ROZPORZĄDZENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2021/379
z dnia 22 stycznia 2021 r.
w sprawie pozycji bilansowych instytucji kredytowych i sektora monetarnych instytucji finansowych (wersja przekształcona) (EBC/2021/2)
RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 5,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (1), w szczególności art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2531/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące stosowania stop rezerw obowiązkowych przez Europejski Bank Centralny (2), w szczególności art. 6 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) (3) zostało zmienione i wymaga dalszych istotnych zmian, w szczególności w świetle ostatnich zmian rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003) (4), rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1131 (5) oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 (6). Z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości konieczne jest zatem sporządzenie wersji przekształconej tego rozporządzenia.
(2) Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 zmiany wymogów statystycznych określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) skonsultowano z Komisją Europejską.
(3) Artykuł 3 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 zobowiązuje Europejski Bank Centralny (EBC) do określenia rzeczywistej populacji sprawozdawczej mieszczącej się w granicach referencyjnej populacji sprawozdawczej i uprawnia go do pełnego lub częściowego zwolnienia określonych kategorii podmiotów sprawozdających z wypełniania wymogów sprawozdawczości statystycznej. Artykuł 6 ust. 4 umożliwia EBC przyjmowanie rozporządzeń określających warunki wykonywania uprawnienia do weryfikowania lub obowiązkowego zbierania informacji statystycznych.
(4) Artykuł 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98 zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz pełnej współpracy z Europejskim Systemem Banków Centralnych (ESBC) w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu ESBC.
(5) Do wykonywania swoich zadań ESBC wymaga informacji statystycznych dotyczących aktywów i zobowiązań finansowych, w ujęciu według stanów i transakcji, sektora monetarnych instytucji finansowych (MIF) oraz instytucji kredytowych w rozumieniu prawa Unii. W celu zapewnienia EBC kompleksowego obrazu statystycznego rozwoju sytuacji monetarnej w państwach członkowskich, których walutą jest euro (zwanych dalej "państwami członkowskimi strefy euro"), które postrzega się jako jeden obszar gospodarczy, konieczne jest sporządzenie skonsolidowanego bilansu sektora MIF w oparciu o pełną i jednorodną populację sprawozdawczą. Informacje statystyczne o wymaganym stopniu szczegółowości są również niezbędne do zapewnienia nieprzerwanej użyteczności analitycznej agregatów monetarnych strefy euro i czynników ich kreacji.
(6) Rozporządzenie (UE) 2019/2033 rozszerza między innymi definicję "instytucji kredytowych" zawartą w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 (7) o firmy inwestycyjne o znaczeniu systemowym. W związku z tym konieczne jest dostosowanie odniesienia zawartego w definicji "monetarnej instytucji finansowej" w rozporządzeniu (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) do odpowiedniego zmienionego przepisu rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w celu zachowania spójności wspólnych standardów, definicji i klasyfikacji na potrzeby klasyfikacji statystycznej instytucji przyjmujących depozyty oraz jednorodności sektora MIF. Niemniej jednak konieczne jest również zapewnienie ciągłej dostępności informacji statystycznych na temat wszystkich instytucji kredytowych w rozumieniu zmienionego art. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013, w tym na potrzeby obliczania podstawy naliczania rezerwy dla tych instytucji kredytowych zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) (8). Instytucje kredytowe inne niż MIF są zatem objęte zakresem wersji przekształconej.
(7) W celu zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych wskazane jest, aby informacje statystyczne dotyczące bilansu miesięcznego instytucji kredytowych były wykorzystywane do regularnego wyliczania podstawy naliczania rezerwy dla instytucji kredytowych podlegających obowiązkowi utrzymywania rezerwy obowiązkowej EBC, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/378 (EBC/2021/1). Ponadto należy dostosować wymogi sprawozdawcze dotyczące podstawy naliczania rezerwy w celu uwzględnienia sprawozdawczości dotyczącej depozytów składanych w instytucjach kredytowych podlegających wymogom utrzymywania rezerwy obowiązkowej bez odniesienia do konkretnej klasyfikacji statystycznej.
(8) Aby ułatwić spełnianie wymogów statystycznych przez grupy powiązanych podmiotów sprawozdających, należy zezwolić MIF na przekazywanie sprawozdawczości w imieniu innych podmiotów sprawozdających, które również są MIF będącymi rezydentami tego samego państwa członkowskiego. Konieczne jest jednak, aby informacje statystyczne przekazywane w odniesieniu do takich grup były wystarczające, w stosownych przypadkach, do obliczenia podstawy naliczania rezerwy instytucji kredytowych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/378 (EBC/2021/1). W związku z tym należy przekazywać informacje statystyczne niezbędne do obliczenia podstawy naliczania rezerwy dla każdego członka takich grup, z wyjątkiem przypadków, w których grupie zezwolono na przekazywanie informacji dotyczących rezerwy obowiązkowej w ujęciu zagregowanym w odniesieniu do grupy jako całości zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
(9) Zbieranie przez krajowe banki centralne (KBC) od rzeczywistej populacji sprawozdawczej informacji statystycznych niezbędnych do wypełnienia wymogów statystycznych EBC może być częścią szerszych ram sprawozdawczości ustanowionych przez KBC samodzielnie na podstawie prawa Unii, prawa krajowego lub utrwalonych praktyk i służących również innym celom statystycznym, pod warunkiem że nie jest zagrożone wypełnienie wymogów statystycznych EBC. Może to również doprowadzić do zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych. W celu zapewnienia przejrzystości wskazane jest, aby w tych przypadkach powiadomić podmioty sprawozdające, że dane są zbierane dla innych celów statystycznych. W konkretnych przypadkach EBC może korzystać z takich informacji statystycznych zebranych dla innych celów w celu wypełnienia swoich wymogów.
(10) EBC ma obowiązek monitorowania transmisji polityki pieniężnej, w szczególności wpływu zmian stóp procentowych stosowanych do podstawowych operacji refinansujących i ukierunkowanych dłuższych operacji refinansujących, a także wpływu zakupów dokonywanych w ramach programów zakupu aktywów na warunki kredytowania gospodarstw domowych i przedsiębiorstw niefinansowych. W celu skuteczniejszego i bardziej terminowego monitorowania przez EBC warunków kredytowania w gospodarce realnej i roli kredytu jako czynnika kreacji agregatów monetarnych konieczne jest gromadzenie dalszych informacji statystycznych dotyczących sekurytyzacji i innych transferów dokonywanych przez MIF w ujęciu miesięcznym, w szczególności w odniesieniu do kredytów udzielanych gospodarstwom domowym w podziale na cel i kredytów udzielanych przedsiębiorstwom niefinansowym w podziale na terminy zapadalności.
(11) EBC wymaga przekazywania danych statystycznych dotyczących wirtualnego cash poolingu w celu odróżnienia w ramach analizy zmian polityki pieniężnej i akcji kredytowej wpływu depozytów oraz kredytów i pożyczek w ramach wirtualnego cash poolingu od wpływu innych depozytów oraz kredytów i pożyczek.
(12) Aby ułatwić analizę zmian w zakresie kredytów, niektóre definicje i praktyki sprawozdawcze powinny zostać dostosowane do definicji i praktyk sprawozdawczych właściwych innym wymogom sprawozdawczości regulacyjnej ustanowionym przez EBC.
(13) W zakresie, w jakim przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, które uzyskały zezwolenie na mocy rozporządzenia (UE) 2017/1131, emitują instrumenty finansowe będące bliskimi substytutami depozytów, w celu zwiększenia przejrzystości rynku i ułatwienia sprawozdawczości należy dostosować definicję funduszy rynku pieniężnego (FRP) dla celów statystycznych do zasad dotyczących nadzoru.
(14) W celu lepszej analizy bilansu sektora MIF dla strefy euro jako całości konieczne jest zwiększenie harmonizacji wymogów sprawozdawczych w odniesieniu do niektórych pozycji z uzupełniającymi informacjami statystycznymi przekazywanymi przez kBc na podstawie wytycznych Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/15 (9).
(15) Aby EBC mógł skutecznie monitorować działalność międzybankową, konieczne jest gromadzenie informacji na temat aktywów i zobowiązań w podziale według kontrahentów MIF oraz poprawa spójności między informacjami o kontrahentach zbieranymi miesięcznie i kwartalnie.
(16) Ponadto, w celu doprecyzowania relacji między MIF a innymi częściami sektora finansowego, w tym instytucjami pośrednictwa finansowego innymi niż monetarne instytucje finansowe, a także w celu wsparcia kompilacji rachunków finansowych unii walutowej, konieczne jest gromadzenie informacji statystycznych dotyczących depozytów oraz akcji i pozostałych udziałów kapitałowych w podziale kontrahentów według podsektorów.
(17) Informacje dotyczące posiadanych przez MIF dłużnych papierów wartościowych wyemitowanych przez rządy poszczególnych państw członkowskich muszą być gromadzone terminowo w celu dokładnego monitorowania ekspozycji na te papiery wartościowe. Informacje o państwach członkowskich powinny być uzupełniane informacjami na temat aktywów i pasywów organów unijnych, w tym Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji oraz Europejskiego Instrumentu Stabilności Finansowej (EFSF). Ponadto uaktualnienie wymogów sprawozdawczych jest konieczne w związku z wystąpieniem z Unii Zjednoczonego Królestwa.
(18) Należy również gromadzić informacje dotyczące ogółu posiadanych przez MIF nieruchomości w celu monitorowania, jaką część aktywów MIF stanowią tego typu aktywa, a także w celu lepszego zrozumienia zmian sytuacji MIF, jeśli chodzi o aktywa niefinansowe ogółem.
(19) W celu ułatwienia realizacji podmiotom sprawozdającym nowych wymogów miesięcznych i kwartalnych wymogi te wprowadza się w odniesieniu do okresów referencyjnych odpowiadającym kwartałom kalendarzowym. W związku z tym okresem referencyjnym dla pierwszego sprawozdania w zakresie danych wymaganych z częstotliwością miesięczną jest styczeń 2022 r., a pierwsze sprawozdanie dotyczące danych wymaganych z częstotliwością kwartalną odnosi się do pierwszego kwartału 2022 r. W celu zapewnienia stałej dostępności niezbędnych danych należy utrzymać w odniesieniu do okresu referencyjnego czwartego kwartału 2021 r. wymogi dotyczące danych przekazywanych z częstotliwością kwartalną. Wymogi w zakresie sprawozdawczości ustanowione zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinny zatem mieć zastosowanie po odpowiednim okresie referencyjnym przekazywania informacji miesięcznych, tj. 1 lutego 2022 r.
(20) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszego rozporządzenia, z takim zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań, ani zwiększać obciążenia sprawozdawczego. Przy stosowaniu tej procedury uwzględnione powinny być opinie Komitetu ds. Statystyki ESBC. Projekty takich zmian technicznych do załączników do niniejszego rozporządzenia powinny być zgłaszane przez KBC za pośrednictwem Komitetu ds. Statystyki.
(21) W celu zapewnienia pewności prawa konieczne jest jednak, aby przepisy niniejszego rozporządzenia, które są bezpośrednią konsekwencją zmiany definicji "instytucji kredytowych" na mocy rozporządzenia (UE) 2019/2033, zaczęły być stosowane jednocześnie z tą zmianą, tj. w dniu 26 czerwca 2021 r.
(22) Z uwagi na postulat spójności i pewności prawa konieczne jest również, aby przepisy niniejszego rozporządzenia, które odnoszą się do rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1), zaczęły być stosowane od tego samego dnia, co przepisy tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
Przedmiot i zakres regulacji
Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi sprawozdawcze dla następujących podmiotów sprawozdających będące rezydentami w państwach członkowskich strefy euro w zakresie informacji statystycznych dotyczących pozycji bilansowych:
a) monetarnych instytucji finansowych (MIF) innych niż instytucje kredytowe;
b) instytucji kredytowych, które:
(i) uzyskały zezwolenie na podstawie art. 8 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE (10); lub
(ii) są zwolnione z obowiązku uzyskania takiego zezwolenia zgodnie z art. 2 ust. 5 dyrektywy 2013/36/UE;
c) są oddziałami instytucji kredytowych, w tym ustanowionymi w państwach członkowskich strefy euro oddziałami instytucji kredytowych, których ani siedziba statutowa, ani centrala nie znajdują się w państwie członkowskim strefy euro - ale z wyłączeniem ustanowionych poza państwem członkowskim strefy euro oddziałów instytucji kredytowych mających siedzibę w państwie członkowskim strefy euro.
Artykuł 2
Definicje
Użyte w niniejszym rozporządzeniu określenia oznaczają:
(1) "monetarna instytucja finansowa" (MIF) - podmiot należący do jednego z poniższych sektorów:
a) banki centralne;
b) pozostałe MIF, które obejmują instytucje przyjmujące depozyty z wyjątkiem banku centralnego, oraz fundusze rynku pieniężnego (FRP);
(2) "instytucja kredytowa" - instytucję kredytową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
(3) "instytucje przyjmujące depozyty z wyjątkiem banków centralnych" - którekolwiek z poniższych:
a) instytucje kredytowe, których działalność jest określona w art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
b) instytucje finansowe inne niż te, o których mowa w lit. a), których podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe, o którym mowa w pkt 2.56 załącznika A do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 (11) i których działalność polega na przyjmowaniu depozytów lub bliskich substytutów depozytów, o których mowa w załączniku I część 1, od jednostek instytucjonalnych, w tym od instytucji niemonetarnych, oraz na udzielaniu kredytów i pożyczek lub dokonywaniu inwestycji w papiery wartościowe na własny rachunek;
c) instytucje pieniądza elektronicznego, których podstawową działalnością jest pośrednictwo finansowe, zgodnie z lit. b), polegające na emitowaniu pieniądza elektronicznego;
(4) "instytucja kredytowa inna niż MIF" - instytucję kredytową, której działalność nie polega na prowadzeniu czynności, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
(5) "fundusze rynku pieniężnego" lub "FRP" - przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, które uzyskały zezwolenie zgodnie z art. 4 rozporządzenia (UE) 2017/1131 i które emitują akcje lub jednostki uczestnictwa będące bliskimi substytutami depozytów, o których mowa w części 1 załącznika I do niniejszego rozporządzenia;
(6) "podmiot sprawozdający" - podmiot sprawozdający w rozumieniu art. 1 pkt 2 rozporządzenia (WE) nr 2533/98;
(7) "rezydent" - rezydenta w rozumieniu art. 1 pkt 4 rozporządzenia (WE) nr 2533/98;
(8) "właściwy KBC" - krajowy bank centralny państwa członkowskiego strefy euro, którego rezydentem jest dany podmiot sprawozdający;
(9) "podmiot sekurytyzacyjny" - podmiot sekurytyzacyjny w rozumieniu art. 1 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40) (12);
(10) "sekurytyzacja" - transakcję, które jest albo tradycyjną sekurytyzacją w rozumieniu art. 2 pkt 9) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2017/2402 (13), albo sekurytyzacją w rozumieniu art. 1 pkt 2) rozporządzenia (UE) nr 1075/2013 (EBC/2013/40) charakteryzującą się zbyciem sekurytyzowanych kredytów i pożyczek na rzecz podmiotu sekurytyzacyjnego;
(11) "instytucja pieniądza elektronicznego" - instytucję pieniądza elektronicznego w rozumieniu art. 2 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE (14);
(12) "pieniądz elektroniczny" - pieniądz elektroniczny w rozumieniu art. 2 pkt 2 dyrektywy 2009/110/WE;
(13) "częściowe spisanie kredytu i pożyczki" - bezpośrednie obniżenie wartości bilansowej kredytu i pożyczki wynikające ze spadku jego wartości;
(14) "całkowite spisanie kredytu i pożyczki" - spisanie całkowitej wartości bilansowej kredytu i pożyczki powodujące usunięcie tego aktywa z bilansu;
(15) "administrator" - MIF, która zarządza sekurytyzowanymi lub przeniesionymi w inny sposób kredytami i pożyczkami poprzez obsługę spłat kapitału i odsetek;
(16) "operacje z podmiotami w tej samej grupie kapitałowej" - kredyty na rzecz lub depozyty od instytucji przyjmujących depozyty będących rezydentami strefy euro, które należą do tej samej grupy obejmującej jednostkę dominującą i wszystkich członków grupy będących rezydentami strefy euro, podlegających jej bezpośredniej lub pośredniej kontroli;
(17) "instytucja zwolniona z pełnego obowiązku sprawozdawczego" - MIF, której przyznano wyłączenie zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2, lub instytucję kredytową inną niż MIF, której przyznano wyłączenie zgodnie z art. 9 ust. 5 lit. a);
(18) "rezerwy celowe na utratę wartości kredytów i pożyczek" - odpisy tworzone przez podmiot sprawozdający na straty kredytowe zgodnie z mającą zastosowanie praktyką księgową;
(19) "własne papiery wartościowe" - papiery wartościowe znajdujące się w portfelu podmiotu sprawozdającego w wyniku:
a) zatrzymania papierów wartościowych w momencie emisji lub zakupu przez podmiot sprawozdający uprzednio sprzedanych papierów wartościowych, które są wykazywane w bilansie księgowym emitującego podmiotu sprawozdającego; lub
b) zatrzymania papierów wartościowych w momencie emisji lub zakupu przez podmiot sprawozdający uprzednio sprzedanych papierów wartościowych, które nie są wykazywane w bilansie księgowym, ale które są wykorzystywane lub dostępne do wykorzystania przez emitenta na potrzeby operacji rynkowych;
(20) "wirtualny cash pooling" - porozumienie dotyczące konsolidacji rachunków bankowych zawarte pomiędzy jedną lub większą liczbą MIF a grupą podmiotów ("uczestników cash poolingu"), na podstawie którego odsetki, które mają być zapłacone lub otrzymane przez MIF, są obliczane na podstawie "wirtualnej" pozycji netto wszystkich skonsolidowanych rachunków i w przypadku, gdzie każdy uczestnik cash poolingu:
a) posiada odrębny rachunek; oraz
b) może zaciągać kredyty w rachunku bieżącym zabezpieczone depozytami innych uczestników cash poolingu bez transferu środków pomiędzy rachunkami;
(21) "oddział" - oddział w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 17 rozporządzenia (UE) nr 575/2013;
(22) "wyksięgowanie" - usunięcie całości lub części kredytu lub pożyczki ze stanu wykazywanego zgodnie z załącznikiem I część 2 i 3;
(23) "przeniesienie kredytu/pożyczki" - nabycie lub zbycie przez podmiot sprawozdający kredytu/pożyczki lub puli kredytów/pożyczek, dokonane w drodze przeniesienia własności lub subpartycypacji;
(24) "połączenie" - operację, w ramach której jedna lub więcej instytucji ("instytucje podlegające przejęciu"), po ich rozwiązaniu bez przeprowadzania postępowania likwidacyjnego, przenoszą wszystkie swoje aktywa i zobowiązania na inną instytucję ("instytucja przejmująca"), którą może być nowo ustanowiona instytucja.
Artykuł 3
Rzeczywista populacja sprawozdawcza
1. Rzeczywista populacja sprawozdawcza obejmuje MIF i instytucje kredytowe inne niż MIF, będące rezydentami państw członkowskich strefy euro.
2. W przypadku gdy KBC zbierają informacje statystyczne dotyczące siedziby posiadaczy udziałów/jednostek uczestnictwa FRP od innych instytucji pośrednictwa finansowego z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalno-rentowych (zwanych dalej "PIPF") w rozumieniu definicji w pkt 2.86 do 2.94 załącznika A do rozporządzenia (UE) nr 549/2013, zgodnie z art. 5 ust. 4 niniejszego rozporządzenia, KBC te mogą włączyć PIPF do rzeczywistej populacji sprawozdawczej do celów art. 5 ust. 4 niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 4
Wykaz MIF dla celów statystycznych
1. Zarząd sporządza i prowadzi wykaz MIF oparty na informacjach statystycznych rejestrowanych przez KBC zgodnie z art. 4 wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/876 (EBC/2018/16) (15).
2. EBC publikuje aktualny wykaz MIF do celów statystycznych, w tym drogą elektroniczną.
3. Jeżeli ostatnia dostępna wersja wykazu jest nieprawidłowa, EBC nie nakłada sankcji na podmiot sprawozdający, który nie wypełnił właściwie wymogów sprawozdawczości statystycznej zawartych w niniejszym rozporządzeniu w zakresie, w jakim korzystał on w dobrej wierze z nieprawidłowego wykazu.
Podmiot sprawozdający przekazuje informacje statystyczne wymagane zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, jeżeli nieuwzględnienie tego podmiotu w wykazie jest ewidentnie błędne.
Artykuł 5
Wymogi sprawozdawczości statystycznej
1. MIF przekazują właściwemu KBC wszystkie następujące informacje statystyczne:
a) stany na koniec miesiąca określone w tabeli 1 w części 2 załącznika I;
b) miesięczne korekty z tytułu zmiany wyceny określone jako wymogi minimalne w tabeli 1 A w części 4 załącznika I oraz pozostałe miesięczne korekty z tytułu zmiany wyceny wskazane w tej tabeli, jeżeli jest to wymagane przez właściwy KBC;
c) miesięczne przeniesienia netto kredytów/pożyczek, określone w załączniku I część 5 tabela 5a;
d) stany na koniec miesiąca i miesięczne korekty z tytułu zmiany wyceny przeniesionych kredytów/pożyczek, określone w załączniku I część 5 tabela 5b;
e) stany na koniec kwartału określone w tabelach 2, 3 i 4 w części 3 załącznika I;
f) kwartalne korekty z tytułu zmiany wyceny określone jako wymogi minimalne w tabeli 2 A w części 4 załącznika I oraz pozostałe kwartalne korekty z tytułu zmiany wyceny wskazane w tej tabeli, jeżeli jest to wymagane przez właściwy KBC.
KBC mogą z częstotliwością miesięczną gromadzić kwartalne informacje statystyczne określone w akapicie pierwszym w lit. e) i f), jeżeli takie gromadzenie ułatwia proces produkcji danych.
2. Instytucje kredytowe inne niż MIF przekazują właściwemu KBC następujące informacje statystyczne:
a) stany na koniec miesiąca określone w tabeli 1 w części 2 załącznika I, z wyjątkiem;
(i) pozycji dotyczących wirtualnego cash poolingu;
(ii) wyemitowanych udziałów/jednostek uczestnictwa w FRP;
b) miesięczne korekty z tytułu zmiany wyceny określone jako wymogi minimalne w tabeli 1 A w części 4 załącznika I oraz pozostałe miesięczne korekty z tytułu zmiany wyceny wskazane w tej tabeli, jeżeli jest to wymagane przez właściwy KBC, z wyjątkiem:
(i) pozycji dotyczących wirtualnego cash poolingu;
(ii) wyemitowanych udziałów/jednostek uczestnictwa w FRP;
c) stany na koniec kwartału określone w tabeli 2 w części 3 załącznika I, z wyjątkiem pozycji, które odnoszą się do podziału kredytów i pożyczek według pozostałych terminów zapadalności;
d) stany na koniec kwartału określone w tabelach 3 i 4 w części 3 załącznika I;
e) kwartalne korekty z tytułu zmiany wyceny określone jako wymogi minimalne w tabeli 2 A w części 4 załącznika I oraz pozostałe kwartalne korekty z tytułu zmiany wyceny wskazane w tej tabeli, jeżeli jest to wymagane przez właściwy KBC.
KBC mogą z częstotliwością miesięczną gromadzić kwartalne informacje statystyczne określone w akapicie pierwszym w lit. c)-e), jeżeli takie gromadzenie ułatwia proces produkcji danych.
3. KBC mogą gromadzić informacje statystyczne zgodnie z ust. 1 i 2 dotyczące papierów wartościowych wyemitowanych i utrzymywanych, zgodnie z metodą "papier po papierze", jeżeli takie informacje statystyczne są uzyskiwane zgodnie z minimalnymi standardami określonymi w załączniku IV.
4. KBC mogą gromadzić informacje statystyczne dotyczące siedziby posiadaczy udziałów/jednostek uczestnictwa FRP wyemitowanych przez MIF z innych dostępnych źródeł, jak określono w załączniku I część 2 sekcja 5.7, jeżeli informacje te są zgodne z minimalnymi standardami określonymi w załączniku IV.
Artykuł 6
Sprawozdawczość grupowa MIF
1. W przypadku gdy jednostka dominująca i jej jednostki zależne są MIF będącymi rezydentami w tym samym państwie członkowskim, jednostka dominująca może skonsolidować informacje statystyczne dotyczące działalności tych jednostek zależnych w informacjach statystycznych przekazywanych zgodnie z art. 5 ust. 1. W przypadku gdy grupa obejmuje instytucje kredytowe i inne MIF, takie informacje statystyczne przekazuje się oddzielnie dla instytucji kredytowych i innych MIF.
2. Właściwy KBC może zezwolić instytucji kredytowej na przekazywanie informacji statystycznych, o których mowa w art. 5 ust. 1, w imieniu grupy instytucji kredytowych w ujęciu zagregowanym, jeżeli spełnione są obydwa poniższe warunki:
a) instytucja kredytowa nie konsoliduje informacji statystycznych dotyczących działalności tych jednostek zależnych w informacjach statystycznych przekazywanych na podstawie art. 5 ust. 1 zgodnie z ust. 1;
b) właściwy KBC udzielił zezwolenia na utrzymywanie rezerw obowiązkowych za pośrednictwem tej instytucji kredytowej zgodnie z art. 10 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1), jeżeli ta instytucja kredytowa jest instytucją pośredniczącą w rozumieniu art. 10 ust. 1 tego rozporządzenia;
c) wszyscy członkowie grupy są MIF będącymi rezydentami w tym samym państwie członkowskim.
Jeżeli właściwy KBC udzielił zezwolenia instytucji kredytowej zgodnie z akapitem pierwszym, instytucja ta przekazuje informacje statystyczne dotyczące swojego bilansu oraz bilansów wszystkich członków grupy w ujęciu zagregowanym, zgodnie z art. 5 ust. 1.
3. W przypadku gdy MIF przekazują sprawozdawczość na poziomie grupy zgodnie z ust. 1 i 2, przekazują one co najmniej informacje określone w tabeli 1 w części 1 załącznika III do celów obliczania podstawy naliczania rezerwy każdego członka grupy zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
W przypadku gdy MIF, która składa sprawozdawczość na poziomie grupy zgodnie z ust. 1 i 2, uzyskała zezwolenie na przekazywanie podstawy naliczania rezerwy w ujęciu zagregowanym zgodnie z art. 11 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1), akapit pierwszy nie ma zastosowania.
4. Wszyscy członkowie grup, o których mowa w ust. 1 i 2, są umieszczani w wykazie MIF, o którym mowa w art. 4, oddzielnie.
Artykuł 7
Terminy przekazywania danych
1. KBC określają częstotliwość i ramy czasowe otrzymywania informacji statystycznych od podmiotów sprawozdających zgodnie z niniejszym rozporządzeniem w sposób umożliwiający przestrzeganie terminów składania sprawozdań, o których mowa w ust. 2 i 3, oraz informują o nich podmioty sprawozdające.
2. KBC przekazują EBC statystyki miesięczne do końca piętnastego dnia roboczego po zakończeniu miesiąca, którego statystyki te dotyczą.
3. KBC przekazują EBC statystyki kwartalne do końca dwudziestego ósmego dnia roboczego po zakończeniu kwartału, którego statystyki te dotyczą.
Artykuł 8
Standardy rachunkowości na potrzeby sprawozdawczości statystycznej
1. Do celów sprawozdawczości zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i o ile nie postanowiono inaczej, podmioty sprawozdające stosują zasady rachunkowości określone w dyrektywie Rady 86/635/EWG (16) oraz we wszelkich innych mających zastosowanie standardach międzynarodowych.
Do celów niniejszego rozporządzenia podmioty sprawozdające wykazują wszystkie aktywa i zobowiązania finansowe w ujęciu brutto.
2. W przypadku gdy podmioty sprawozdające wykazują depozyty oraz kredyty i pożyczki, stosuje się następujące zasady:
a) podmioty sprawozdające wykazują stany na koniec miesiąca kwoty głównej depozytów oraz kredytów i pożyczek;
b) podmioty sprawozdające wyłączają z kwot, o których mowa w lit. a), częściowe/całkowite spisania określone zgodnie z odpowiednimi praktykami księgowymi;
c) podmioty sprawozdające nie dokonują saldowania depozytów oraz kredytów i pożyczek z innymi aktywami lub zobowiązaniami.
3. KBC mogą zezwalać wszystkim podmiotom sprawozdającym na wykazywanie kredytów i pożyczek w ujęciu netto, bez uwzględnienia rezerw celowych na utratę wartości kredytów i pożyczek, jeżeli zezwoliły na to wszystkim podmiotom sprawozdającym przed przyjęciem niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33).
4. MIF wyłączają z odpowiednich kwot aktywów i zobowiązań własne dłużne papiery wartościowe i akcje, które wyemitowały. KBC mogą zezwalać MIF na wykazywanie własnych papierów wartościowych w ramach odpowiednich aktywów i pasywów, w tym zgodnie z metodą "papier po papierze" zgodnie z art. 5 ust. 3, o ile dany KBC jest w stanie ustalić wysokość aktywów i pasywów w wymaganym rozbiciu określonym w załączniku I, bez uwzględnienia wartości własnych papierów wartościowych.
Artykuł 9
Wyłączenia
1. KBC mogą przyznawać małym MIF wyłączenia od wymogów sprawozdawczości statystycznej, o których mowa w art. 5 ust. 1, o ile spełnione są oba poniższe warunki:
a) łączny udział wszystkich małych MIF, którym przyznano wyłączenia, w stanach aktywów ogółem krajowego bilansu MIF, nie przekracza 5 %;
b) łączny udział wszystkich FRP, którym przyznano wyłączenia, nie przekracza żadnego z następujących progów:
(i) 10 % stanów aktywów ogółem krajowego bilansu FRP, jeżeli taki krajowy bilans FRP stanowi więcej niż 15 % całkowitego bilansu FRP strefy euro;
(ii) 30 % stanów aktywów ogółem krajowego bilansu FRP, jeżeli taki krajowy bilans FRP stanowi mniej niż 15 % całkowitego bilansu FRP strefy euro, z wyjątkiem sytuacji, gdy taki krajowy bilans FRP stanowi mniej niż 1 % całkowitego bilansu FRP strefy euro, w którym to przypadku nie ma zastosowania żaden próg.
W ramach przyznawania wyłączeń zgodnie z akapitem pierwszym KBC gromadzą co najmniej wszystkie następujące informacje statystyczne:
a) stany aktywów ogółem w ujęciu rocznym;
b) informacje statystyczne, o których mowa w załączniku III, niezbędne do obliczania podstawy naliczania rezerwy instytucji kredytowych zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
2. KBC mogą przyznawać małym MIF będącym instytucjami kredytowymi wyłączenia od wymogów sprawozdawczości statystycznej określonych w załączniku I, zgodnie z częścią 6 tego załącznika, pod warunkiem że spełnione są obydwa poniższe warunki:
(a) łączny udział wszystkich instytucji kredytowych, którym przyznano wyłączenia, w stanach aktywów ogółem krajowego bilansu MIF nie przekracza 10 %; oraz
(b) łączny udział wszystkich instytucji kredytowych, którym przyznano wyłączenia, w stanach aktywów ogółem zagregowanego bilansu MIF strefy euro nie przekracza 1 %.
3. Instytucje zwolnione z pełnego obowiązku sprawozdawczego mogą albo stosować wyłączenia przyznane przez KBC zgodnie z ust. 1, 2 lub 5 lit. a), albo przekazywać informacje statystyczne zgodnie z art. 5.
4. KBC mogą przyznawać wyłączenia FRP w odniesieniu do następujących wymogów sprawozdawczości statystycznej:
a) wymogów określonych w art. 5 ust. 1, w przypadku gdy mają zastosowanie wszystkie poniższe kryteria:
(i) FRP przekazują informacje statystyczne dotyczące pozycji bilansowych zgodnie z art. 5 rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38) (17);
(ii) FRP przekazują informacje statystyczne, o których mowa w ppkt (i), z częstotliwością miesięczną zgodnie z pkt 1 części 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 1073/2013 (EBC/2013/38) oraz w terminach określonych przez KBC zgodnie z art. 9 tego rozporządzenia;
(iii) FRP przekazują stany na koniec miesiąca udziałów/jednostek uczestnictwa FRP wyemitowanych w terminie określonym przez KBC zgodnie z art. 7 niniejszego rozporządzenia;
b) następujących wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej określonych w załączniku I:
(i) podziałów depozytów kontrahentów dotyczących wykazywania pozycji odnoszących się do parterów operacji będących MIF w podziale, o którym mowa w załączniku I część 2 sekcja 5.1, a także wykazywania depozytów oraz kredytów i pożyczek partnerów transakcji z sektorów innych niż MIF w podziale, o którym mowa w załączniku I część 2 sekcja 5.2;";
(ii) informacji dotyczących narosłych odsetek od kredytów i depozytów, o których mowa w załączniku I część 2 sekcja 7;
(iii) odrębnego podziału sektorowego dla sektora instytucji ubezpieczeniowych i sektora funduszy emerytalno-rentowych, o którym mowa w załączniku I część 2 sekcja 5.1;
(iv) informacji dotyczących kredytów i depozytów z podmiotami w tej samej grupie kapitałowej, o których mowa w załączniku I część 2 sekcja 5,3;
(v) podziału według sektorów, o którym mowa w załączniku I część 3 sekcja 3;
(vi) podziału według struktury geograficznej, o którym mowa w załączniku I część 3 sekcja 7;
(vii) informacji o posiadanych nieruchomościach, o których mowa w załączniku I część 3 sekcja 4;
(viii) informacji o kapitale własnym w podziale, o których mowa w załączniku I część 3 sekcja 6;
(ix) informacji na temat sekurytyzacji i innych form przeniesienia kredytów i pożyczek, o których mowa w załączniku I część 5.
c) wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej dotyczących siedziby posiadaczy udziałów/jednostek uczestnictwa w FRP, o których mowa w załączniku I część 2 sekcja 5.7, w przypadku gdy zastosowanie ma którakolwiek z poniższych sytuacji:
(i) udziały/jednostki uczestnictwa w FRP są emitowane po raz pierwszy;
(ii) wymagane informacje statystyczne dotyczące siedziby posiadaczy udziałów/jednostek uczestnictwa w FRP są gromadzone z innych źródeł, zgodnie z załącznikiem I część 2 sekcja 5.7;
(iii) ze względu na zmiany sytuacji rynkowej KBC nie mają już możliwości gromadzenia wymaganych informacji na temat siedziby posiadaczy udziałów/jednostek uczestnictwa w FRP, o których mowa w ppkt (ii).
Przyznając FRP wyłączenia zgodnie z akapitem pierwszym lit. b) ppkt (i), (ii), (v) lub (vi), KBC zapewniają, aby łączny udział takich wyłączeń w odpowiednich łącznych stanach dla każdej pozycji w krajowym bilansie MIF nie przekraczał 5 %.
Przyznając FRP wyłączenia zgodnie z akapitem pierwszym lit. b) ppkt (iii), KBC rozróżniają oddzielne bloki dla pozycji aktywów i pasywów oraz dla rezydentów krajowych i rezydentów innych państw członkowskich strefy euro oraz zapewniają, aby łączny udział sektora instytucji ubezpieczeniowych i sektora funduszy emerytalno-rentowych w ramach każdego bloku, do którego stosuje się odstępstwo, nie przekraczał 5 % odpowiedniego bloku krajowego bilansu FRP.
Wyłączenia przyznane FRP przez KBC zgodnie z akapitem pierwszym lit. c) ppkt (i) oraz (iii) stosuje się przez okres 12 miesięcy.
5. KBC mogą przyznawać instytucjom kredytowym innym niż MIF wyłączenia od następujących wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej:
a) wymogów, o których mowa w art. 5 ust. 2, w przypadku gdy stan aktywów ogółem podmiotu sprawozdającego nie jest wyższy niż 350 mln EUR;
b) następujących wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej określonych w załączniku I:
(i) przekazywania informacji na temat kredytów i pożyczek denominowanych w euro udzielonych przedsiębiorstwom niefinansowym w podziale według terminów zapadalności;
(ii) przekazywania informacji na temat kredytów denominowanych w euro udzielonych gospodarstwom domowym i instytucjom niekomercyjnym działającym na rzecz gospodarstw domowych w podziale według terminów zapadalności i przeznaczenia kredytu;
(iii) przekazywania informacji na temat kapitału i rezerw w podziale, o których mowa w załączniku I część 2 sekcja 6;
(iv) przekazywania informacji na temat posiadanych nieruchomości, o których mowa w załączniku I część 3 sekcja 4;
(v) przekazywania informacji na temat akcji i pozostałych udziałów kapitałowych w podziale, o których mowa w załączniku I część 3 sekcja 6;
(vi) przekazywania informacji na temat narosłych odsetek od kredytów i depozytów, o których mowa w załączniku I część 2 sekcja 7;
(vii) przekazywania informacji na temat własnych inwestycji w papiery wartościowe określonych w tabeli 1 w części 2 załącznika I.
W ramach przyznawania wyłączeń zgodnie z akapitem pierwszym lit. a) KBC gromadzą co najmniej wszystkie następujące informacje statystyczne:
a) stany aktywów ogółem w ujęciu rocznym;
b) informacje statystyczne, o których mowa w załączniku III, niezbędne do obliczania podstawy naliczania rezerwy instytucji kredytowych zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
6. KBC mogą przyznawać MIF i instytucjom kredytowym innym niż MIF następujące wyłączenia od wymogu przekazywania korekt z tytułu zmiany wyceny zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2:
a) wyłączenie dla FRP od wymogu zgłaszania korekt z tytułu zmiany wyceny określonego w załączniku I część 4;
b) wyłączenie dla MIF i instytucji kredytowych innych niż MIF od wymogu zgłaszania korekt z tytułu zmiany wyceny papierów wartościowych z częstotliwością miesięczną, określonego w załączniku I część 4 tabela 1 A. W przypadku przyznania wyłączenia zgodnie z niniejszą literą podmioty sprawozdające przekazują takie korekty z tytułu zmiany wyceny z częstotliwością kwartalną i przekazują KBC, na ich wniosek, następujące informacje:
(i) metody wyceny stosowane do przekazywania informacji statystycznych na temat papierów wartościowych oraz informacje na temat udziału portfeli, do których stosuje się poszczególne metody wyceny;
(ii) określenie miesiąca, w którym następuje istotna korekta z tytułu zmiany cen w trakcie kwartału;
c) KBC mogą przyznawać MIF i instytucjom kredytowym innym niż MIF wyłączenia od wymogu zgłaszania korekt z tytułu zmiany wyceny określonego w załączniku I część 4, w przypadku gdy podmiot sprawozdający przekazuje stany na koniec miesiąca papierów wartościowych na zasadzie "papier po papierze". W przypadku przyznania wyłączenia zgodnie z niniejszą literą zastosowanie mają następujące warunki:
(i) przekazywane informacje zawierają dla każdego papieru wartościowego jego wartość bilansową; oraz
(ii) dla papierów wartościowych, które nie posiadają ogólnodostępnych kodów identyfikacyjnych, przekazywane informacje obejmują informacje o kategorii, terminach i emitentach, przy czym informacje te powinny być wystarczające do zestawienia podziałów określonych w tabelach 1 A i 2 A w części 4 załącznika I jako "wymogi minimum".
7. KBC mogą przyznawać MIF wyłączenia od wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej, o których mowa w załączniku I część 3 sekcje 7-9, odnoszących się do państwa członkowskiego spoza strefy euro, jeżeli spełniony jest jeden z poniższych warunków:
a) z informacji statystycznych zgromadzonych na wyższym poziomie agregacji wynika, że pozycje z partnerami transakcji będącymi rezydentami w tym państwie członkowskim spoza strefy euro są nieznaczne;
b) z informacji statystycznych zgromadzonych na wyższym poziomie agregacji wynika, że pozycje w walucie tego państwa członkowskiego spoza strefy euro są nieznaczne.
Przyznając MIF wyłączenie zgodnie z akapitem pierwszym w odniesieniu do państwa przystępującego do Unii KBC może cofnąć te wyłączenia 12 miesięcy po poinformowaniu MIF o zamiarze ich cofnięcia.
Przyznając MIF wyłączenie zgodnie z akapitem pierwszym, KBC mogą również przyznać te same wyłączenia instytucjom kredytowym innym niż MIF.
8. KBC mogą przyznawać MIF wyłączenia od wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej dotyczących wirtualnego cash poolingu, określonych w części 2 załącznika I w następujących przypadkach:
a) jeżeli stany depozytów od, lub kredytów na rzecz, rezydentów strefy euro (z wyłączeniem MIF) w ramach wirtualnego cash poolingu w krajowym bilansie MIF nie przekraczają 2 mld EUR;
b) w przypadku przekroczenia progu, o którym mowa w lit. a), KBC mogą przyznawać MIF wyłączenia, jeżeli stany depozytów od, lub kredytów na rzecz, rezydentów strefy euro (z wyłączeniem MIF) w ramach wirtualnego cash poolingu nie przekraczają w bilansie danej MIF 500 mln EUR.
9. KBC mogą przyznawać MIF wyłączenia w odniesieniu do wymogu oddzielnej identyfikacji kredytów i pożyczek udzielonych przedsiębiorcom indywidualnym, o których mowa w załączniku I część 2 sekcja 3, w przypadku gdy kredyty te stanowią mniej niż 5 % ogółu kredytów udzielanych gospodarstwom domowym w krajowym bilansie MIF.
Przyznając MIF wyłączenia zgodnie z akapitem pierwszym, KBC przyznają również te same wyłączenia instytucjom kredytowym innym niż MIF.
10. Przyznając wyłączenia zgodnie z ust. 1, 2, 4, 5 i 9, KBC weryfikują ewentualne przekroczenia progów, o których mowa w tych przepisach. Weryfikację taką KBC przeprowadzają w terminie umożliwiającym ewentualne przyznanie lub cofnięcie wyłączenia z mocą od początku kolejnego roku kalendarzowego.
Przyznając wyłączenia zgodnie z ust. 8, KBC weryfikują ewentualne przekroczenia progu, o którym mowa w tym przepisie. Weryfikację taką KBC przeprowadzają co najmniej raz na dwa lata, w terminie umożliwiającym ewentualne przyznanie lub cofnięcie wyłączenia z mocą od początku kolejnego roku kalendarzowego.
Artykuł 10
Wymogi minimum i krajowa organizacja sprawozdawczości
1. Podmioty sprawozdające spełniają wymogi sprawozdawczości statystycznej, którym podlegają zgodnie z określonymi w załączniku IV wymogami minimum w zakresie przekazywania danych, dokładności, zgodności metodologicznej i wprowadzania korekt.
2. KBC określają i wdrażają przepisy w zakresie sprawozdawczości obowiązujące rzeczywistą populację sprawozdawczą zgodnie z wymogami krajowymi. KBC zapewniają, aby te zasady sprawozdawczości umożliwiały pozyskiwanie wymaganych informacji statystycznych oraz umożliwiały dokładne sprawdzanie zgodności z określonymi w załączniku IV wymogami minimum w zakresie przekazywania danych, dokładności, zgodności metodologicznej i wprowadzania korekt.
Artykuł 11
Połączenia, podziały i przekształcenia
1. Rzeczywisty podmiot sprawozdający zawiadamia właściwy KBC o połączeniu, podziale lub innym przekształceniu jeżeli:
a) takie połączenie, podział lub inne przekształcenie może mieć wpływ na wypełnianie przez rzeczywisty podmiot sprawozdający jego wymogów sprawozdawczych; oraz
b) zamiar realizacji operacji, o której mowa w lit. a), jest powszechnie znany.
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1:
a) przekazuje się w rozsądnym terminie przed wejściem w życie połączenia, podziału lub innego przekształcenia;
b) określa procedury, które mają być stosowane w celu spełnienia wymogów w zakresie sprawozdawczości statystycznej określonych w niniejszym rozporządzeniu.
3. W przypadku gdy połączenie podmiotów sprawozdających ma miejsce między końcem okresu referencyjnego a terminem przekazywania informacji statystycznych za ten okres ustalonym przez właściwy KBC zgodnie z art. 7 ust. 1, instytucja przejmująca spełnia wymogi sprawozdawcze instytucji podlegających przejęciu za ten okres tak jakby nie doszło do połączenia.
4. W przypadku gdy połączenie podmiotów sprawozdających ma miejsce w trakcie okresu referencyjnego, KBC mogą zezwolić instytucji przejmującej na przekazywanie informacji statystycznych dotyczących instytucji podlegających przejęciu oddzielnie od własnych informacji statystycznych instytucji przejmującej za ten i kolejne okresy referencyjne.
Do celów akapitu pierwszego KBC nie mogą zezwalać instytucji przejmującej na przekazywanie informacji statystycznych dotyczących instytucji podlegających przejęciu oddzielnie od własnych informacji statystycznych instytucji przejmującej przez okres dłuższy niż sześć miesięcy po połączeniu.
Artykuł 12
Przekazywanie informacji statystycznych dotyczących podstawy naliczania rezerwy
1. Instytucje kredytowe przekazują właściwym KBC informacje statystyczne, o których mowa w załączniku III, niezbędne do obliczania podstawy naliczania rezerwy instytucji kredytowych zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
2. Instytucje kredytowe przekazują co najmniej informacje statystyczne określone w załączniku III część 1 tabela 1 z częstotliwością kwartalną, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a) instytucja kredytowa jest instytucją zwolnioną z pełnego obowiązku sprawozdawczego;
b) instytucja kredytowa przekazuje sprawozdawczość w imieniu grupy, zgodnie z art. 6, składającej się wyłącznie z instytucji zwolnionych z pełnego obowiązku sprawozdawczego.
Artykuł 13
Weryfikacja i obowiązkowe zbieranie danych
Uprawnienie do weryfikowania lub zbierania danych, które podmioty sprawozdające przekazują zgodnie z wymogami sprawozdawczości statystycznej określonymi w niniejszym rozporządzeniu, jest wykonywane przez KBC bez uszczerbku dla uprawnień EBC w tym zakresie. Uprawnienie to KBC wykonują w szczególności wówczas, gdy instytucja zaliczona do rzeczywistej populacji sprawozdawczej nie przestrzega określonych w załączniku IV wymogów minimum w zakresie przekazywania, dokładności, zgodności metodologicznej i wprowadzania korekt.
Artykuł 14
Pierwsze przekazanie danych
1. Pierwsze przekazanie miesięcznych informacji statystycznych zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 rozpoczyna się od danych za styczeń 2022 r.
2. Pierwsze przekazanie kwartalnych informacji statystycznych zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 rozpoczyna się od danych pierwszy kwartał 2022 r.
Artykuł 15
Uproszczona procedura wprowadzania zmian
Zarząd EBC jest uprawniony, po uwzględnieniu opinii Komitetu ds. Statystyki, do wprowadzania zmian technicznych do załączników pod warunkiem że zmiany takie nie zmienią podstawowych ram pojęciowych oraz obciążenia sprawozdawczego dla podmiotów sprawozdających w państwach członkowskich. O wszelkich takich zmianach Zarząd bezzwłocznie zawiadamia Radę Prezesów.
Artykuł 16
Utrata mocy obowiązującej
1. Z dniem 26 czerwca 2021 r. traci moc rozporządzenie (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33).
2. Odniesienia do uchylonego rozporządzenia należy rozumieć jako odniesienia do niniejszego rozporządzenia i odczytywać zgodnie z tabelą korelacji zawartą w załączniku VI.
Artykuł 17
Przepisy przejściowe
1. MIF w rozumieniu art. 2 ust. 1, stosują przepisy rozporządzenia (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) od dnia 26 czerwca 2021 r. do dnia 1 lutego 2022 r.
2. Instytucje kredytowe inne niż MIF w rozumieniu art. 2 pkt 4 stosują wymogi sprawozdawcze mające zastosowanie do MIF określone w rozporządzeniu (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) od dnia 26 czerwca 2021 r. do dnia 1 lutego 2022 r., z wyjątkiem wymogów sprawozdawczych określonych w art. 6 tego rozporządzenia. Z wyjątkiem informacji statystycznych, o których mowa w załączniku III, niezbędnych do obliczenia podstawy naliczania rezerwy instytucji kredytowych zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1), KBC mogą określić datę przekazania informacji przez instytucje kredytowe inne niż MIF zgodnie z niniejszym ustępem. Data ta nie może być późniejsza niż 31 marca 2022 r.
3. KBC mogą przyznawać instytucjom kredytowym innym niż MIF wyłączenia od wymogów sprawozdawczości statystycznej, o których mowa w ust. 1, w przypadku gdy stan aktywów ogółem podmiotu sprawozdającego nie jest wyższy niż 350 mln EUR.
Przyznając wyłączenia zgodnie z akapitem pierwszym, KBC gromadzą co najmniej informacje statystyczne, o których mowa w załączniku III, niezbędne do obliczenia podstawy naliczania rezerwy instytucji kredytowych zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
4. Do celów ust. 1 i 2 podmioty sprawozdające nie są zobowiązane do przekazywania informacji w podziale według zabezpieczenia hipotecznego kredytów i pożyczek, o którym mowa w części 3 sekcja 1 załącznika I do rozporządzenia (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33).
5. Podmioty sprawozdające kontynuują wykazywanie niektórych pozycji bilansowych z częstotliwością kwartalną, zgodnie z art. 5 ust. 1 zdanie trzecie rozporządzenia (UE) nr 1071/2013 (EBC/2013/33) i zgodnie z załącznikiem I do tego rozporządzenia, do dnia 28 lutego 2022 r.
6. W okresie od 26 czerwca 2021 r. do 1 lutego 2022 r., w przypadku gdy podmioty sprawozdające, o których mowa w ust. 1 i 2, przekazują sprawozdawczość dotyczącą zobowiązań wobec instytucji kredytowych podlegających wymogom utrzymywania rezerwy obowiązkowej zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/378 (EBC/2021/1), w tej sprawozdawczości uwzględniają one swoje zobowiązania wobec instytucji kredytowych innych niż MIF.
Artykuł 18
Przepis końcowy
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie piątego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 26 czerwca 2021 r.
Artykuły 5, 8 i 9 stosuje się od dnia 1 lutego 2022 r.
Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 22 stycznia 2021 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC Christine LAGARDE Prezes EBC |
|
(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
(2) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 1.
(3) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1071/2013 z dnia 24 września 2013 r. dotyczące bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych (EBC/2013/33) (Dz.U. L 297 z 7.11.2013, s. 1).
(4) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1745/2003 z dnia 12 września 2003 r. dotyczące stosowania rezerw obowiązkowych (EBC/2003/9) (Dz.U. L 250 z 2.10.2003, s. 10). Ostatnie zmiany w rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (WE) nr 1745/2003 (EBC/2003/9) zostały włączone do wersji przekształconej tego rozporządzenia wprowadzonej rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 z dnia 22 stycznia 2021 r. w sprawie stosowania wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej (EBC/2021/1) (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
(5) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1131 z dnia 14 czerwca 2017 r. w sprawie funduszy rynku pieniężnego (Dz.U. L 169 z 30.6.2017, s. 8).
(6) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 575/2013, (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 806/2014 (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 1).
(7) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
(8) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 z dnia 22 stycznia 2021 r. w sprawie stosowania wymogów dotyczących utrzymywania rezerwy obowiązkowej (EBC/2021/1) (zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego).
(9) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/15 z dnia 4 kwietnia 2014 r. w sprawie statystyki monetarnej i finansowej (Dz. U. L 340 z 26.11.2014, s. 1).
(10) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
(11) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
(12) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1075/2013 z dnia 18 października 2013 r. w sprawie danych statystycznych w zakresie aktywów i pasywów podmiotów sekurytyzacyjnych (EBC/2013/40) (Dz.U. L 297 z 7.11.2013, s. 107).
(13) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie ustanowienia ogólnych ram dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych ram dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji, a także zmieniające dyrektywy 2009/65/WE, 2009/138/WE i 2011/61/UE oraz rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 347 z 28.12.2017, s. 35).
(14) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/110/WE z dnia 16 września 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje pieniądza elektronicznego oraz nadzoru ostrożnościowego nad ich działalnością, zmieniająca dyrektywy 2005/60/WE i 2006/48/WE oraz uchylająca dyrektywę 2000/46/WE (Dz.U. L 267 z 10.10.2009, s. 7).
(15) Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/876 z dnia 1 czerwca 2018 r. w sprawie Rejestru Danych Instytucji i Podmiotów Powiązanych (EBC/2018/16) (Dz.U. L 154 z 18.6.2018, s. 3).
(16) Dyrektywa Rady 86/635/EWG z dnia 8 grudnia 1986 r. w sprawie rocznych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych banków i innych instytucji finansowych (Dz.U. L 372 z 31.12.1986, s. 1).
(17) Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1073/2013 z dnia 18 października 2013 r. dotyczące danych statystycznych w zakresie aktywów i zobowiązań funduszy inwestycyjnych (EBC/2013/38) (Dz.U. L 297 z 7.11.2013, s. 73).
ZAŁĄCZNIK III
SPRAWOZDAWCZOŚĆ NA POTRZEBY REZERW OBOWIĄZKOWYCH
ZAŁĄCZNIK IV
WYMOGI MINIMUM OBOWIĄZUJĄCE RZECZYWISTĄ POPULACJĘ SPRAWOZDAWCZĄ
ZAŁĄCZNIK V
UCHYLONE ROZPORZĄDZENIE WRAZ Z LISTĄ KOLEJNYCH ZMIAN
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00