ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1060/2008
z dnia 7 października 2008 r.
zmieniające załączniki I, III, IV, VI, VII, XI i XV do dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (dyrektywa ramowa)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r. ustanawiającą ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów (1), w szczególności jej art. 39 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (2) została zastąpiona dyrektywą 2007/46/ WE zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 28 listopada 2001 r. w sprawie bardziej uporządkowanego wykorzystania techniki przekształcania aktów prawnych (3).
(2) Od momentu rozpoczęcia procesu przyjmowania dyrektywy 2007/46/WE weszły w życie nowe dyrektywy i rozporządzenia, które wprowadziły zmiany do załączników do dyrektywy 70/156/EWG. Te zmiany nie mogły zostać odzwierciedlone w dyrektywie 2007/46/WE. Dotyczy to dyrektywy 2004/3/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. zmieniającej dyrektywy Rady 70/156/EWG i 80/1268/EWG w odniesieniu do pomiaru emisji dwutlenku węgla i zużycia paliwa w pojazdach N1 (4), dyrektywy 2004/11/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. zmieniającej dyrektywę Rady 92/24/EWG odnoszącą się do urządzeń ograniczenia prędkości lub podobnych wewnętrznych systemów ograniczenia prędkości niektórych kategorii pojazdów silnikowych (5), dyrektywy 2005/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 września 2005 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do działań, które należy podjąć przeciwko emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych przez silniki wysokoprężne stosowane w pojazdach oraz emisji zanieczyszczeń gazowych z silników o zapłonie iskrowym zasilanych gazem ziemnym lub gazem płynnym stosowanych w pojazdach (6), dyrektywy Komisji 2005/78/WE z dnia 14 listopada 2005 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/55/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do działań, jakie mają zostać podjęte w celu zapobiegania emisji zanieczyszczeń gazowych i pyłowych przez silniki wysokoprężne stosowane w pojazdach oraz emisji zanieczyszczeń gazowych z silników z wymuszonym zapłonem napędzanych gazem ziemnym lub gazem płynnym stosowanych w pojazdach oraz zmieniającej załączniki I, II, III, IV i VI tej dyrektywy (7), dyrektywy Komisji 2004/104/WE z dnia 14 października 2004 r. dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Rady 72/245/EWG odnoszącą się do zakłóceń radioelektrycznych (zgodności elektromagnetycznej) pojazdów oraz zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do zatwierdzenia typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (8), dyrektywy 2005/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. dotyczącej homologacji typu pojazdów mechanicznych pod względem ich przydatności do ponownego użycia, zdolności do recyklingu i odzysku oraz zmieniającej dyrektywę Rady 70/ 156/EWG (9), dyrektywę 2005/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 października 2005 r. w sprawie stosowania przednich układów zabezpieczających w pojazdach silnikowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 70/ 156/EWG (10), dyrektywy Komisji 2006/28/WE z dnia 6 marca 2006 r. zmieniającej, w celu dostosowania do postępu technicznego, dyrektywę Rady 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r. odnoszącą się do zakłóceń radioelektrycznych (kompatybilności elektromagnetycznej) pojazdów i dyrektywę 70/156/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (11), dyrektywy 2006/40/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. dotyczącej emisji z systemów klimatyzacji w pojazdach silnikowych oraz zmieniającej dyrektywę Rady 70/156/EWG (12) i jej aktu wykonawczego, dyrektywy Komisji 2007/37/WE z dnia 21 czerwca 2007 r. zmieniającej załączniki I i III do dyrektywy Rady 70/156/ EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep (13), rozporządzenia Komisji (WE) nr 706/2007 z dnia 21 czerwca 2007 r. ustanawiającego, zgodnie z dyrektywą 2006/40/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, przepisy administracyjne dotyczące homologacji typu WE pojazdów oraz zharmonizowany test pomiaru wycieków z niektórych systemów klimatyzacji (14), dyrektywy Komisji 2007/34/WE z dnia 14 czerwca 2007 r. zmieniającej dyrektywę Rady 70/157/EWG odnoszącą się do dopuszczalnego poziomu hałasu i układu wydechowego pojazdów silnikowych (15) w celu jej dostosowania do postępu technicznego, rozporządzenia (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów (16).
(3) Od momentu rozpoczęcia procesu przyjmowania dyrektywy 2007/46/WE Wspólnota Europejska przyjęła regulaminy Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych w Genewie (EKG ONZ): regulamin nr 112 (światła główne), regulamin nr 123 (systemy adaptacyjnego oświetlenia głównego), regulamin nr 125 (przednie pole widzenia), regulamin nr 121 (identyfikacja urządzeń sterowniczych i kontrolnych, ostrzegawczych i wskaźników), regulamin nr 122 (systemy ogrzewania), regulamin nr 102 (sprzęgi o zmiennej długości), regulamin nr 107 (autobusy i autokary), regulamin nr 105 (pojazdy do transportu towarów niebezpiecznych). Ponadto weszły w życie nowe serie zmian do regulaminu nr 83 (emisje), regulaminu nr 34 (zbiorniki paliwa), regulaminu nr 11 (zamki i zawiasy), regulaminu nr 13 (hamulce), regulaminu nr 18 (zabezpieczenie przed bezprawnym użyciem), regulaminu nr 97 (systemy autoalarmów), regulaminu nr 17 (wytrzymałość siedzeń, ich mocowań i zagłówków), regulaminu nr 26 (zewnętrzne elementy wystające), regulaminu nr 14 (punkty kotwiczenia pasów bezpieczeństwa), regulaminu nr 48 (instalacja urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej), regulaminu nr 1, nr 8 i nr 20 (reflektory), regulaminu nr 44 (urządzenia przytrzymujące dla dzieci), regulaminu nr 49 (emisje zanieczyszczeń z silników pojazdów ciężkich), regulaminu nr 64 (koła/opony do użytku tymczasowego), które Wspólnota już wcześniej przyjęła. Zgodnie z art. 4 ust. 4 decyzji Rady 97/ 836/WE z dnia 27 listopada 1997 r. w związku z przystąpieniem Wspólnoty Europejskiej do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych, dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań („Zrewidowane Porozumienie z 1958 r.”) (17), Wspólnota postanowiła, że te regulaminy EKG ONZ są częścią prawa Wspólnoty. Konieczna jest zatem zmiana części II załącznika IV w celu włączenia ich do wykazu regulaminów równoważnych, jak przewidziano w art. 35 ust. 2.
(4) Ponadto rozwój wiedzy naukowej i technicznej umożliwia zastosowanie dyrektywy 2005/55/WE, dyrektywy 2005/ 64/WE, dyrektywy 2005/66/WE, dyrektywy 2006/40/WE i rozporządzenia (WE) nr 715/2007 do pojazdów należących do kategorii M1 produkowanych w małych seriach i do pojazdów specjalnego przeznaczenia. Podobnie umożliwia to zastosowanie dyrektywy 2003/97/WE do pojazdów specjalnego przeznaczenia. Konieczna jest zatem zmiana dodatku do części I załącznika IV i dodatków 1, 2, 3, 4 i 5 do załącznika XI.
(5) Ze względu na zapewnienie właściwej realizacji procesu homologacji typu Wspólnoty, jest zatem właściwe uaktualnienie załączników do dyrektywy 2007/46/WE w celu dostosowania ich do postępu wiedzy naukowej i technicznej.
(6) Załączniki I, III, IV, VI, VII, XI i XV do dyrektywy 2007/46/ WE powinny być odpowiednio zastąpione.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Technicznego ds. Pojazdów Silnikowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Artykuł 1
W dyrektywie 2007/46/WE wprowadza się następujące zmiany:
1) załącznik I zastępuje się załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;
2) załącznik III zastępuje się załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia;
3) załącznik IV zastępuje się załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia;
4) załącznik VI zastępuje się załącznikiem IV do niniejszego rozporządzenia;
5) załącznik VII zastępuje się załącznikiem V do niniejszego rozporządzenia;
6) załącznik XI zastępuje się załącznikiem VI do niniejszego rozporządzenia;
7) załącznik XV zastępuje się załącznikiem VII do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł 2
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu 29 kwietnia 2009 r.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 7 października 2008 r.
W imieniu Komisji |
Günter VERHEUGEN |
Wiceprzewodniczący |
|
(1) Dz.U. L 263 z 9.10.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, s. 1.
(3) Dz.U. C 77 z 28.3.2002, s. 1
(4) Dz.U. L 49 z 19.2.2004, s. 36.
(5) Dz.U. L 44 z 14.2.2004, s. 19.
(6) Dz.U. L 275 z 20.10.2005, s. 1.
(7) Dz.U. L 313 z 29.11.2005, s. 1.
(8) Dz.U. L 337 z 13.11.2004, s. 13.
(9) Dz.U. L 310 z 25.11.2005, s. 10.
(10) Dz.U. L 309 z 25.11.2005, s. 37.
(11) Dz.U. L 65 z 7.3.2006, s. 27.
(12) Dz.U. L 161 z 14.6.2006, s. 12.
(13) Dz.U. L 161 z 22.6.2007, s. 60.
(14) Dz.U. L 161 z 22.6.2007, s. 33
(15) Dz.U. L 155 z 15.6.2007, s. 49.
ZAŁĄCZNIK I
ZAŁĄCZNIK II
ZAŁĄCZNIK III
ZAŁĄCZNIK IV
ZAŁĄCZNIK V
ZAŁĄCZNIK VI
ZAŁĄCZNIK VII
„ZAŁĄCZNIK XV
WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH, W ODNIESIENIU DO KTÓRYCH PRODUCENT MOŻE ZOSTAĆ WYZNACZONY JAKO SŁUŻBA TECHNICZNA
| Przedmiot | Odniesienie do aktu prawnego | |
Dyrektywa lub rozporządzenie | Równoważny regulamin EKG ONZ (*) | ||
46. | Opony | Dyrektywa 92/23/EWG | 30, 54, 117 |
61. | Układy klimatyzacji | Dyrektywa 2006/40/WE | - |
(*) Zob. załącznik IV część II.” |
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00