Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-06-12
Wersja aktualna od 2023-06-12
obowiązujący
Alerty
ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/989
z dnia 22 maja 2023 r.
w sprawie zmiany i sprostowania rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 17 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) | W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1321/2014 (2) ustanowiono wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym kwalifikacji i licencji personelu odpowiedzialnego za dopuszczenie produktów do eksploatacji po obsłudze technicznej. |
(2) | Termin „skomplikowany technicznie statek powietrzny z napędem silnikowym" zdefiniowano w art. 3 lit. j) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (3) i został on uchylony rozporządzeniem (UE) 2018/1139. Zgodnie z art. 140 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2018/1139 rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 należy w odniesieniu do definicji tego terminu dostosować do rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
(3) | Aby zwiększyć skuteczność systemu wydawania licencji na obsługę techniczną i systemu szkoleń, konieczne jest wprowadzenie zmian w wymaganiach dotyczących licencji na obsługę techniczną i organizacji szkoleniowych określonych w załączniku III (część 66) i załączniku IV (część 147) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014. |
(4) | W szczególności niezbędne jest - przy utrzymaniu tego samego poziomu bezpieczeństwa i równych warunki działania - ułatwienie zatwierdzenia uprawnienia na typ statku powietrznego w licencjach na obsługę techniczną, w przypadku gdy nie ma organizacji zatwierdzonych zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 oferujących szkolenie dotyczące danego typu statku powietrznego. Konieczna jest również aktualizacja podstawowego planu tematycznego szkolenia dla personelu poświadczającego zaangażowanego w obsługę techniczną statku powietrznego, zwiększenie skuteczności szkolenia w miejscu pracy wymaganego w odniesieniu do pierwszego zatwierdzenia uprawnienia na typ w danej kategorii licencji na obsługę techniczną oraz wprowadzenie nowych metod szkolenia i technologii nauczania oraz innych ulepszeń w ramach regularnej aktualizacji przepisów zawartych w tym załączniku. |
(5) | Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) nr 1321/2014. |
(6) | Podstawą tych zmian jest opinia nr 07/2022 (4) Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139. |
(7) | Należy przewidzieć wystarczający okres przejściowy dla organizacji szkoleniowych z zakresu obsługi technicznej i organów wydających licencje, aby zapewnić przestrzeganie przez nie nowych przepisów i procedur wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem. |
(8) | Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1360 (5) zmieniono rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 w celu uwzględnienia odniesień do danych i informacji wykorzystywanych do działań w zakresie ciągłej zdatności do lotu ustanowionych zgodnie z nowym załącznikiem Ib do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012 (6). |
(9) | Rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/1360 w sposób niezamierzony skreślono pkt M.A.302 lit. d) ppkt 3 załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 oraz pkt ML.A.302 lit. c) ppkt 3-9 załącznika Vb (część ML) do tego rozporządzenia, które należało zachować. Ponadto w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/1360 dodano w sposób niezamierzony kolejną lit. e) do pkt M.A.502 załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, zamiast ją zastąpić. |
(10) | Należy zatem odpowiednio sprostować rozporządzenie (UE) nr 1321/2014. |
(11) | Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139, |
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w art. 6 wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | w załączniku III (część 66) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia; |
4) | w załączniku IV (część 147) wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 2
W rozporządzeniu (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące sprostowania:
1) | załącznik I (część M) zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia; |
2) | załącznik Vb (część ML) zostaje sprostowany zgodnie z załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia. |
Artykuł 3
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 12 czerwca 2024 r.
Art. 1 ust. 1 i art. 2 stosuje się jednak od dnia 12 czerwca 2023 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 22 maja 2023 r.
W imieniu Komisji
Przewodnicząca
Ursula VON DER LEYEN
(1) Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
(2) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).
(3) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1).
(4) https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions
(5) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1360 z dnia 28 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1321/2014 w odniesieniu do wdrożenia bardziej proporcjonalnych wymogów dotyczących statków powietrznych wykorzystywanych w lotnictwie sportowym i rekreacyjnym (Dz.U. L 205 z 5.8.2022, s. 115).
(6) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Dz.U. L 224 z 21.8.2012, s. 1).
ZAŁĄCZNIK I
W ZAŁĄCZNIKU III (część 66) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w spisie treści wprowadza się następujące zmiany:
|
2) | w pkt 66.A.5 wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | pkt 66.A.10 lit. e) otrzymuje brzmienie:
|
4) | w pkt 66.A.20 lit. a) ppkt 7 dodaje się następujący akapit: „Licencja na obsługę techniczną statku powietrznego kategorii C wydana w odniesieniu do skomplikowanych technicznie statków powietrznych z napędem silnikowym obejmuje przywileje wynikające z licencji na obsługę techniczną statku powietrznego kategorii C również w odniesieniu do statków powietrznych innych niż skomplikowane technicznie statki powietrzne z napędem silnikowym."; |
5) | pkt 66.A.25 otrzymuje brzmienie:
|
6) | w pkt 66.A.30 wprowadza się następujące zmiany:
|
7) | pkt 66.A.40 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
8) | w pkt 66.A.45 lit. d) wprowadza się następujące zmiany:
|
9) | w pkt 66.A.45 lit. h) ppkt (ii) pppkt 3 skreśla się akapit trzeci; |
10) | dodaje się pkt 66.B.2 w brzmieniu:
|
11) | w pkt 66.B.105 wprowadza się następujące zmiany:
|
12) | pkt 66.B.110 lit. d) otrzymuje brzmienie:
|
13) | w pkt 66.B.130 dodaje się lit. c) w brzmieniu:
|
14) | dodaje się pkt 66.B.135 w brzmieniu:
|
15) | w pkt 66.B.200 wprowadza się następujące zmiany:
|
16) | w podczęści E zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie: „Niniejsza podsekcja określa procedury przyznawania zaliczeń egzaminów, o których mowa w pkt 66.A.25 lit. d)."; |
17) | w pkt 66.B.400 dodaje się lit. d) w brzmieniu:
|
18) | pkt 66.B.405 lit. a) akapit drugi otrzymuje brzmienie: „Porównanie zawiera deklarację wykazania zgodności oraz uzasadnienie dla każdej deklaracji, a także możliwe warunki lub dodatkowe kwestie do uwzględnienia, lub oba te elementy."; |
19) | w dodatku I wprowadza się następujące zmiany:
|
20) | w dodatku II wprowadza się następujące zmiany:
|
21) | w dodatku III wprowadza się następujące zmiany:
|
22) | dodatek IV otrzymuje brzmienie: „Dodatek IV Moduły lub moduły częściowe doświadczenia i podstawowej wiedzy wymagane do rozszerzenia licencji na obsługę techniczną statku powietrznego na mocy załącznika III (część 66) A. Wymagania dotyczące doświadczenia Tabela A poniżej zawiera wymagania dotyczące doświadczenia, w miesiącach, do celów dodania nowej kategorii lub podkategorii do licencji wydanej zgodnie z załącznikiem III (część 66). Wymagania w zakresie doświadczenia mogą zostać zmniejszone o 50 %, jeżeli składający wniosek ukończył zatwierdzony podstawowy kurs szkoleniowy, określony w części 147, odpowiedni dla danej podkategorii. Tabela A
B. Wymagane moduły lub moduły częściowe podstawowej wiedzy Celem niniejszej tabeli jest przedstawienie egzaminów wymaganych do dodania nowej podstawowej kategorii/podkategorii do licencji na obsługę techniczną statku powietrznego wydanej zgodnie z niniejszym załącznikiem. Programy szkoleń przygotowane zgodnie z dodatkiem I i dodatkiem VII wymagają różnych poziomów wiedzy dla różnych kategorii licencji w ramach modułu; przewidziano w związku z tym dodatkowe egzaminy mające zastosowanie do niektórych modułów dla posiadaczy licencji chcących rozszerzyć licencję na obsługę techniczną statku powietrznego przyznaną zgodnie z niniejszym załącznikiem w celu włączenia do niej innej kategorii/podkategorii; ponadto przeprowadza się analizę modułu w celu określenia brakujących tematów lub tematów zaliczonych na niższym poziomie. Tabela B
SQ = zależy od kwalifikacji systemu
|
23) | w formularzu 26 EASA zawartym w dodatku VI wprowadza się następujące zmiany:
|
24) | dodatek VII otrzymuje brzmienie: „Dodatek VII Wymagania dotyczące podstawowej wiedzy na potrzeby licencji na obsługę techniczną statku powietrznego kategorii L Definicje różnych poziomów wiedzy wymaganych w niniejszym dodatku są takie same, jak definicje określone w pkt 1 dodatku I. 1. Modularyzacja Moduły wymagane dla każdej podkategorii/kategorii licencji statku powietrznego są zgodne z następującą matrycą. W stosownych przypadkach odpowiednie moduły tematyczne zaznaczono »X«, a zwrot »nie dotyczy« oznacza, że dany moduł tematyczny nie ma zastosowania ani nie jest wymagany. Wymóg dotyczący podstawowej wiedzy dla L5 jest taki sam jak w przypadku każdej podkategorii B1 (jak wskazano w dodatku I) oraz innych modułów, jak pokazano w matrycy.
MODUŁ 1L - WIEDZA PODSTAWOWA
MODUŁ 2L - CZYNNIKI LUDZKIE
MODUŁ 3L - PRZEPISY DOTYCZĄCE LOTNICTWA
MODUŁ 4L - KONSTRUKCJA DREWNIANA LUB Z RUR METALOWYCH POKRYTYCH TKANINĄ
MODUŁ 5L - KONSTRUKCJA KOMPOZYTOWA
MODUŁ 6L - KONSTRUKCJA METALOWA
MODUŁ 7L - PŁATOWIEC - SYSTEMY OGÓLNE, MECHANICZNE I ELEKTRYCZNE
MODUŁ 8L - ZESPÓŁ NAPĘDOWY
MODUŁ 9L - BALONY - BALONY NA OGRZANE POWIETRZE
MODUŁ 10L - BALONY - BALONY GAZOWE (WOLNE/NA UWIĘZI)
MODUŁ 11L - STEROWCE - STEROWCE NA OGRZANE POWIETRZE/GAZOWE
MODUŁ 12L - ŁĄCZNOŚĆ RADIOWA/ELT/TRANSPONDER/PRZYRZĄDY
|
25) | w dodatku VIII wprowadza się następujące zmiany:
|
26) | dodaje się dodatek IX w brzmieniu: „Dodatek IX Metoda oceny szkolenia opartego na multimediach
|
(*) Doświadczenie można zmniejszyć o 50 %, ale dopuszczając licencję z ograniczeniami, tj. licencję zatwierdzoną z wyłączeniem »złożonych zadań obsługi technicznej określonych w dodatku VII do załącznika I (część M), standardowych zmian określonych w pkt 21.A.90B załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012 oraz standardowych napraw określonych w pkt 21.A.431B załącznika I (część 21) do rozporządzenia (UE) nr 748/2012«.
(*1) Wymagane są wyłącznie mające zastosowanie tematy dotyczące napędu w ramach modułu 8L; zależą one od podkategorii B1, do której należy składający wniosek.
ZAŁĄCZNIK II
W załączniku IV (część 147) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 wprowadza się następujące zmiany:
1) | w spisie treści pkt 147.A.305 otrzymuje brzmienie: „147.A.305 Ocena dotycząca typu statku powietrznego i ocena zadań"; |
2) | w pkt 147.A.100 wprowadza się następujące zmiany:
|
3) | pkt 147.A.105 lit. c) otrzymuje brzmienie:
|
4) | w pkt 147.A.115 wprowadza się następujące zmiany:
|
5) | w pkt 147.A.120 dodaje się lit. c) w brzmieniu:
|
6) | w pkt 147.A.135 dodaje się lit. d) w brzmieniu:
|
7) | pkt 147.A.145 lit. b) otrzymuje brzmienie:
|
8) | w pkt 147.A.200 wprowadza się następujące zmiany:
|
9) | pkt 147.A.305 otrzymuje brzmienie:
|
10) | w dodatku III wprowadza się następujące zmiany:
|
ZAŁĄCZNIK III
Załącznik I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 zostaje sprostowany w następujący sposób:
1) | pkt M.A.302 lit. d) otrzymuje brzmienie:
|
2) | pkt M.A.502 otrzymuje brzmienie: „M.A.502 Obsługa techniczna podzespołów
|
ZAŁĄCZNIK IV
W pkt ML.A.302 załącznika Vb (część ML) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 lit. c) otrzymuje brzmienie:
„c) | AMP:
|