całym sektorze transportowym dzięki wykorzystaniu innowacji. Opony mogą również przyczynić się do dalszego rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym. W związku z tym, chociaż produkcja opon nie jest objęta zakresem działalności polegającej na produkcji komponentów, które mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia i poprawy efektywności środowiskowej pojazdów niskoemisyjnych, konieczna będzie dalsza ocena produkcji opon w celu ustanowienia szczegółowych technicznych kryteriów kwalifikacji dla tej działalności, z należytym uwzględnieniem wymogów prawnych określonych w najnowszych wnioskach dotyczących prawodawstwa Unii i najlepszych praktyk, w szczególności w odniesieniu do uwalniania mikrodrobin plastiku, zanieczyszczenia powietrza, hałasu, bezpośrednich emisji gazów cieplarnianych i wycofania z eksploatacji. Do tego czasu produkcja opon pozostaje kwalifikowalną działalnością na mocy sekcji 3.6 załącznika I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2139 dotyczącej innych technologii niskoemisyjnych. W szczególności w przypadku pojazdów drogowych kategorii M i N opony powinny spełniać wymogi dotyczące zewnętrznego hałasu toczenia w najwyższej klasie oraz być zgodne ze współczynnikiem oporu toczenia (co wpływa na efektywność energetyczną pojazdu) w dwóch najwyższych klasach określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/740 (6), co można zweryfikować na podstawie europejskiego rejestru produktów do celów etykietowania energetycznego (EPREL). Ponadto opony powinny spełniać wymogi określone we wniosku dotyczącym normy Euro 7 w zakresie ścieralności opon. |
(11) | W swoim komunikacie z dnia 9 grudnia 2020 r.„Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości” (7) Komisja wskazała, że wszystkie rodzaje transportu są niezbędne w systemie transportu, a lotnictwo odgrywa kluczową rolę we wspieraniu spójności, poprawie jakości połączeń i zwiększaniu dostępu do rynku wewnętrznego dla wszystkich regionów. Lotnictwo może w znacznym stopniu przyczynić się do redukcji emisji gazów cieplarnianych, w tym do obniżenia emisyjności transportu, a tym samym może wnieść istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu. Należy zatem ustanowić techniczne kryteria kwalifikacji w odniesieniu do produkcji statków powietrznych, leasingu, pasażerskiego i towarowego transportu lotniczego oraz operacji obsługi naziemnej transportu lotniczego. Usługi bezemisyjnego zarobkowego transportu lotniczego świadczone przy zerowej emisji bezpośredniej CO2 lub w całości przy wykorzystaniu zrównoważonych paliw lotniczych nie są jeszcze dostępne pod względem technologicznym. Dopóki taki bezemisyjny zarobkowy transport lotniczy nie będzie dostępny pod względem technologicznym, transport lotniczy należy traktować jako działalność na rzecz przejścia, a techniczne kryteria kwalifikacji jako oparte na najlepszych dostępnych technologiach w zakresie efektywności paliwowej płatowca i silnika oraz oparte na możliwości znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych w całym cyklu życia statku powietrznego poprzez stopniowe wprowadzanie zrównoważonych paliw lotniczych. Aby ułatwić finansowanie bardziej wydajnych, ekologicznych i najlepszych w swojej klasie statków powietrznych, unikając jednocześnie uzależnienia od bardziej emisyjnych aktywów i nie utrudniając rozwoju bezemisyjnego zarobkowego transportu lotniczego, stopa zastąpienia, która odzwierciedla stosunek statków powietrznych trwale wycofanych z eksploatacji do statków powietrznych dostarczonych na poziomie globalnym, powinna mieć zastosowanie wyłącznie do przychodów generowanych w wyniku działalności zgodnej z technicznymi kryteriami kwalifikacji. Komisja, przy wsparciu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego ustanowionej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 (8), może opublikować wartość stopy zastąpienia, aby wesprzeć podmioty gospodarcze w ujawnianiu informacji. Zgodnie z przejściowym charakterem działalności i w celu uwzględnienia rozwoju rynku technologii statków lotniczych techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące produkcji statków powietrznych powinny mieć zastosowanie do 2032 r., a do tego czasu kryteria te należy poddawać przeglądowi w celu zapewnienia zgodności z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/852 wraz z postępem technologicznym. Ponadto poziom stosowania lub mieszania zrównoważonych paliw lotniczych przedstawiony w technicznych kryteriach kwalifikacji należy poddawać przeglądowi co trzy lata w celu uwzględnienia powstających technologii zrównoważonych paliw lotniczych oraz obecnej i oczekiwanej przyszłej dostępności zrównoważonych paliw lotniczych na rynku. W obszarze adaptacji do zmian klimatu niektóre rodzaje działalności dotyczące zarządzania ryzykiem związanym z klęskami żywiołowymi mogą być jednak realizowane wyłącznie przez specjalnie zaprojektowane i wyposażone statki powietrzne. W związku z tym może zaistnieć konieczność ustanowienia na kolejnym etapie odrębnych technicznych kryteriów kwalifikacji w odniesieniu do produkcji tych statków powietrznych. |
(12) | W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/2139 określono techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące działalności prowadzonej na wodzie. W technicznych kryteriach kwalifikacji dotyczących statków żeglugi śródlądowej i mających zastosowanie po 2025 r. zakłada się stopniową redukcję emisji do 2050 r. zgodnie z oceną intensywności emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do energii zużywanej przez statki żeglugi śródlądowej, przeprowadzoną na podstawie emisji od źródła energii do kilwatera. Należy zaktualizować techniczne kryteria kwalifikacji, aby zapewnić użyteczność obowiązujących technicznych kryteriów kwalifikacji w odniesieniu do morskiego transportu towarowego i pasażerskiego oraz dostosować je do niedawno przyjętych międzynarodowych i unijnych wartości odniesienia. Te wartości odniesienia obejmują etap 3 wskaźnika konstrukcyjnego efektywności energetycznej Międzynarodowej Organizacji Morskiej (9) obowiązującego od 1 stycznia 2025 r., wskaźnik efektywności energetycznej istniejących statków (10), który wszedł w życie 1 stycznia 2023 r., oraz wartości dopuszczalne intensywności emisji gazów cieplarnianych w odniesieniu do energii zużywanej na pokładzie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 (11) w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmieniającym dyrektywę 2009/16/WE, obowiązujące od 1 stycznia 2025 r. Aby zapewnić równe szanse w porównaniu z transportem kolejowym, należy zmienić techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące infrastruktury żeglugi śródlądowej i uwzględnić w systematyce jej modernizację, ponieważ infrastruktura ta jest niezbędna do zapewnienia żeglugi bezemisyjnych statków na drogach wodnych. Aby zapewnić równe szanse w porównaniu z infrastrukturą transportu kolejowego, drogowego i wodnego, należy zmienić techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące niskoemisyjnej infrastruktury portu lotniczego, aby uwzględnić przeładunek między różnymi rodzajami transportu. |
(13) | W komunikacie Komisji z dnia 24 lutego 2021 r. określającym Strategię w zakresie przystosowania do zmiany klimatu (12) wskazano, że częstotliwość i dotkliwość ekstremalnych zdarzeń pogodowych i warunków klimatycznych narasta, co z kolei skutkowało wzrostem liczby klęsk żywiołowych i ilości spowodowanych nimi szkód na przestrzeni ostatnich dwóch dziesięcioleci. |
(14) | Służby ratunkowe ratują życie, chronią mienie i środowisko, pomagają społecznościom dotkniętym klęskami żywiołowymi i pomagają w działaniach służących odbudowie w sytuacjach kryzysowych. Zwiększona częstotliwość klęsk żywiołowych spowodowanych zmianami klimatu sprawia zatem, że służby ratunkowe odgrywają jeszcze ważniejszą rolę. Służby ratunkowe niekoniecznie są jednak przygotowane do radzenia sobie ze skalą, charakterem i częstotliwością sytuacji kryzysowych w zmienionych warunkach klimatycznych. Działania służb ratunkowych muszą zatem obejmować rozwiązania w zakresie adaptacji, aby mogły się one przystosować do skutków zmian klimatu, a po takim przystosowaniu zapewnić rozwiązania w zakresie adaptacji w celu poprawy ogólnej odporności danego obszaru i społeczeństwa. Aby jeszcze bardziej przyspieszyć inwestycje w te służby ratunkowe, które zwiększają ogólną odporność, należy ustanowić techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące takiej działalności gospodarczej. |
(15) | Przewiduje się, że globalne ocieplenie doprowadzi do większej intensywności opadów i dłuższych okresów suszy w Europie (13). W całej Unii w pewnych okresach ulewne deszcze prowadzą do powodzi. Aby zachęcić do dalszych inwestycji w rozwiązania w zakresie adaptacji służące przeciwdziałaniu powodziom, należy ustanowić techniczne kryteria kwalifikacji odnośnie do zapobiegania ryzyku powodzi i ochrony społeczności przed ich skutkami. |
(16) | Skutki zmian klimatu, w tym zwiększona ewapotranspiracja i częstsze susze, mogą zwiększyć niedobór wody, co może zagrozić zaopatrzeniu w wodę, a to z kolei może prowadzić do nadmiernej eksploatacji zasobów wód gruntowych i powierzchniowych oraz zwiększonej konkurencji w zakresie tych zasobów. Zgodnie z działaniami na rzecz łagodzenia zmian klimatu zgodnymi z hierarchizacją możliwych rozwiązań problemów związanych z wodą przed wprowadzeniem środków dotyczących odsalania wody należy rozważyć wykonalne środki w zakresie efektywnego gospodarowania wodą, a następnie wykonalne środki dotyczące ponownego wykorzystania wody. Jednocześnie konieczne jest zachęcanie do inwestycji w odsalanie wody morskiej lub słonawej, które mogą ograniczyć nadmierną eksploatację istniejących zasobów wodnych i mogą również zapewnić stabilizujący bufor na wypadek niedoboru wody słodkiej. Należy zatem ustanowić techniczne kryteria kwalifikacji w odniesieniu do odsalania wody morskiej lub słonawej. |
(17) | Dzięki doradztwu i oprogramowaniu umożliwiającemu zarządzanie ryzykiem klimatycznym można zapewnić rozwiązania w zakresie adaptacji, które ułatwiają przedsiębiorstwom prognozowanie, przewidywanie i monitorowanie obecnych lub oczekiwanych przyszłych rodzajów ryzyka klimatycznego oraz zarządzanie nimi. W odniesieniu do tych rodzajów działalności należy zatem określić techniczne kryteria kwalifikacji służące ustaleniu, czy dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w adaptację do zmian klimatu poprzez zapewnienie rozwiązań w zakresie adaptacji zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2020/852. |
(18) | W dodatku C do załączników I i II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2139 („dodatek C”) ustanowiono ogólne techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące zasady „nie czyń poważnych szkód” w odniesieniu do zapobiegania zanieczyszczeniom i ich kontroli, mające zastosowanie do różnych rodzajów działalności. W dodatku tym określono kryteria dotyczące stosowania i obecności chemikaliów. Do tej pory zawierał on wyłączenia w niektórych przypadkach, w których udowodniono, że stosowanie tych chemikaliów jest niezbędne dla społeczeństwa. Wyłączenie to budzi pewne obawy w zakresie pewności prawa i weryfikacji wśród przedsiębiorstw i uczestników rynku finansowego związane z brakiem jasnej definicji pojęcia „nieodzowne zastosowanie”. W związku z tym, w oczekiwaniu na dalsze wytyczne wyjaśniające, w jaki sposób operatorzy powinni oceniać i dokumentować zgodność z przyszłymi zasadami horyzontalnymi Komisji dotyczącymi nieodzownego zastosowania chemikaliów, należy wprowadzić ukierunkowane zmiany do tego dodatku, a pojęcie „nieodzowne zastosowanie dla społeczeństwa” należy zastąpić kryteriami, które zapewniają większą pewność prawa i których zgodność można łatwiej zweryfikować. W oczekiwaniu na dalsze wytyczne pojęcie „nieodzowne zastosowanie dla społeczeństwa” należy zatem zastąpić wymogiem, zgodnie z którym na rynku nie ma dostępnych żadnych innych odpowiednich alternatywnych substancji lub technologii, a substancje muszą być stosowane w kontrolowanych warunkach. |
(19) | W celu dalszej poprawy użyteczności dodatku C należy wprowadzić dodatkowe ukierunkowane zmiany w lit. f) tego dodatku, aby określić minimalne stężenie graniczne dla substancji wzbudzających szczególnie duże obawy w produkcie oraz datę odniesienia dla oceny zgodności z wymogiem określonym w tej literze. Ponadto w dodatku C należy skreślić lit. g) i zastąpić ją nowym akapitem określającym minimalne stężenie graniczne i zakres stosowania wymogu określonego w tym akapicie. |
(20) | Z uwagi na to, że zmiany klimatu mogą mieć wpływ na wszystkie sektory gospodarki, wszystkie sektory będą musiały zostać dostosowane do niekorzystnych skutków obecnych lub oczekiwanych przyszłych warunków klimatycznych. W przyszłości należy zatem ustanowić techniczne kryteria kwalifikacji dotyczące istotnego wkładu w adaptację do zmian klimatu dla wszystkich sektorów i rodzajów działalności gospodarczej, które są objęte technicznymi kryteriami kwalifikacji dotyczącymi istotnego wkładu w łagodzenie zmian klimatu, określonymi w niniejszym rozporządzeniu. |
(21) | Aby wyeliminować pewne niespójności techniczne i prawne stwierdzone od momentu rozpoczęcia stosowania rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2139, do rozporządzenia tego należy wprowadzić ukierunkowane zmiany. |
(22) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2021/2139. |
(23) | Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z celem neutralności klimatycznej określonym w art. 2 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 (14) i zapewnia postępy w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu, o których mowa w art. 5 tego rozporządzenia. |
(24) | Aby zsynchronizować stosowanie niniejszego rozporządzenia ze sprawozdawczością wymaganą na mocy rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2178 (15), niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 stycznia 2024 r., z wyjątkiem zmiany lit. g) dodatku C. Aby zapewnić przedsiębiorstwom wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do tej zmiany, powinna ona mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2025 r., |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/2139
W rozporządzeniu delegowanym (UE) 2021/2139 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
2) | w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.
Jednakże pkt 28 załącznika I oraz pkt 26 załącznika II stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylająca dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz.U. L 182 z 29.6.2013, s. 19).
(3) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2139 z dnia 4 czerwca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 poprzez ustanowienie technicznych kryteriów kwalifikacji służących określeniu warunków, na jakich dana działalność gospodarcza kwalifikuje się jako wnosząca istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu lub w adaptację do zmian klimatu, a także określeniu, czy ta działalność gospodarcza nie wyrządza poważnych szkód względem żadnego z pozostałych celów środowiskowych (Dz.U. L 442 z 9.12.2021, s. 1).
(4) Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
(5) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (wersja przekształcona) (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/740 z dnia 25 maja 2020 r. w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych parametrów, zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1369 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1222/2009 (Dz.U. L 177 z 5.6.2020, s. 1).
(7) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości” (COM(2020) 789 final).
(8) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).
(9) IMO, wskaźnik konstrukcyjny efektywności energetycznej (wersja z dnia 27.6.2023: https://www.imo.org/fr/ourwork/environment/pages/technical-and-operational-measures.aspx).
(10) IMO, wskaźnik konstrukcyjny efektywności energetycznej (wersja z dnia 27.6.2023: https://www.imo.org/en/MediaCentre/HotTopics/Pages/EEXI-CII-FAQ.aspx).
(11) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE (Dz.U. L 234 z 22.9.2023, s. 48).
(12) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów „Budując Europę odporną na zmianę klimatu - nowa Strategia w zakresie przystosowania do zmiany klimatu” (COM(2021) 82 final).
(13) IPCC, Managing the Risks of Extreme Events and Disasters to Advance Climate Change Adaptation [Zarządzanie ryzykiem ekstremalnych zdarzeń pogodowych i klęsk żywiołowych w celu przyspieszenia adaptacji do zmian klimatu]. Sprawozdanie specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu.
(14) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 1).
(15) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/2178 z dnia 6 lipca 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 przez sprecyzowanie treści i prezentacji informacji dotyczących zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, które mają być ujawniane przez przedsiębiorstwa podlegające art. 19a lub 29a dyrektywy 2013/34/UE, oraz określenie metody spełnienia tego obowiązku ujawniania informacji (Dz.U. L 443 z 10.12.2021, s. 9).
ZAŁĄCZNIK I
Zmiany w załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2139
W załączniku I do rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2139 wprowadza się następujące zmiany:
1) | W sekcji 3.3 podsekcja „Techniczne kryteria kWalifikacji” wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | dodaje się następujące sekcje 3.18, 3.19, 3.20 oraz 3.21: „3.18. Produkcja komponentów samochodowych i komponentów urządzeń do mobilności Opis działalności Produkcja, naprawa, konserwacja, modernizacja, zmiana przeznaczenia i doposażenie komponentów do bezemisyjnych urządzeń do mobilności osobistej oraz układów, komponentów, oddzielnych zespołów technicznych, części i części zamiennych do samochodów i urządzeń do mobilności osobistej, zdefiniowanych w art. 3 pkt 18-21 i 23 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858*1, homologowanych, zaprojektowanych i skonstruowanych do użytku wyłącznie w pojazdach i autobusach kategorii M1, M2, M3, N1, N2 i N3, oraz w art. 3 pkt 15-18 i 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 168/2013*2, homologowanych, zaprojektowanych i skonstruowanych do użytku wyłącznie w pojazdach kategorii L, spełniających kryteria wymienione w niniejszej sekcji oraz niezbędnych do zapewnienia i poprawy efektywności środowiskowej pojazdu. Działalność gospodarcza tej kategorii jest wyłączona z sekcji 3.3 i 3.6 niniejszego załącznika. Jeżeli sekcje 3.2 i 3.4 niniejszego załącznika mają zastosowanie, działalność gospodarcza tej kategorii jest wyłączona z niniejszej sekcji. Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być powiązane z szeregiem kodów NACE, w szczególności C22.2, C26.1, 26.3, 26.4, C26.2, C28.14, C28.15, C29.2, C29.3 i C33.17 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006. Działalność gospodarcza należąca do tej kategorii stanowi działalność wspomagającą zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. i) rozporządzenia (UE) 2020/852, jeżeli spełnia techniczne kryteria kWalifikacji określone w niniejszej sekcji. Techniczne kryteria kWalifikacji
3.19. Produkcja składników taboru kolejowego Opis działalności Produkcja, instalacja, doradztwo techniczne, modernizacja, doposażenie, naprawa, konserwacja i zmiana przeznaczenia produktów, urządzeń, systemów i oprogramowania związanych ze składnikami taboru kolejowego wyszczególnionymi w pkt 2.7 załącznika II do dyrektywy (UE) 2016/797. Te składniki i usługi są niezbędne dla efektywności środowiskowej, eksploatacji i funkcjonowania taboru kolejowego, zgodnego z sekcją 3.3 niniejszego załącznika, przez cały okres jego eksploatacji. Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być powiązane z szeregiem kodów NACE, w szczególności C30.2, C27.1, C27.9 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006. Działalność gospodarcza tej kategorii jest wyłączona z sekcji 3.3 i 3.6 niniejszego załącznika. Działalność gospodarcza należąca do tej kategorii stanowi działalność wspomagającą zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. i) rozporządzenia (UE) 2020/852, jeżeli spełnia techniczne kryteria kWalifikacji określone w niniejszej sekcji. Techniczne kryteria kWalifikacji
3.20. Produkcja, instalacja i serwisowanie urządzeń elektrycznych wysokiego, średniego i niskiego napięcia służących do przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej, które pociągają za sobą lub umożliwiają istotny wkład w łagodzenie zmian klimatu Opis działalności Działalność gospodarcza polega na opracowywaniu, produkcji, instalacji, konserwacji lub serwisowaniu produktów, urządzeń lub systemów elektrycznych bądź oprogramowania, których celem jest znaczna redukcja emisji gazów cieplarnianych w systemach przesyłu i dystrybucji energii elektrycznej wysokiego, średniego i niskiego napięcia poprzez elektryfikację, efektywność energetyczną, włączenie energii odnawialnej do sieci lub efektywne przetwarzanie energii elektrycznej. Działalność gospodarcza obejmuje systemy włączenia odnawialnych źródeł energii do sieci elektroenergetycznej, tworzenie wzajemnych połączeń sieci lub zwiększenie automatyzacji, elastyczności i stabilności sieci, zarządzanie reakcją popytu, rozwój niskoemisyjnego transportu lub ogrzewania bądź wdrażanie inteligentnych technologii opomiarowania w celu istotnej poprawy efektywności energetycznej. Działalność gospodarcza tej kategorii nie obejmuje urządzeń wytwarzających ciepło i energię ani urządzeń elektrycznych. Jeżeli działalność gospodarcza wchodzi w zakres niniejszej sekcji i sekcji 4.9 niniejszego załącznika, zastosowanie ma sekcja 4.9 niniejszego załącznika. Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być powiązane z szeregiem kodów NACE, w szczególności C26.51, C27.1, C27.3, C27.9, C33.13, C33.14 i C33.2 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006. Działalność gospodarcza należąca do tej kategorii stanowi działalność wspomagającą zgodnie z art. 10 ust. 1 lit. i) rozporządzenia (UE) 2020/852, jeżeli spełnia techniczne kryteria kWalifikacji określone w niniejszej sekcji. Techniczne kryteria kWalifikacji
3.21. Produkcja statków powietrznych Opis działalności Produkcja, naprawa, konserwacja, naprawa główna, modernizacja, projektowanie, zmiana przeznaczenia i doposażenie statków powietrznych oraz ich części i wyposażenia*11. Działalności gospodarcze w tej kategorii mogą być powiązane z kodami NACE, w szczególności C30.3 i C33.16 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006. W przypadku gdy działalność gospodarcza należąca do tej kategorii nie spełnia kryterium dotyczącego istotnego wkładu określonego w lit. a) niniejszej sekcji, stanowi ona działalność na rzecz przejścia zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/852, o ile spełnia pozostałe techniczne kryteria kWalifikacji określone w niniejszej sekcji. Techniczne kryteria kWalifikacji
|
3) | w sekcji 4.4 podsekcja „Techniczne kryteria kWalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«”, pkt 5 otrzymuje brzmienie:
|
4) | w sekcji 4.9 podsekcja „Techniczne kryteria kWalifikacji” pkt 2 lit. c) otrzymuje brzmienie:
|
5) | w sekcji 4.26 podsekcja „Techniczne kryteria kWalifikacji” podsekcja „Dodatkowe kryteria dotyczące zasady »nie czyń poważnych szkód«”, pkt 3 otrzymuje brzmienie:
|
6) | w sekcji 4.27 podsekcja „Techniczne kryteria kWalifikacji” podsekcja „Dodatkowe kryteria dotyczące zasady »nie czyń poważnych szkód«”, pkt 3 otrzymuje brzmienie:
|
7) | w sekcji 4.28 podsekcja „Techniczne kryteria kWalifikacji” podsekcja „Dodatkowe kryteria dotyczące zasady »nie czyń poważnych szkód«”, pkt 3 otrzymuje brzmienie:
|
8) | w sekcji 6.3 podsekcja „Techniczne kryteria kWalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
|
9) | w sekcji 6.5 podsekcja „Techniczne kryteria kWalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
|
10) | w sekcji 6.6 podsekcja „Techniczne kryteria kWalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
|
11) | w sekcji 6.7 wprowadza się następujące zmiany:
|
12) | w sekcji 6.8 wprowadza się następujące zmiany:
|
13) | w sekcji 6.9 wprowadza się następujące zmiany:
|
14) | w sekcji 6.10 wprowadza się następujące zmiany:
|
15) | w sekcji 6.11 wprowadza się następujące zmiany:
|
16) | w sekcji 6.12 wprowadza się następujące zmiany:
|
17) | w sekcji 6.13 podsekcja „Opis działalności” akapit drugi otrzymuje brzmienie: „Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być powiązane z szeregiem kodów NACE, w szczególności F42.11, F42.12, F42.13, F43.21, M71.12 i M71.20 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006.”; |
18) | w sekcji 6.14 wprowadza się następujące zmiany:
|
19) | w sekcji 6.15 podsekcja „Opis działalności” akapit drugi otrzymuje brzmienie: „Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być powiązane z szeregiem kodów NACE, w szczególności F42.11, F42.13, M71.12 i M71.20 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006.”; |
20) | w sekcji 6.16 wprowadza się następujące zmiany:
|
21) | w sekcji 6.17 wprowadza się następujące zmiany:
|
22) | dodaje się sekcje 6.18, 6.19 oraz 6.20 w brzmieniu: „6.18. Leasing statków powietrznych Opis działalności Wynajem i leasing statków powietrznych oraz ich części i wyposażenia*1. Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być powiązane z kodem NACE, w szczególności N77.35, zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006. W przypadku gdy działalność gospodarcza należąca do tej kategorii nie spełnia kryterium dotyczącego istotnego wkładu określonego w lit. a) niniejszej sekcji, stanowi ona działalność na rzecz przejścia zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/852, o ile spełnia pozostałe techniczne kryteria kWalifikacji określone w niniejszej sekcji. Techniczne kryteria kWalifikacji
6.19. Pasażerski i towarowy transport lotniczy Opis działalności Zakup, finansowanie i obsługa statków powietrznych, w tym przewóz pasażerów i towarów. Działalność gospodarcza nie obejmuje leasingu statków powietrznych, o którym mowa w sekcji 6.18. Działalności gospodarcze w tej kategorii mogą być powiązane z szeregiem kodów NACE, w szczególności H51.1 i H51.21 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006. W przypadku gdy działalność gospodarcza należąca do tej kategorii nie spełnia kryterium dotyczącego istotnego wkładu określonego w lit. a) niniejszej sekcji, stanowi ona działalność na rzecz przejścia zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/852, o ile spełnia pozostałe techniczne kryteria kWalifikacji określone w niniejszej sekcji. Techniczne kryteria kWalifikacji
6.20. Obsługa naziemna transportu lotniczego Opis działalności Produkcja, naprawa, konserwacja, naprawa główna, modernizacja, projektowanie, zmiana przeznaczenia i doposażenie, zakup, finansowanie, wynajem, leasing i eksploatacja urządzeń oraz działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy (obsługa naziemna), w tym obsługa naziemna w portach lotniczych i obsługa ładunków, w tym załadunek i wyładunek towarów ze statków powietrznych. Działalność gospodarcza obejmuje:
Działalność gospodarcza nie obejmuje pojazdów do przewozu pasażerów i załogi oraz do tankowania statków powietrznych w porcie lotniczym, objętych sekcjami 3.3, 6.3 i 6.6 niniejszego załącznika. Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być powiązane z szeregiem kodów NACE, w szczególności H52.23, H52.24, H52.29 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006. Techniczne kryteria kWalifikacji
|
23) | w sekcji 7.1 podsekcja „Techniczne kryteria kWalifikacji”, w podsekcji „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
|
24) | w sekcji 7.2 podsekcja „Techniczne kryteria kWalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
|
25) | w dodatku B dodaje się akapit w brzmieniu: „Działalność ta nie utrudnia osiągnięcia dobrego stanu środowiska wód morskich ani nie powoduje pogorszenia stanu wód morskich, których stan uznaje się za dobry zgodnie z definicją w art. 3 pkt 5 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE*1, *2, uwzględniając decyzję Komisji (UE) 2017/848*3 w odniesieniu do odpowiednich kryteriów i standardów metodologicznych dotyczących tych wskaźników.
|
26) | w dodatku C lit. f) otrzymuje brzmienie:
|
27) | w dodatku C skreśla się lit. g); |
28) | w dodatku C po lit. f) dodaje się akapit w brzmieniu: „Ponadto działalność nie prowadzi do produkcji, obecności w produkcie końcowym lub wytworze, bądź wprowadzania do obrotu, innych substancji, w postaci samoistnej, w mieszaninach lub w wyrobach, w stężeniu przekraczającym 0,1 % (m/m), spełniających kryteria określone w rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008 w odniesieniu do jednej z klas zagrożenia lub kategorii zagrożenia, o których mowa w art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, z wyjątkiem przypadków, w których operator oceni i udokumentuje, że na rynku nie są dostępne żadne inne odpowiednie substancje lub technologie alternatywne oraz że są one stosowane w warunkach kontrolowanych*1.
|
ZAŁĄCZNIK II
ZMIANY W ZAŁĄCZNIKU II DO ROZPORZĄDZENIA DELEGOWANEGO (UE) 2021/2139
W załączniku II do rozporządzenia delegowanego (UE) 2021/2139 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w sekcji 3.13 podsekcja „Techniczne kryteria kwalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 6 otrzymuje brzmienie:
|
2) | w sekcji 4.14 podsekcja „Opis działalności” akapit trzeci otrzymuje brzmienie: „Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być powiązane z szeregiem kodów NACE, w szczególności D35.22, F42.21 i H49.50 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006.”; |
3) | w sekcji 4.14 podsekcja „Techniczne kryteria kwalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 1 otrzymuje brzmienie:
|
4) | w sekcji 5.6 podsekcja „Opis działalności” akapit drugi otrzymuje brzmienie: „Działalności gospodarcze w tej kategorii mogą być powiązane z szeregiem kodów NACE, w szczególności E37.00 i F42.99 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006.”; |
5) | dodaje się sekcję 5.13 w brzmieniu: „5.13. Odsalanie Opis działalności Budowa, eksploatacja, doposażenie, rozbudowa i modernizacja zakładów odsalania produkujących wodę przeznaczoną do dystrybucji w systemach zaopatrzenia w wodę pitną. Działalność gospodarcza obejmuje pobór wody morskiej lub słonawej, wstępne oczyszczanie (takie jak oczyszczanie w celu usunięcia zanieczyszczeń, osadzającego się kamienia lub porastania membran), oczyszczanie (takie jak osmoza odwrócona z wykorzystaniem technologii membranowej), uzdatnianie (dezynfekcja i kondycjonowanie) oraz magazynowanie oczyszczonej wody. Działalność gospodarcza obejmuje również usuwanie solanki (wody odpadowej) za pomocą rur głębinowych lub odpływów zapewniających rozcieńczenie lub za pomocą innych technik odprowadzania solanki z zakładów położonych bardziej w głębi lądu (takich jak odsalanie wody słonawej). Działalność gospodarcza może być stosowana do wód o różnych poziomach zasolenia, o ile wody te nie kwalifikują się jako woda słodka, jak określono w załączniku II do dyrektywy 2000/60/WE. Działalności gospodarcze w tej kategorii mogą być powiązane z szeregiem kodów NACE, w szczególności E36.00 i F42.9 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006. W przypadku gdy działalność gospodarcza należąca do tej kategorii spełnia kryterium dotyczące istotnego wkładu określone w pkt 5, stanowi ona działalność wspomagającą zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2020/852, o ile spełnia techniczne kryteria kwalifikacji określone w niniejszej sekcji. Techniczne kryteria kwalifikacji
|
6) | w sekcji 6.3 podsekcja „Techniczne kryteria kwalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
|
7) | tytuł sekcji 6.5 otrzymuje brzmienie:
|
8) | w sekcji 6.5 wprowadza się następujące zmiany:
|
9) | w sekcji 6.6 podsekcja „Techniczne kryteria kwalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
|
10) | w sekcji 6.12 wprowadza się następujące zmiany:
|
11) | w sekcji 6.13 podsekcja „Opis działalności” akapit drugi otrzymuje brzmienie: „Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być powiązane z szeregiem kodów NACE, w szczególności F42.11, F42.12, F42.13, F43.21, M71.12 i M71.20 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006.”; |
12) | w sekcji 6.15 podsekcja „Opis działalności” akapit drugi otrzymuje brzmienie: „Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być sklasyfikowane w ramach szeregu kodów NACE, w szczególności F42.11, F42.13, M71.12 i M71.20 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006.”; |
13) | w sekcji 6.16 podsekcja „Opis działalności” akapit trzeci otrzymuje brzmienie: „Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być powiązane z szeregiem kodów NACE, w szczególności F42.91, M71.12 i M71.20 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006.”; |
14) | w sekcji 7.1 podsekcja „Techniczne kryteria kwalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
|
15) | w sekcji 7.2 podsekcja „Techniczne kryteria kwalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 5 otrzymuje brzmienie:
|
16) | w sekcji 7.3 podsekcja „Techniczne kryteria kwalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 2 otrzymuje brzmienie:
|
17) | w sekcji 7.4 podsekcja „Techniczne kryteria kwalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 2 otrzymuje brzmienie:
|
18) | w sekcji 7.5 podsekcja „Techniczne kryteria kwalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 2 otrzymuje brzmienie:
|
19) | w sekcji 7.6 podsekcja „Techniczne kryteria kwalifikacji” podsekcja „Zasada »nie czyń poważnych szkód«” pkt 2 otrzymuje brzmienie:
|
20) | dodaje się sekcję 8.4 w brzmieniu: „8.4. Oprogramowanie umożliwiające zarządzanie ryzykami fizycznymi związanymi z klimatem oraz adaptację do nich Opis działalności Działalność związana z tworzeniem lub rozwojem oprogramowania mająca na celu dostarczenie oprogramowania na potrzeby:
Działalność gospodarcza nie obejmuje tworzenia i rozwoju oprogramowania w ramach działalności w zakresie inżynierii oraz związanego z nią doradztwa technicznego służącego adaptacji do zmian klimatu (zob. sekcja 9.1 niniejszego załącznika), pomocy przeznaczonej na badania rynkowe, rozwój oraz innowacje (zob. sekcja 9.2 niniejszego załącznika) ani w ramach doradztwa w zakresie zarządzania ryzykami fizycznymi związanymi z klimatem oraz adaptacji do nich (zob. sekcja 9.3 niniejszego załącznika). Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być powiązane z kodem NACE J62.01 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006. Działalność gospodarcza należąca do tej kategorii stanowi działalność wspomagającą zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2020/852, jeżeli spełnia techniczne kryteria kwalifikacji określone w niniejszej sekcji. Techniczne kryteria kwalifikacji
|
21) | dodaje się sekcję 9.3 w brzmieniu: „9.3. Doradztwo w zakresie zarządzania ryzykami fizycznymi związanymi z klimatem oraz adaptacji do nich Opis działalności Świadczenie lub zlecanie usług doradczych umożliwiających przedsiębiorstwom lub organizacjom zarządzanie ryzykami fizycznymi związanymi z klimatem. Działalność gospodarcza jest prowadzona w co najmniej jednym z następujących celów:
Działalność gospodarcza nie obejmuje doradztwa technicznego związanego z działalnością w zakresie inżynierii w zakresie przystosowania się do zmiany klimatu (zob. sekcja 9.1 niniejszego załącznika), pomocy przeznaczonej na badania rynkowe, rozwój oraz innowacje (zob. sekcja 9.2 niniejszego załącznika) ani doradztwa w ramach tworzenia i rozwoju oprogramowania umożliwiającego zarządzanie ryzykami fizycznymi związanymi z klimatem oraz adaptację do nich (zob. sekcja 8.4 niniejszego załącznika). Rodzaje działalności gospodarczej należące do tej kategorii mogą być powiązane z kodem NACE M74.90 zgodnie ze statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 1893/2006. Działalność gospodarcza należąca do tej kategorii stanowi działalność wspomagającą zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2020/852, jeżeli spełnia techniczne kryteria kwalifikacji określone w niniejszej sekcji. Techniczne kryteria kwalifikacji
|
22) | dodaje się sekcję 14 w brzmieniu:
|
23) | dodaje się sekcje 14.1 oraz 14.2 w brzmieniu: „14.1. Służby ratunkowe Opis działalności
Techniczne kryteria kwalifikacji
14.2. Infrastruktura zapobiegania ryzyku powodziowemu i ochrony przeciwpowodziowej Opis działalności Działalność odnosi się do strukturalnych*25 i niestrukturalnych*26 środków mających na celu zapobieganie powodziom i ochronę osób, ekosystemów, dziedzictwa kulturowego i infrastruktury przed powodziami zgodnie z dyrektywą 2007/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady*27.
Techniczne kryteria kwalifikacji
|
24) | w dodatku B dodaje się akapit w brzmieniu: „Działalność ta nie utrudnia osiągnięcia dobrego stanu środowiska wód morskich ani nie powoduje pogorszenia stanu wód morskich, których stan uznaje się za dobry zgodnie z definicją w art. 3 pkt 5 dyrektywy 2008/56/WE, uwzględniając decyzję Komisji (UE) 2017/848*1 w odniesieniu do odpowiednich kryteriów i standardów metodologicznych dotyczących tych wskaźników.
|
25) | w dodatku C lit. f) otrzymuje brzmienie:
|
26) | w dodatku C skreśla się lit. g); |
27) | w dodatku C po lit. f) dodaje się akapit w brzmieniu: „Ponadto działalność nie prowadzi do produkcji, obecności w produkcie końcowym lub wytworze, bądź wprowadzania do obrotu, innych substancji, w postaci samoistnej, w mieszaninach lub w wyrobach, w stężeniu przekraczającym 0,1 % (m/m), spełniających kryteria określone w rozporządzeniu (WE) nr 1272/2008 w odniesieniu do jednej z klas zagrożenia lub kategorii zagrożenia, o których mowa w art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, z wyjątkiem przypadków, w których operator oceni i udokumentuje, że na rynku nie są dostępne żadne inne odpowiednie substancje lub technologie alternatywne oraz że są one stosowane w warunkach kontrolowanych*1.
|