ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2466
z dnia 17 sierpnia 2023 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do norm handlowych dotyczących jaj
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (1), w szczególności jego art. 90a ust. 6 lit. c) oraz art. 91 akapit pierwszy lit. b), f) i g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | Rozporządzeniem (UE) nr 1308/2013 uchylono i zastąpiono rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 (2). W rozporządzeniu (UE) nr 1308/2013 ustanowiono przepisy dotyczące norm handlowych w odniesieniu do jaj i uprawniono Komisję do przyjmowania aktów delegowanych i wykonawczych w tym zakresie. W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku jaj w nowych ramach prawnych niektóre przepisy muszą zostać przyjęte w drodze takich aktów. Akty te powinny zastąpić przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 589/2008 (3), uchylonego rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2023/2465 (4). Odniesienia do uchylonego rozporządzenia należy odczytywać zgodnie z załącznikiem IV do wspomnianego rozporządzenia delegowanego, które zawiera tabelę korelacji. |
(2) | W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania rynku jaj należy ustanowić pewne przepisy regulujące wdrażanie norm handlowych dotyczących pakowania jaj i ich identyfikowalności, a także kontroli, które państwa członkowskie powinny przeprowadzać, aby sprawdzić przestrzeganie norm handlowych dotyczących jaj. |
(3) | Jedynie zakłady pakowania dysponują odpowiednimi pomieszczeniami i wyposażeniem technicznym do przepakowywania jaj. Wszelkie działania związane z przepakowywaniem należy zatem ograniczyć do zakładów pakowania. |
(4) | Przedsiębiorstwa sektora spożywczego mają obowiązek zapewnienia identyfikowalności zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002 (5). Należy zobowiązać producentów, punkty odbioru jaj i zakłady pakowania do prowadzenia dodatkowej ewidencji, w celu umożliwienia służbom inspekcyjnym kontroli zgodności z normami handlowymi. |
(5) | Należy ustalić elementy składowe kodu producenta przewidzianego w części VI pkt III ppkt 1 załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013. Ponadto należy wyjaśnić, że możliwe jest wprowadzenie wyjątku od wymogu znakowania kodem producenta w przypadku, gdy wyposażenie techniczne uniemożliwia znakowanie jaj stłuczek lub jaj brudnych. |
(6) | W celu zapewnienia zgodności z normami handlowymi dotyczącymi jaj państwa członkowskie powinny przeprowadzać kontrole zgodności służące sprawdzeniu, czy jaja kur z gatunku Gallus gallus są zgodne z zasadami określonymi w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2023/2465. Ważne jest, aby te kontrole zgodności i ich wyniki były porównywalne w całej Unii. Należy zatem określić metody i kryteria przeprowadzania kontroli. |
(7) | Właściwe jest kontrolowanie zgodności całej partii z normami handlowymi; należy zakazać wprowadzania do obrotu partii, w przypadku których stwierdzono niezgodność z przepisami, o ile nie zostanie przedstawiony dowód potwierdzający ich zgodność z przepisami. |
(8) | Państwa członkowskie powinny informować o poważnych naruszeniach norm handlowych, tak aby inne państwa członkowskie, na które takie naruszenia mogą mieć negatywny wpływ, mogły zostać odpowiednio ostrzeżone. |
(9) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot
Niniejsze rozporządzenie ustanawia zasady wdrażania norm handlowych w odniesieniu do jaj kur z gatunku Gallus gallus, z wyjątkiem jaj wylęgowych, w szczególności w odniesieniu do:
a) | identyfikacji producentów i zakładów pakowania; |
b) | rejestrów, które mają być prowadzone przez producentów, podmioty skupujące i zakłady pakowania; |
c) | kontroli zgodności; |
d) | powiadomień. |
Artykuł 2
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje określone w art. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2465.
Artykuł 3
Zakłady pakowania
1. Jedynie zakłady pakowania klasyfikują, pakują i przepakowują jaja oraz etykietują ich opakowania.
Jedynie przedsiębiorstwa spełniające warunki określone w niniejszym artykule są zatwierdzane jako zakłady pakowania.
2. Właściwy organ pozwala zakładom pakowania na dokonywanie klasyfikacji jaj i przydziela kod zakładu pakowania wszelkim podmiotom gospodarczym dysponującym odpowiednimi pomieszczeniami i wyposażeniem technicznym do dokonywania klasyfikacji jaj według jakości i masy. Wyposażenie techniczne służące do klasyfikacji jaj według masy nie jest wymagane w przypadku zakładów pakowania pracujących wyłącznie dla przemysłu spożywczego i niespożywczego.
Właściwy organ przydziela zakładowi pakowania kod zakładu pakowania z kodem początkowym odpowiadającym danemu państwu członkowskiemu, o którym mowa w pkt 2.2. załącznika do dyrektywy Komisji 2002/4/WE (6).
3. Zakłady pakowania dysponują wyposażeniem technicznym niezbędnym do zapewnienia właściwego obchodzenia się z jajami. Wyposażenie to obejmuje odpowiednio:
a) | odpowiednie urządzenie do prześwietlania jaj, automatyczne lub przystosowane do pracy ciągłej i umożliwiające oddzielne badanie jakości poszczególnych jaj, lub inne odpowiednie urządzenie; |
b) | przyrządy do pomiaru wysokości komory powietrznej; |
c) | sprzęt do sortowania jaj według masy; |
d) | co najmniej jedną wagę zatwierdzoną do ważenia jaj; |
e) | sprzęt do znakowania jaj. |
4. Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1 i 2, może zostać w każdej chwili wycofane, jeżeli warunki określone w niniejszym artykule nie są już spełniane.
Artykuł 4
Znakowanie jaj kodem producenta
Kod producenta składa się z numeru wyróżniającego przewidzianego w pkt 2 załącznika do dyrektywy 2002/4/WE. Kod jest łatwo widoczny i czytelny i ma przynajmniej 2 mm wysokości.
Bez uszczerbku dla postanowień części VI pkt III ppkt 1 załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, w przypadku gdy z przyczyn technicznych oznakowanie jaj stłuczek lub brudnych jaj nie jest możliwe, znakowanie kodem producenta nie jest obowiązkowe.
Artykuł 5
Ewidencja prowadzona przez producentów
1. Producenci ewidencjonują informacje na temat metod chowu, podając dla każdej stosowanej metody chowu:
a) | datę zasiedlenia kurnika, wiek kur niosek w tym dniu oraz ich liczbę; |
b) | datę uboju oraz liczbę kur ubitych; |
c) | dzienną produkcję jaj; |
d) | liczbę lub masę jaj sprzedanych lub dostarczonych w inny sposób każdego dnia; |
e) | nazwy i adresy nabywców, jeżeli są nimi podmioty gospodarcze. |
2. Jeżeli zgodnie z art. 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2465 oznaczany jest sposób żywienia, producenci, bez uszczerbku dla wymagań określonych w części A pkt III załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady (7), ewidencjonują następujące informacje, podając dla każdego stosowanego sposobu żywienia:
a) | ilość oraz rodzaj paszy dostarczonej lub mieszanej na miejscu; |
b) | datę dostawy paszy. |
3. Jeżeli producent stosuje różne metody chowu w jednym miejscu produkcji, informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, podaje się w podziale na poszczególne kurniki.
4. Do celów niniejszego artykułu zamiast prowadzenia ewidencji sprzedaży i dostaw producenci mogą prowadzić rejestr faktur i specyfikacji wysyłkowych prowadzony zgodnie z ust. 1 i 2.
Artykuł 6
Ewidencja prowadzona przez punkty odbioru
1. Punkty odbioru ewidencjonują oddzielnie, w podziale na metody chowu i dni:
a) | ilość odebranych jaj, w podziale na poszczególnych producentów, z podaniem nazwy, adresu i kodu producenta oraz daty lub okresu zniesienia; |
b) | ilość jaj dostarczonych do odpowiednich zakładów pakowania, w podziale na poszczególnych producentów, z podaniem nazwy, adresu i kodu zakładu pakowania oraz daty lub okresu zniesienia; |
2. Do celów niniejszego artykułu zamiast prowadzenia ewidencji sprzedaży i dostaw punkty odbioru mogą prowadzić rejestr faktur i specyfikacji wysyłkowych prowadzony zgodnie z ust. 1.
Artykuł 7
Ewidencja prowadzona przez zakłady pakowania
1. Zakłady pakowania ewidencjonują oddzielnie, w podziale na metody chowu i dni:
a) | ilości jaj niesklasyfikowanych, które otrzymują, w podziale na poszczególnych producentów, z podaniem nazwy, adresu i kodu producenta oraz daty lub okresu zniesienia; |
b) | po sklasyfikowaniu jaj, ilości według klasy jakości i klasy wagowej; |
c) | ilości otrzymanych jaj sklasyfikowanych, pochodzących z innych zakładów pakowania, wraz z kodami tych zakładów pakowania oraz datą minimalnej trwałości; |
d) | ilości jaj niesklasyfikowanych, dostarczonych do innych zakładów pakowania, w podziale na poszczególnych producentów, wraz z kodami tych zakładów pakowania i datą lub okresem zniesienia; |
e) | liczbę lub masę dostarczonych jaj, według klasy jakości i klasy wagowej, daty zapakowania dla jaj klasy B lub daty minimalnej trwałości dla jaj klasy A, i w podziale na nabywców, wraz z nazwą i adresem nabywcy. |
Zakłady pakowania aktualizują co tydzień swoją ewidencję towarową.
2. Jeżeli jaja klasy A i ich opakowania są znakowane w zależności od sposobu żywienia kur niosek zgodnie z art. 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2465, zakłady pakowania stosujące takie oznaczenia prowadzą oddzielną ewidencję zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.
3. Do celów niniejszego artykułu zamiast prowadzenia ewidencji sprzedaży i dostaw zakłady pakowania mogą prowadzić rejestr faktur i specyfikacji wysyłkowych prowadzony zgodnie z ust. 1 i 2.
Artykuł 8
Terminy przechowywania ewidencji
Rejestry i akta, o których mowa w art. 7 ust. 2 rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2465 oraz w art. 4, 5 i 6 niniejszego rozporządzenia, przechowuje się przez co najmniej 12 miesięcy od daty ich utworzenia.
Artykuł 9
Kontrole
1. Każde państwo członkowskie wyznacza służbę inspekcyjną w celu zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem i rozporządzeniem delegowanym (UE) 2023/2465.
2. Służby inspekcyjne, o których mowa w ust. 1, kontrolują produkty objęte rozporządzeniem delegowanym (UE) 2023/2465 na różnych etapach wprowadzania do obrotu, w zależności od przypadku. Obok losowego pobierania próbek, kontrole są przeprowadzane na podstawie analizy ryzyka, z uwzględnieniem rodzaju i wydajności danego zakładu, jak również historii podmiotu gospodarczego w zakresie zgodności z normami handlowymi dotyczącymi jaj.
3. W przypadku jaj klasy A przywożonych z krajów trzecich kontrole określone w ust. 2 przeprowadzane są w momencie odprawy celnej przed dopuszczeniem jaj do obrotu.
Jaja klasy B przywożone z krajów trzecich są dopuszczane do obrotu wyłącznie po sprawdzeniu w momencie odprawy celnej, że ich ostatecznym odbiorcą jest przemysł przetwórczy.
4. Oprócz losowego pobierania próbek, przedsiębiorstwa są poddawane kontroli z częstotliwością określoną przez służby inspekcyjne na podstawie analizy ryzyka, o której mowa w ust. 2, przy uwzględnieniu co najmniej:
a) | wyników poprzednich kontroli; |
b) | złożoności kanałów wprowadzania jaj do obrotu; |
c) | zakresu podziału czynności w zakładzie produkcyjnym lub w zakładzie pakowania; |
d) | ilości jaj wyprodukowanych lub zapakowanych; |
e) | zasadniczych zmian w rodzaju produkowanych lub przetwarzanych jaj lub w trybie wprowadzania do obrotu w stosunku do poprzednich lat. |
5. Kontrole są przeprowadzane regularnie i są niezapowiedziane. Ewidencja, o której mowa w art. 4, 5 i 6, jest udostępniana służbom inspekcyjnym na ich pierwsze żądanie.
Artykuł 10
Decyzje w sprawie niezgodności
1. Decyzje służb inspekcyjnych w następstwie kontroli przewidzianych w art. 9 wskazujących na niezgodność z niniejszym rozporządzeniem lub częścią VI załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 lub z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2023/2465 mogą być podejmowane wyłącznie w odniesieniu do całej kontrolowanej partii.
2. W przypadku gdy kontrolowana partia zostaje uznana za niezgodną z niniejszym rozporządzeniem lub częścią VI załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 lub z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2023/2465, służba inspekcyjna zabrania wprowadzenia jej do obrotu lub nie dopuszcza do przywozu partii przywożonej z kraju trzeciego, dopóki i jeżeli nie zostanie przedstawiony dowód, że partia ta została dostosowana do niniejszego rozporządzenia.
3. Służba inspekcyjna, która przeprowadziła kontrolę, sprawdza, czy odrzucona partia została dostosowana lub jest dostosowywana do niniejszego rozporządzenia lub rozporządzenia delegowanego (UE) 2023/2465.
Artykuł 11
Powiadamianie o naruszeniach
Państwa członkowskie powiadamiają Komisję w ciągu pięciu dni roboczych drogą elektroniczną o wszelkich naruszeniach stwierdzonych przez służby inspekcyjne lub o wszelkich poważnych podejrzeniach takich naruszeń, które mogą negatywnie wpłynąć na wewnątrzunijny handel jajami. Uznaje się, że negatywny wpływ na handel wewnątrzunijny występuje w przypadku popełnienia poważnych naruszeń przez podmioty gospodarcze, które produkują lub wprowadzają do obrotu jaja w celu sprzedaży w innym państwie członkowskim.
Artykuł 12
Powiadomienia
1. Na wniosek Komisji państwa członkowskie przekazują Komisji i innym państwom członkowskim informacje niezbędne do stosowania niniejszego rozporządzenia.
2. Powiadomienia dla Komisji, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, przekazywane są zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/1183 (8) oraz rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1185 (9).
Artykuł 13
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 17 sierpnia 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) (Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1).
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 589/2008 z dnia 23 czerwca 2008 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do jaj (Dz.U. L 163 z 24.6.2008, s. 6).
(4) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2023/2465 z dnia 17 sierpnia 2023 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do norm handlowych dotyczących jaj oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 589/2008 (Dz.U. L, 2023/2465, 8.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2465/oj).
(5) Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).
(6) Dyrektywa Komisji 2002/4/WE z dnia 30 stycznia 2002 r. w sprawie rejestracji zakładów hodujących kury nioski, objętych dyrektywą Rady 1999/74/WE (Dz.U. L 30 z 31.1.2002, s. 44).
(7) Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1).
(8) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/1183 z dnia 20 kwietnia 2017 r. uzupełniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do powiadamiania Komisji o informacjach i dokumentach (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 100).
(9) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1185 z dnia 20 kwietnia 2017 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 i (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przekazywanych Komisji powiadomień o informacjach i dokumentach oraz zmieniające i uchylające niektóre rozporządzenia Komisji (Dz.U. L 171 z 4.7.2017, s. 113).
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00