Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-06-08
Wersja aktualna od 2023-06-08
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1102
z dnia 6 czerwca 2023 r.
nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Indii w następstwie przeglądu wygaśnięcia na podstawie art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej („rozporządzenie podstawowe") (1), w szczególności jego art. 11 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. PROCEDURA
1.1. Poprzednie dochodzenia i obowiązujące środki
1.2. Wniosek o dokonanie przeglądu wygaśnięcia
1.3. Wszczęcie przeglądu wygaśnięcia
1.4. Odrębne dochodzenie dotyczące środków antysubsydyjnych nałożonych na przywóz produktu objętego przeglądem
1.5. Okres objęty dochodzeniem przeglądowym i okres badany
1.6. Zainteresowane strony
1.7. Kontrola wyrywkowa
1.7.1. Kontrola wyrywkowa producentów unijnych
1.7.2. Kontrola wyrywkowa importerów
1.7.3. Kontrola wyrywkowa producentów eksportujących w Indiach
1.8. Odpowiedzi na pytania zawarte w kwestionariuszu i zdalne kontrole krzyżowe
2. PRODUKT OBJĘTY PRZEGLĄDEM I PRODUKT PODOBNY
2.1. Produkt objęty przeglądem
2.2. Produkt podobny
3. DUMPING
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Wartość normalna
3.3. Cena eksportowa
3.4. Porównanie i margines dumpingu
3.5. Margines dumpingu
4. PRAWDOPODOBIEŃSTWO KONTYNUACJI DUMPINGU
5. SZKODA
5.1. Definicja przemysłu Unii i produkcji unijnej
5.2. Konsumpcja w Unii
5.3. Przywóz z Indii
5.3.1. Wielkość i udział w rynku przywozu z Indii
5.3.2. Ceny produktów przywożonych z Indii oraz podcięcie cenowe
5.3.3. Przywóz z państw trzecich innych niż Indie
5.4. Sytuacja gospodarcza przemysłu Unii
5.4.1. Uwagi ogólne
5.4.2. Wskaźniki makroekonomiczne
5.4.2.1. Produkcja, moce produkcyjne i wykorzystanie mocy produkcyjnych
5.4.2.2. Wielkość sprzedaży i udział w rynku
5.4.2.3. Wzrost
5.4.2.4. Zatrudnienie i wydajność
5.4.2.5. Wielkość marginesu dumpingu i poprawa sytuacji po wcześniejszym dumpingu
5.4.3. Wskaźniki mikroekonomiczne
5.4.3.1. Ceny i czynniki wpływające na ceny
5.4.3.2. Koszty pracy
5.4.3.3. Zapasy
5.4.3.4. Rentowność, przepływy środków pieniężnych, inwestycje, zwrot z inwestycji i zdolność do pozyskania kapitału
5.4.4. Wnioski dotyczące szkody
6. PRAWDOPODOBIEŃSTWO PONOWNEGO WYSTĄPIENIA SZKODY
6.1. Moce produkcyjne i wolne moce produkcyjne
6.2. Wielkość wywozu i ceny eksportowe stosowane w wywozie z Indii na rynki innych państw trzecich
6.3. Środki obowiązujące w innych państwach trzecich
6.4. Atrakcyjność rynku unijnego
6.5. Prawdopodobne poziomy cen przywozu z Indii i ich wpływ na sytuację przemysłu Unii w przypadku dopuszczenia do wygaśnięcia środków
6.6. Wniosek
7. INTERES UNII
7.1. Interes przemysłu Unii
7.2. Interes niepowiązanych importerów, przedsiębiorstw handlowych i użytkowników
7.3. Wnioski dotyczące interesu Unii
8. ŚRODKI ANTYDUMPINGOWE
(142) | Na podstawie wyciągniętych przez Komisję wniosków dotyczących kontynuacji dumpingu z Indii, prawdopodobieństwa ponownego wystąpienia szkody spowodowanej przez przywóz po cenach dumpingowych z Indii oraz interesu Unii Komisja stwierdza, że należy utrzymać środki antydumpingowe nałożone na przywóz niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Indii. |
(143) | W celu zminimalizowania ryzyka obchodzenia cła w związku z różnicą w stawkach celnych potrzebne są szczególne środki gwarantujące stosowanie indywidualnych ceł antydumpingowych. Przedsiębiorstwa, na które nałożono indywidualne cła antydumpingowe, muszą przedstawić ważną fakturę handlową organom celnym państwa członkowskiego. Faktura musi spełniać wymogi określone w art. 1 ust. 3 niniejszego rozporządzenia. Przywóz, któremu nie towarzyszy taka faktura, powinien zostać objęty cłem antydumpingowym obowiązującym wobec „wszystkich pozostałych przedsiębiorstw". |
(144) | Mimo że przedstawienie tej faktury jest konieczne, aby organy celne państw członkowskich zastosowały indywidualne stawki cła antydumpingowego wobec przywozu, nie jest ona jedynym elementem branym pod uwagę przez organy celne. Organy celne państw członkowskich muszą bowiem przeprowadzić zwykłą kontrolę, nawet jeśli otrzymają fakturę spełniającą wszystkie wymogi określone w art. 1 ust. 3 niniejszego rozporządzenia, i podobnie jak we wszystkich innych przypadkach mogą one żądać dodatkowych dokumentów (dokumentów przewozowych itp.) do celów weryfikacji dokładności danych zawartych w oświadczeniu oraz zapewnienia zasadności późniejszego zastosowania stawki należności celnej zgodnie z prawem celnym. |
(145) | Jeżeli wywóz dokonywany przez jedno z przedsiębiorstw korzystających z niższej indywidualnej stawki celnej wzrośnie w znacznym stopniu po wprowadzeniu danych środków, tego rodzaju wzrost wielkości wywozu może zostać uznany za stanowiący sam w sobie zmianę w strukturze handlu ze względu na wprowadzenie środków w rozumieniu art. 13 ust. 1 rozporządzenia podstawowego. W takich okolicznościach oraz pod warunkiem spełnienia określonych wymagań może zostać wszczęte dochodzenie w sprawie obejścia środków. Podczas tego dochodzenia można między innymi zbadać potrzebę zniesienia indywidualnych stawek celnych, a następnie nałożyć cło ogólnokrajowe. |
(146) | Poszczególne stawki cła antydumpingowego określone w niniejszym rozporządzeniu mają zastosowanie wyłącznie do przywozu produktu objętego przeglądem pochodzącego z Indii i wyprodukowanego przez wymienione osoby prawne. Przywożony produkt objęty przeglądem, wytworzony przez dowolne inne przedsiębiorstwo, które nie zostało konkretnie wymienione w części normatywnej niniejszego rozporządzenia, w tym podmioty powiązane z przedsiębiorstwami konkretnie wymienionymi, podlega stawce cła stosowanej względem „wszystkich pozostałych przedsiębiorstw". Produkty takie nie powinny być objęte żadną z indywidualnych stawek cła antydumpingowego. |
(147) | Przedsiębiorstwo może zwrócić się o zastosowanie indywidualnych stawek cła antydumpingowego w przypadku zmiany jego nazwy. Wniosek w tej sprawie należy kierować do Komisji (29). Wniosek musi zawierać wszystkie istotne informacje, które pozwolą wykazać, że zmiana nie wpływa na prawo przedsiębiorstwa do korzystania ze stawki celnej, która ma wobec niego zastosowanie. Jeśli zmiana nazwy przedsiębiorstwa nie wpływa na prawo do korzystania ze stawki należności celnej, która ma do niego zastosowanie, rozporządzenie dotyczące zmiany nazwy zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. |
(148) | Wszystkie zainteresowane strony zostały poinformowane o istotnych faktach i ustaleniach, na podstawie których zamierzano zalecić utrzymanie istniejących środków. Wyznaczono również stronom termin do przedstawienia uwag dotyczących ujawnionych informacji. Nie otrzymano żadnych uwag. |
(149) | Zgodnie z art. 109 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (30), gdy kwotę należy zwrócić w następstwie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do wypłaty należnych odsetek wykorzystuje się stopę stosowaną przez Europejski Bank Centralny w odniesieniu do jego podstawowych operacji refinansujących, opublikowaną w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, obowiązującą pierwszego dnia kalendarzowego każdego miesiąca. |
(150) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/1036, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
1. Niniejszym nakłada się ostateczne cło antydumpingowe na przywóz elektrod grafitowych w rodzaju stosowanych w piecach elektrycznych, o gęstości objętościowej wynoszącej 1,65 g/cm3 lub więcej oraz o oporności elektrycznej 6,0 μ.Ω.m lub mniejszej, a także złączek stosowanych do takich elektrod, przywożonych razem lub osobno, obecnie objętych kodami CN ex 8545 11 00 i ex 8545 90 90 (kody TARIC 8545110010 i 8545909010) i pochodzących z Indii.
2. Stawki ostatecznego cła antydumpingowego mające zastosowanie do ceny netto na granicy Unii, przed ocleniem, dla produktu opisanego w ust. 1 i produkowanego przez wymienione przedsiębiorstwa, są następujące:
Przedsiębiorstwo | Cło antydumpingowe | Dodatkowy kod TARIC |
Graphite India Limited (GIL), 31 Chowringhee Road, Kolkatta - 700016, West Bengal | 9,4 | A530 |
HEG Limited, Bhilwara Towers, A-12, Sector-1, Noida - 201301, Uttar Pradesh | 0 | A531 |
Wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa | 8,5 | A999 |
3. Stosowanie indywidualnych stawek celnych ustalonych dla przedsiębiorstw wymienionych w ust. 2 uwarunkowane jest przedstawieniem organom celnym państw członkowskich ważnej faktury handlowej, która musi zawierać opatrzone datą oświadczenie podpisane przez pracownika podmiotu wystawiającego taką fakturę, z podaniem jego imienia, nazwiska i stanowiska, przy czym takie oświadczenie sporządza się w sposób następujący: „Ja, niżej podpisany, poświadczam, że (ilość) (produkt objęty postępowaniem) sprzedana na wywóz do Unii Europejskiej objęta niniejszą fakturą została wytworzona przez (nazwa i adres przedsiębiorstwa) (dodatkowy kod TARIC) w Indiach. Oświadczam, że informacje zawarte w niniejszej fakturze są pełne i zgodne z prawdą.". W przypadku nieprzedstawienia takiej faktury obowiązuje cło mające zastosowanie do wszystkich pozostałych przedsiębiorstw.
4. O ile nie określono inaczej, zastosowanie mają obowiązujące przepisy dotyczące należności celnych.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 6 czerwca 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
(2) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1629/2004 z dnia 13 września 2004 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe oraz stanowiące o ostatecznym poborze cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Indii (Dz.U. L 295 z 18.9.2004, s. 10).
(3) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1628/2004 z dnia 13 września 2004 r. nakładające ostateczne cło wyrównawcze i stanowiące o ostatecznym poborze cła tymczasowego nałożonego na przywóz niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Indii (Dz.U. L 295 z 18.9.2004, s. 4).
(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1354/2008 z dnia 18 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1628/2004 nakładające ostateczne cło wyrównawcze na przywóz niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Indii oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1629/2004 nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Indii (Dz.U. L 350 z 30.12.2008, s. 24).
(5) Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 1186/2010 z dnia 13 grudnia 2010 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Indii w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1225/2009 (Dz.U. L 332 z 16.12.2010, s. 17).
(6) Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 1185/2010 z dnia 13 grudnia 2010 r. nakładające ostateczne cło wyrównawcze na przywóz niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Indii w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 18 rozporządzenia Rady (WE) nr 597/2009 (Dz.U. L 332 z 16.12.2010, s. 1).
(7) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/422 z dnia 9 marca 2017 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe na przywóz niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Indii w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 (Dz.U. L 64 z 10.3.2017, s. 46).
(8) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/421 z dnia 9 marca 2017 r. nakładające ostateczne cło wyrównawcze na przywóz niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Indii w następstwie przeglądu wygaśnięcia zgodnie z art. 18 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 (Dz.U. L 64 z 10.3.2017, s. 10).
(9) Dz.U. C 226 z 14.6.2021, s. 3.
(10) Zawiadomienie o wszczęciu przeglądu wygaśnięcia środków antydumpingowych stosowanych względem przywozu niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Indii (Dz.U. C 113 z 9.3.2022, s. 3).
(11) Zawiadomienie o wszczęciu przeglądu wygaśnięcia środków antysubsydyjnych stosowanych względem przywozu niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Indii (Dz.U. C 113 z 9.3.2022, s. 13).
(12) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55).
(13) https://tron.trade.ec.europa.eu/investigations/case-view?caseId=2585
(14) https://www.gtis.com/gta/
(15) https://www.mordorintelligence.com/
(16) https://reports.valuates.com/
(17) Dostawca danych rynkowych dla producentów i użytkowników stali: https://www.steelmint.com/intel/india-graphite-electrode-prices-inch-up-6-for-oct-dec-21-quarter-8571 oraz https://twitter.com/SteelMint/status/1400101045217357835, publicznie dostępne dane obejmują wykresy przedstawiające miesięczne ceny sprzedaży krajowej GES w Indiach; Komisja mogła jednak jedynie oszacować te ceny, ale nie była w stanie ich dokładnie ustalić.
(18) Cena importowa bez uwzględnienia ceł antydumpingowych/wyrównawczych. Źródło: Comext.
(19) Zbiór danych: koszty transportu międzynarodowego i ubezpieczenia handlu towarami - OECD.
(20) Wielkość produkcji ustalono w oparciu o dane dotyczące UE-27, ponieważ od 1 lutego 2020 r. Zjednoczone Królestwo nie należy do Unii Europejskiej, a okres przejściowy dotyczący wystąpienia Zjednoczonego Królestwa zakończył się 31 grudnia 2020 r.
(21) Konsumpcję ustalono na podstawie danych z UE-27, z wyłączeniem danych dotyczących Zjednoczonego Królestwa.
(22) Cena importowa bez uwzględnienia ceł antydumpingowych/wyrównawczych. Źródło: dane Eurostatu.
(23) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/558 z dnia 6 kwietnia 2022 r. nakładające ostateczne cło antydumpingowe i stanowiące o ostatecznym pobraniu tymczasowego cła nałożonego na przywóz niektórych systemów elektrod grafitowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Dz.U. L 108 z 7.4.2022, s. 20).
(24) Zakres rozporządzenia dotyczącego Chin jest nieco inny niż zakres niniejszego rozporządzenia, ponieważ nie obejmuje ono złączek, a obejmuje z kolei także elektrody grafitowe w rodzaju tych stosowanych w piecach elektrycznych, o gęstości objętościowej wynoszącej co najmniej 1,5 g/cm3, ale mniejszej niż 1,65 g/cm3, oraz o oporności elektrycznej wynoszącej 6,0 μΩ.m lub mniejszej, lub o gęstości objętościowej wynoszącej co najmniej 1,5 g/cm3 oraz o oporności elektrycznej wynoszącej więcej niż 6,0 μΩ.m, ale nieprzekraczającej 7,0 μΩ.m (kody TARIC 8545110010 i 8545110015).
(25) Publicznie dostępne roczne sprawozdanie HEG za 2021 r. i prezentacja korporacyjna GIL z 2021 r.
(26) Roczne sprawozdanie HEG za 2021 r., s. 2 i 11.
(27) Przedsiębiorstwa spoza USA nie mogą już posługiwać się dolarami amerykańskimi w transakcjach z Iranem. Co więcej, w przypadku nałożenia na zagraniczne przedsiębiorstwa kar za nieprzestrzeganie obowiązujących sankcji amerykańskich, przedsiębiorstwa takie mogą nie otrzymać zgody na otwieranie nowych rachunków bankowych w USA oraz zostać objęte ograniczeniami w zakresie pożyczek, licencji i kredytów udzielanych przez Bank Eksportowo-Importowy Stanów Zjednoczonych.
(28) Publicznie dostępne materiały HEG, transkrypcja z telekonferencji z 2021 r. udostępniona przez wnioskodawców, https://hegltd.com/wp-content/uploads/2021/06/ConferenceCallTranscript08062021.pdf.
(29) European Commission, Directorate-General for Trade, Directorate G, Rue de la Loi 170, 1040 Bruxelles, Belgia.
(30) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).