Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2007 nr 336 str. 1
Wersja aktualna od 2015-08-05
Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, L rok 2007 nr 336 str. 1
Wersja aktualna od 2015-08-05
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 1445/2007 PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

z dnia 11 grudnia 2007 r.

ustanawiające wspólne zasady dostarczania podstawowych informacji w sprawie parytetów siły nabywczej oraz ich wyliczenia i rozpowszechniania

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(ostatnia zmiana: DUUEL. z 2015 r., Nr 188, poz. 6)  

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (1),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu (2), a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu uzyskania bezpośredniego porównania wolumenu produktu krajowego brutto (PKB) państw członkowskich, niezbędne jest ustalenie przez Wspólnotę parytetów siły nabywczej walut (zwanych dalej „PPP”), które eliminują różnice w poziomie cen pomiędzy państwami członkowskimi.

(2) Wspólnotowe PPP powinny być wyliczane według zharmonizowanej metodologii zgodnej z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (3), które ustanawia zasady prowadzenia rachunków narodowych w państwach członkowskich.

(3) Zachęca się państwa członkowskie do opracowywania danych na temat regionalnych PPP.

(4) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności (4) stanowi, że regiony kwalifikujące się do finansowania z funduszy strukturalnych w ramach celu „Konwergencja” są to regiony odpowiadające poziomowi 2 wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) (5). PKB na jednego mieszkańca w takich regionach, mierzony według PPP i obliczany na podstawie danych Wspólnoty za okres 2000-2002, jest niższy niż 75 % średniego PKB UE - 25 w tym samym okresie odniesienia. W przypadku braku regionalnych PPP, przy ustalaniu wykazu regionów, które mogłyby skorzystać z funduszy strukturalnych powinny być stosowane krajowe PPP. Mogą być one również wykorzystane, aby określić kwotę funduszy, która będzie przyznana każdemu z regionów.

(5) Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 stanowi, że państwami członkowskimi kwalifikującymi się do finansowania z Funduszu Spójności są państwa członkowskie posiadające program spełnienia warunków konwergencji gospodarczej, o których mowa w art. 104 Traktatu, których dochód narodowy brutto (DNB) na jednego mieszkańca, mierzony według PPP i obliczony na podstawie danych Wspólnoty za okres 2001-2003, wynosi mniej niż 90 % średniego DNB UE-2 5.

(6) Art. 1 załącznika XI do regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich określonego w rozporządzeniu (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 (6) (zwanego dalej „regulaminem pracowniczym”) stanowi, że do celów przeglądu przewidzianego w art. 65 ust. 1 regulaminu pracowniczego Komisja (Eurostat) opracowuje co roku, przed końcem października, sprawozdanie w sprawie zmian kosztów utrzymania w Brukseli, parytetów ekonomicznych między Brukselą a niektórymi miejscami w państwach członkowskich, oraz zmian siły nabywczej wynagrodzeń w krajowej służbie cywilnej w administracji centralnej.

(7) Każdego roku Komisja (Eurostat) gromadzi już podstawowe informacje na temat PPP, które państwa członkowskie dostarczają jej na zasadzie dobrowolności. Działanie to stało się już stałą praktyką w państwach członkowskich. Jednakże niezbędne są ramy prawne w celu zapewnienia trwałego rozwoju, opracowywania i rozpowszechnienia PPP.

(8) Zgodnie z powszechnie stosowanymi rozwiązaniami, w celu utrzymania dostępu do jak najbardziej aktualnych dostępnych danych zachowane powinno zostać regularne przedstawianie wyników wstępnych.

(9) Środki konieczne do wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia powinny być przyjmowane zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji (7).

(10) Komisji należy w szczególności przyznać uprawnienia w zakresie dostosowywania definicji, korygowania podstawowych grup w załączniku II i określania kryteriów jakości. Ponieważ są to środki o ogólnym zasięgu, służące zmianie elementów innych niż istotne lub dodanie do niniejszego rozporządzenia nowych elementów innych niż istotne, należy je przyjąć zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą określoną w art. 5a decyzji 1999/468/WE.

(11) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, a mianowicie ustanowienie wspólnych zasad dostarczania podstawowych informacji w zakresie PPP oraz wyliczania i rozpowszechniania parytetów siły nabywczej walut, nie może zostać w zadowalającym stopniu zrealizowany przez państwa członkowskie i może być w związku z tym lepiej osiągnięty na poziomie wspólnotowym, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności ustanowioną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia wspomnianego celu.

(12) Zasięgnięto opinii Komitetu ds. Programu Statystycznego, ustanowionego decyzją Rady 89/382/EWG, Euratom (8), zgodnie z art. 3 tej decyzji,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł 1

Cel

Celem niniejszego rozporządzenia jest ustanowienie wspólnych zasad dostarczania podstawowych informacji w sprawie PPP oraz ich wyliczenia i rozpowszechnienia.

Artykuł 2

Zakres

1. Podstawowe informacje, które mają być przekazywane, obejmują dane niezbędne do wyliczenia i zapewnienia wysokiej jakości PPP.

Te podstawowe informacje obejmują ceny, wagi wydatków PKB oraz inne dane wymienione w załączniku I.

Dane są gromadzone z minimalną częstotliwością określoną w załączniku I. Częstsze gromadzenie danych ma miejsce jedynie w wyjątkowych i uzasadnionych okolicznościach.

2. PPP wylicza się na podstawie krajowych średnich rocznych cen towarów i usług, przy wykorzystaniu podstawowych informacji odnoszących się do terytorium gospodarczego państw członkowskich, zgodnie z europejskim systemem rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (zwanym dalej „ESA95”).

3. PPP wylicza się według podstawowych grup wymienionych w załączniku II, zgodnie z odpowiadającymi im klasyfikacjami PKB, określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96.

Artykuł 3

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a) „Parytety siły nabywczej” („PPP”) oznaczają przestrzenne deflatory oraz przeliczniki walut, które eliminują wpływ różnic w poziomach cen między państwami członkowskimi, przez co umożliwiają porównanie wielkości elementów PKB oraz poziomów cen.

b) „Standard Siły Nabywczej” („PPS”) oznacza wspólną umowną jednostkę walutową stosowaną w Unii Europejskiej do przeliczeń zagregowanych danych ekonomicznych dla potrzeb porównań przestrzennych, w taki sposób, aby wyeliminować różnice w poziomach cen między państwami członkowskimi.

c) „Ceny” oznaczają ceny zakupu płacone przez konsumentów.

d) „Wagi wydatków” oznaczają elementy wydatków PKB wyrażone w cenach bieżących.

e) „Grupa podstawowa” oznacza najniższy poziom agregacji PKB według grup artykułów, dla których wylicza się parytety.

f) „Artykuły” oznaczają towary lub usługi, precyzyjnie zdefiniowane dla potrzeb obserwacji cen.

g) „Czynsze rzeczywiste i kalkulacyjne” mają znaczenie określone w rozporządzeniu Komisji (WE) 1722/2005 (9).

h) „Wynagrodzenie pracowników” ma znaczenie określone w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96.

i) „Czasowe wskaźniki korygujące” oznaczają wskaźniki stosowane w celu przeliczeń średnich cen z okresu badania na średnie ceny roczne.

j) „Przestrzenne wskaźniki korygujące” oznaczają wskaźniki stosowane w celu przeliczeń średnich cen z miejsca badania w ramach terytorium gospodarczego danego państwa członkowskiego na średnie ceny krajowe.

k) „Artykuły reprezentatywne” oznaczają artykuły, które są lub które uznaje się za najważniejsze wśród artykułów kupowanych na rynku krajowym, w relacji do wydatków ogółem w ramach podstawowej grupy.

l) „Wskaźniki reprezentatywności” oznaczają markery lub inne wskaźniki identyfikujące artykuły, które państwa członkowskie uznały za reprezentatywne.

m) „Jednakowa reprezentatywność” oznacza właściwość wymaganą przy opracowywaniu wykazu artykułów dla grupy podstawowej, aby każde państwo członkowskie było w stanie różnorodności taką liczbę reprezentatywnych produktów, która jest proporcjonalna do heterogeniczności towarów i poziomów cen objętych grupą podstawową oraz do wydatków ogółem ponoszonych na tę grupę.

n) „Przechodni” oznacza właściwość, zgodnie z którą bezpośrednie porównanie danych dwóch dowolnych państw członkowskich daje te same wyniki co pośrednie porównanie poprzez dane innego państwa członkowskiego.

o) „Błąd” oznacza wykorzystanie nieprawidłowej informacji podstawowej lub niewłaściwe zastosowanie procedury wyliczania.

p) „Rok podstawowy” oznacza rok kalendarzowy do którego odnosi się konkretny wynik roczny.

q) „Stałość” oznacza, że w przypadku gdy wyniki są pierwotnie wyliczone dla grupy państw członkowskich, a następnie dla szerszej grupy państw członkowskich, wskaźniki PPP pomiędzy państwami członkowskimi pierwotnej grupy są zawsze zachowane.

Artykuł 4

Zadania i obowiązki

1. Komisja (Eurostat) jest odpowiedzialna za:

a) koordynację dostarczania podstawowych informacji;

b) wyliczenie i publikację PPP;

c) zapewnianie wysokiej jakości PPP, zgodnie z art. 7;

d) rozwijanie metodologii w konsultacji z państwami członkowskimi oraz informowanie ich o niej;

e) zapewnianie możliwości komentowania przez państwa członkowskie wyników PPP przed ich publikacją oraz należytego uwzględnienia takich komentarzy; oraz

f) opracowanie i rozpowszechnienie poradnika metodologicznego, o którym mowa w pkt 1.1 załącznika I.

2. Państwa członkowskie dostarczają podstawowych informacji zgodnie z procedurą określoną w załączniku I.

Po zakończeniu procesu stwierdzania prawidłowości danych zgodnie z załącznikiem I, pkt 5.2, państwa członkowskie, w terminie nie dłuższym niż miesiąc, dokonują pisemnego zatwierdzenia wyników badania, za które są odpowiedzialne.

Państwa członkowskie zatwierdzają metodologię zbierania danych i sprawdzają wiarygodność danych, w tym elementów podstawowych informacji dostarczonych przez Komisję (Eurostat).

Artykuł 5

Przekazywanie podstawowych informacji

1. Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) podstawowe informacje wymienione w załączniku I zgodnie z istniejącymi przepisami wspólnotowymi w sprawie przekazywania danych.

2. Podstawowe informacje wymienione w załączniku I są przekazywane przy zachowaniu formatu i terminów określonych w załączniku.

3. W przypadku, w którym elementy podstawowych informacji są dostarczane państwom członkowskim przez Komisję (Eurostat), Komisja przekazuje państwom członkowskim informacje dotyczące zastosowanej metody, aby umożliwić wykonanie weryfikacji.

Artykuł 6

Jednostki statystyczne

1. Podstawowe informacje określone w załączniku I pochodzą z jednostek statystycznych określonych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 696/93 (10) lub z innych źródeł, które dostarczają dane spełniające wymogi jakościowe określone w załączniku I, pkt 5.1. W chwili przekazywania informacji każde państwo członkowskie informuje Komisję o rodzaju jednostki statystycznej lub właściwego źródła.

2. Jednostki statystyczne wezwane przez państwa członkowskie do dostarczenia danych lub do współdziałania przy zbieraniu danych, umożliwiają monitorowanie aktualnie stosowanych cen oraz dostarczają uczciwe i pełne informacje w chwili, w której są one wymagane.

Artykuł 7

Kryteria jakości i kontrola

1. Komisja (Eurostat) oraz państwa członkowskie ustanawiają system kontroli jakości na podstawie sprawozdań i ocen, zgodnie z pkt 5.3 załącznika I.

2. Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi), na jej żądanie, wszystkie informacje niezbędne do oceny jakości informacji podstawowych wymienionych w załączniku I.

Państwa członkowskie przedstawiają również Komisji (Eurostatowi) szczegóły oraz powody wszystkich kolejnych zmian w stosowanych metodach i każdego odstąpienia od wytycznych poradnika metodologicznego określonego w załączniku I.

3. Państwa członkowskie dostarczają Komisji (Eurostatowi) sprawozdania dotyczące jakości odnoszące się do badań, za które są odpowiedzialne, zgodnie z sekcją 5 załącznika I.

4. Wspólne kryteria kontroli jakości oraz strukturę sprawozdań na temat jakości, zgodnie z pkt 5.3 załącznika I, określa się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą określoną w art. 11 ust. 3.

Artykuł 8

Periodyczność

Komisja (Eurostat) wylicza PPP w odniesieniu do każdego roku kalendarzowego.

Artykuł 9

Rozpowszechnianie

1. Komisja (Eurostat) publikuje końcowe wyniki roczne nie później niż 36 miesięcy po zakończeniu roku podstawowego.

Podstawą publikacji są dane dostępne Komisji (Eurostatowi) nie później niż na trzy miesiące przed datą publikacji.

Niniejszy ustęp nie wpływa na uprawnienie Komisji (Eurostatu) do publikacji wyników wstępnych przed upływem 3 6 miesięcy od zakończenia roku podstawowego, a Komisja (Eurostat) udostępnia je do publicznego wglądu, między innymi na swojej stronie internetowej.

2. Wyniki opublikowane przez Komisję na poziomie zagregowanym dla każdego państwa członkowskiego zawierają co najmniej następujące dane:

a) PPP na poziomie PKB,

b) PPP dla wydatków na spożycie prywatne w sektorze gospodarstw domowych oraz spożycie indywidualne - ogółem,

c) wskaźniki poziomu cen w relacji do średniej wspólnotowej, oraz

d) PKB, wydatki na spożycie prywatne w sektorze gospodarstw domowych oraz na spożycie indywidualne - ogółem, a także, odpowiednio, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, w jednostkach PPS.

3. Jeżeli wyniki są wyliczone dla większej grupy krajów, wskaźniki PPP państw członkowskich należy zachować, zgodnie z zasadą stałości.

4. Opublikowane ostateczne wskaźniki PPP co do zasady nie podlegają przeglądowi.

Jednakże w przypadku błędów w zakresie sekcji 10 załącznika I, poprawione wyniki są publikowane zgodnie z określoną tam procedurą.

Jeżeli w wyniku zmian koncepcji będących podstawą ESA 95, które mają wpływ na wyniki PPP, wskaźnik wielkości PKB dla dowolnego państwa członkowskiego zmieni się o więcej niż jeden punkt procentowy, przeprowadza się wyjątkowe przeglądy ogólne.

Artykuł 10

Współczynniki korygujące

Państwa członkowskie nie są zobowiązane do podejmowania badań wyłącznie w celu ustalenia współczynników korygujących, które stosuje się do wynagrodzeń i emerytur urzędników wspólnotowych i innych pracowników Wspólnoty zgodnie z regulaminem pracowniczym.

Artykuł 11

Procedura komitetu

1. Komisję wspiera Komitet ds. Programu Statystycznego.

2. W przypadkach odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając jej art. 8.

Okres, o którym mowa w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE, wynosi trzy miesiące.3. W przypadkach odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5a ust. 1-4 i art. 7 decyzji Rady 1999/468/WE, uwzględniając jej art. 8.

Artykuł 12

Środki wykonawcze

1. Środki konieczne do wdrożenia przepisów niniejszego rozporządzenia, wraz ze środkami mającymi na celu uwzględnienie zmian ekonomicznych i technicznych przyjmuje się zgodnie z ust. 2 i 3, w zakresie, w jakim nie wiążą się one z nieproporcjonalnym wzrostem kosztów ponoszonych przez państwa członkowskie.

2. Następujące środki konieczne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia przyjmowane są zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art. 11 ust. 2:

a) zdefiniowanie zestawu minimalnych standardów dla zapewnienia niezbędnej porównywalności i reprezentatywności danych, jak określono w pkt 5.1 i 5.2 załącznika I;

b) określenie szczegółowych zasad metodologicznych, które należy zastosować, jak określono w załączniku I; oraz

c) określenie i skorygowanie szczegółowych opisów zakresu podstawowych grup, pod warunkiem, że pozostają one zgodne z ESA 95 lub innym systemem przyjętym w jego miejsce.

3. Następujące środki służące mające na celu zmianę innych niż istotne elementów niniejszego rozporządzenia, w tym poprzez ich uzupełnienie, są przyjmowane zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 11 ust. 3:

a) dostosowanie definicji;

b) skorygowanie wykazu podstawowych grup (jak określono w załączniku II); oraz

c) określenie kryteriów jakości i struktury sprawozdań dotyczących jakości, zgodnie z art. 7 ust. 4.

Artykuł 13

Finansowanie

1. Państwa członkowskie otrzymują od Komisji wkład finansowy wynoszący maksymalnie 70 % kwalifikujących się kosztów zgodnie z przepisami Komisji dotyczącymi dotacji.

2. Wysokość wkładu finansowego ustala się w ramach corocznych procedur budżetowych Unii Europejskiej. Władza budżetowa co roku określa dostępne środki finansowe.

Artykuł 14

Przegląd i sprawozdania

Przepisy niniejszego rozporządzenia są poddawane przeglądowi w terminie pięciu lat od daty jego wejścia w życie. Zmiany rozporządzenia dokonuje się w razie potrzeby na podstawie sprawozdania Komisji i wniosku przedłożonego Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

Artykuł 15

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest stosowane bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 11 grudnia 2007 r.

(1) Dz.U. C 318 z 23.12.2006, str. 45.

(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 26 kwietnia 2007 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 13 listopada 2007 r.

(3) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1267/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 180 z 18.7.2003, str. 1).

(4) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, str. 25. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1989/2006 (Dz.U. L 411 z 30.12.2006, str. 6).

(5) Dz.U. L 154 z 21.6.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 105/2007 (Dz.U. L 39 z 10.2.2007, str. 1).

(6) Dz.U. L 56 z 4.3.1968, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1895/2006 (Dz.U. L 397 z 30.12.2006, str. 6).

(7) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23. Decyzja zmieniona decyzją 2006/512/WE (Dz.U. L 200 z 22.7.2006, str. 11).

(8) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(9) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1722/2005 z dnia 20 października 2005 r. w sprawie zasad szacowania usług mieszkaniowych dla celów rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1287/2003 w sprawie harmonizacji dochodu narodowego brutto w cenach rynkowych (Dz.U. L 276 z 21.10.2005, str. 5).

(10) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (Dz.U. L 76 z 30.3.1993, str. 1). Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

ZAŁĄCZNIK I

METODOLOGIA

1. PODRĘCZNIK METODOLOGICZNY ORAZ PROGRAM PRACY

1.1. Po konsultacji z państwami członkowskimi, Komisja (Eurostat) przedstawi podręcznik metodologiczny określający metody stosowane na poszczególnych etapach opracowywania PPP, włącznie z metodami szacunku brakujących podstawowych informacji oraz szacowania brakujących parytetów. Podręcznik metodologiczny będzie podlegał przeglądowi ilekroć będzie miała miejsce znacząca zmiana metodologii. Może on wprowadzać nowe metody w celu poprawy jakości danych, obniżenia kosztów lub zmniejszenia obciążenia dostawców danych.

1.2. Do dnia 30 listopada każdego roku Komisja (Eurostat), w konsultacji z państwami członkowskimi, opracowuje roczny program pracy na następny rok kalendarzowy, w którym ustali harmonogram specyfikacji i dostarczenia podstawowych informacji wymaganych dla danego roku.

1.3. Roczny program pracy określi format dostarczenia danych, który państwa członkowskie mają zastosować, oraz wszystkie inne niezbędne działania w celu wyliczenia i publikacji PPP.

1.4. Podstawowe informacje dostarczone zgodnie z pkt 1.2 mogą podlegać przeglądowi, ale wyniki dla danego roku podstawowego wylicza się na podstawie dostępnych informacji zgodnie z harmonogramem określonym w art. 9. Jeżeli informacje nie są pełne lub są niedostępne w danym terminie, Komisja (Eurostat) oszacowuje brakujące podstawowe informacje.

1.5. W przypadku nieprzekazania przez państwo członkowskie pełnego zestawu podstawowych informacji państwo to wyjaśnia dlaczego informacje są niekompletne, podaje termin, w którym kompletne informacje zostaną przekazane lub, w odpowiednich przypadkach, wyjaśnia dlaczego pełne informacje nie mogą zostać przekazane.

2. PODSTAWOWE INFORMACJE

2.1. Podstawowe informacje

Na użytek niniejszego rozporządzenia, podstawowe informacje zgodnie z art. 2 i 4 oraz minimalna częstotliwość dostarczania nowych danych są następujące:

Podstawowe informacje

Minimalna częstotliwość

Wagi wydatków PKB (1)

Rocznie

Rzeczywiste i kalkulacyjne czynsze (2)

Rocznie

Wynagrodzenia

Rocznie

Czasowe wskaźniki korekcyjne

Rocznie

Ceny towarów i usług konsumpcyjnych oraz związane z nimi wskaźniki reprezentatywności

Co 3 lata (3)

Ceny wyrobów, maszyn i urządzeń inwestycyjnych

Co 3 lata

Ceny obiektów budowlanych

Co 3 lata

Przestrzenne wskaźniki korekcyjne

Co 6 lat

(1) Wagi te są zgodne z najniższym poziomem dostępnych agregatów z rachunków krajowych. Jeżeli wymagane szczegółowe dane są niedostępne, państwa członkowskie mogą dostarczyć najlepsze możliwe dane szacunkowe dotyczące brakujących pozycji.

(2) Podejście oparte na dostępnych danych dotyczących zasobów mieszkaniowych, opisane w podręczniku metodologicznym, może zostać zastosowane zamiast podejścia cenowego w przypadkach, gdy brakuje informacji na temat rzeczywistych czynszów lub gdy te informacje są niewiarygodne ze statystycznego punktu widzenia zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1722/2005.

(3) Minimalna częstotliwość odnosi się do dostarczania danych dla konkretnej grupy produktów, związanych z aktualnym cyklem badań.

2.2. Procedura uzyskiwania podstawowych informacji

Komisja (Eurostat) po uwzględnieniu opinii państw członkowskich określa dostawców danych i źródła, z których należy korzystać dla każdego z powyższych elementów podstawowej informacji. Jeżeli Komisja (Eurostat) otrzyma podstawowe informacje od innego dostawcy danych niż państwo członkowskie, ostatnie zostaje ono zwolnione z obowiązków określonych w pkt 5.1.4 do 5.1.13.

3. ŚREDNIE CENY KRAJOWE

3.1. Niezależnie od przepisów art. 2 ust. 2, gromadzenie danych może ograniczać się do jednego lub kilku miejscowości w ramach danego terytorium gospodarczego. Tego rodzaju dane mogą być wykorzystane do wyliczenia PPP, o ile towarzyszą im odpowiednie przestrzenne wskaźniki korygujące. Przestrzenne wskaźniki korygujące będą stosowane w celu przeliczenia danych z badania wykonanego w wybranych miejscowościach na dane reprezentatywne dla danego kraju.

3.2. Przestrzenne czynniki korygujące wprowadza się na poziomie podstawowej grupy wydatków. Ich okres ważności nie przekracza okresu sześciu lat od podstawowego roku badania.

4. ŚREDNIE CENY ROCZNE

Niezależnie od przepisów art. 2 ust. 2, gromadzenie danych może ograniczać się do określonego okresu. Tego rodzaju dane mogą być wykorzystane do wyliczenia PPP, o ile towarzyszą im odpowiednie czasowe wskaźniki korygujące. Czasowe wskaźniki korygujące będą stosowane w celu przeliczenia danych z okresu badania na średnie roczne.

5. JAKOŚĆ

5.1. Minimalne wymagania dotyczące podstawowych informacji

5.1.1. Wykaz artykułów, które należy wycenić, jest zbudowany w taki sposób, aby zawierał artykuły, których specyfikacje zapewniają porównywalność pomiędzy krajami.

5.1.2. Wykaz artykułów, które należy wycenić, jest zbudowany w taki sposób, aby każde państwo członkowskie, dla każdej podstawowej grupy, mogło wskazać co najmniej jeden artykuł reprezentatywny, który może zostać wyceniony w co najmniej jednym innym kraju.

5.1.3. Wykaz artykułów jest określany w taki sposób, aby osiągnąć najwyższy możliwy poziom jednakowej reprezentatywności, tak aby w wersji minimalnej każdy kraj musiał wycenić jeden reprezentatywny artykuł dla każdej podstawowej grupy i aby ten reprezentatywny artykuł był wyceniony przez co najmniej jeden inny kraj.

5.1.4. Każde państwo członkowskie wycenia artykuły zgodnie ze specyfikacjami zawartymi w wykazie artykułów.

5.1.5. Każde państwo członkowskie dla każdej grupy podstawowej wycenia wystarczającą liczbę dostępnych na j ego rynku artykułów, nawet gdy nie mogą być uznane za reprezentatywne.

5.1.6. Każde państwo członkowskie dostarcza ceny co najmniej jednego reprezentatywnego artykułu w ramach każdej podstawowej grupy. Reprezentatywne artykuły są wskazane przez wskaźnik reprezentatywności.

5.1.7. Każde państwo członkowskie dokonuje wystarczającej liczby notowań cen dla każdego artykułu, tak aby zapewnić obliczenie wiarygodnej średniej ceny przy uwzględnieniu struktury zaopatrzenia rynku.

5.1.8. Wybór rodzajów punktów sprzedaży jest określony tak, aby odpowiednio odzwierciedlać krajowy model konsumpcji danego państwa członkowskiego w odniesieniu do danego artykułu.

5.1.9. Wybór rodzajów punktów sprzedaży w danym miejscu jest określony tak, aby odpowiednio odzwierciedlał model konsumpcji osób zamieszkujących to miejsce oraz dostępność artykułów.

5.1.10. Każde państwo członkowskie dostarcza Komisji (Eurostatowi) dane na temat wynagrodzeń pracowników według wybranych zawodów w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych (S 13), w rozumieniu ESA95.

5.1.11. Każde państwo członkowskie dostarcza Komisji (Eurostatowi) czasowe wskaźniki korygujące, które na podstawie zebranych cen w okresie badania pozwalają na wyliczenie PPP i odzwierciedlają średni roczny poziom cen.

5.1.12. Każde państwo członkowskie dostarcza Komisji (Eurostatowi) przestrzenne wskaźniki korygujące, które na podstawie cen zebranych w wybranych miejscowościach pozwalają na wyliczenie PPP i odzwierciedlają średni krajowy poziom cen.

5.1.13. Każde państwo członkowskie dostarcza Komisji (Eurostatowi) wagi wydatków PKB dla każdej podstawowej grupy, zgodnie z załącznikiem II, które to wagi odzwierciedlają model wydatków w państwie członkowskim w danym roku podstawowym.

5.2. Minimalne wymagania dotyczące zatwierdzenia wyników badania cen

5.2.1. Każde państwo członkowskie przed przekazaniem danych do Komisji (Eurostatowi) dokonuje przeglądu prawidłowości danych na podstawie:

- cen maksymalnych i minimalnych,

- średniej ceny i współczynnika zmienności,

- liczby wycenionych artykułów w grupie podstawowej,

- liczby wycenionych reprezentatywnych artykułów w grupie podstawowej, oraz

- liczby odnotowanych cen dla każdego artykułu.

5.2.2. Komisja (Eurostat) przekaże państwom członkowskim narzędzie elektroniczne zawierające wymagane algorytmy na użytek pkt 5.2.1.

5.2.3. Komisja (Eurostat) sprawdza, przed sfinalizowaniem wyników badania, prawidłowość wyników, wspólnie z państwami członkowskimi, na podstawie wskaźników zawierających:

Dla każdej podstawowej grupy:

- liczbę artykułów wycenionych przez każdy kraj;

- liczbę artykułów, które każdy kraj uznał za reprezentatywne;

- wskaźnik poziomu cen;

- wyniki wcześniejszego badania cen w zakresie tej samej podstawowej grupy; oraz

- indeksy poziomu cen według PPP dla każdego kraju.

Dla każdego artykułu:

- liczbę cen zanotowanych przez każdy kraj; oraz

- współczynniki zmienności w zakresie:

(i) średnich cen w walutach krajowych;

(ii) wskaźników poziomu cen według PPP; oraz

(iii) wskaźników poziomu cen według PPP dla każdego kraju.

5.2.4. Komisja (Eurostat) sprawdza, przed zakończeniem obliczeń PPP prawidłowość wyników na poziomie zagregowanym, na podstawie wskaźników, włączając:

Na poziomie PKB - ogółem oraz jego głównych agregatów:

- zgodność wag wydatków PKB oraz szacunku liczby ludności z publikowanymi danymi;

- zgodność wskaźników wolumenu na jednego mieszkańca według bieżących i poprzednich wyliczeń; oraz

- zgodność wskaźników poziomu cen według bieżących i poprzednich wyliczeń.Na poziomie każdej podstawowej grupy

- porównanie struktury wagi PKB według bieżących i poprzednich wyliczeń; oraz

- oszacowanie brakujących danych, tam gdzie jest to konieczne.

5.3. Sprawozdania i ocena

5.3.1. Każde państwo członkowskie zachowuje dokumentację, która zawiera pełny opis sposobu wdrożenia niniejszego rozporządzenia. Dokumentacja ta jest udostępniania Komisji (Eurostat) i innym państwom członkowskim.

5.3.2. Każde państwo członkowskie poddaje pod ocenę Komisji (Eurostatu) swój proces wyliczania PPP co najmniej jeden raz na 6 lat. Planowane corocznie oceny, włączone do rocznego programu pracy, polegają na sprawdzeniu zgodności z niniejszym rozporządzeniem. Na podstawie tej oceny Komisja (Eurostat) przygotowuje sprawozdanie i udostępnia je do publicznego wglądu, między innymi na swojej stronie internetowej.

5.3.3. Zgodnie z art. 7 ust. 3, wkrótce po przeprowadzeniu każdego badania cen konsumpcyjnych, sprawozdanie opracowane przez odpowiedzialne państwo członkowskie jest przekazywane Komisji (Eurostat), dostarczając informacji o sposobie przeprowadzenia badania. Komisja (Eurostat) przekazuje każdemu państwu członkowskiemu podsumowanie z tych sprawozdań.

6. PROCEDURA BADANIA CEN KONSUMPCYJNYCH

6.1. Państwa członkowskie przeprowadzają badania cen zgodnie z programem pracy.

6.2. Dla każdego badania, Komisja (Eurostat) przygotowuje wykaz artykułów objętych badaniem, na podstawie wniosków składanych przez każde państwo członkowskie dla każdej podstawowej grupy.

6.3. Wraz z wykazem artykułów we wszystkich językach urzędowych Unii Europejskiej, Komisja (Eurostat) dostarcza tłumaczenie wszystkich specyfikacji określonych w wykazie.

7. PROCEDURA WYLICZEŃ

7.1. Wyliczenie dwustronnych parytetów na poziomie podstawowych grup

a) Wyliczenie wielostronnych parytetów Eltetó-Kóves-Szulc (zwanych dalej „EKS”) na poziomie podstawowej grupy jest oparte na macierzy dwustronnych parytetów obliczonych dla każdej pary uczestniczących krajów.

b) Wyliczenia dwustronnych parytetów dokonuje się na podstawie zanotowanych cen podstawowych artykułów i przyznanych im wskaźników reprezentatywności.

c) Średnia cena z badania dla każdego artykułu jest ustalona na podstawie średniej arytmetycznej nie ważonej, obliczonej z zanotowanych cen.

d) Krajowa średnia roczna cena jest w razie potrzeby szacowana na podstawie średniej ceny z badania przy zastosowaniu odpowiednich przestrzennych i czasowych wskaźników korygujących.

e) Następnie wylicza się relacje skorygowanych średnich cen, tam gdzie możliwe, dla artykułów i par uczestniczących krajów.

f) Następnie wylicza się PPP według podstawowych grup, tam gdzie to jest możliwe, dla wszystkich par uczestniczących krajów. Dla każdej pary krajów, wylicza się PPP jako średnią geometryczną ważoną na podstawie następujących elementów:

- średniej geometrycznej relacji cen artykułów, które określono jako reprezentatywne dla obu krajów,

- średniej geometrycznej relacji cen artykułów, które określono jako reprezentatywne dla pierwszego kraju, ale nie dla drugiego,

- średniej geometrycznej relacji cen artykułów, które określono jako reprezentatywne dla drugiego kraju, ale nie dla pierwszego,

przy zastosowaniu wag odzwierciedlających relatywną reprezentatywność wszystkich artykułów wycenionych przez oba kraje.

7.2. Szacowanie brakujących parytetów dwustronnych

Jeżeli dla dowolnej podstawowej grupy nie można wyliczyć dwustronnych PPP, brakujące dwustronne PPP są szacowane, tam gdzie możliwe, przy zastosowaniu standardowej procedury obliczania średniej geometrycznej pośrednich parytetów uzyskanych dla krajów trzecich. Jeżeli w macierzy dwustronnych PPP dla podstawowej grupy nadal brakuje niektórych wartości po procedury przeprowadzeniu takiego oszacowania, wyliczenie wielostronnych parytetów EKS nie będzie możliwe dla krajów, dla których brakuje dwustronnych PPP. Brakujące parytety EKS są następnie szacowane przez Komisję (Eurostat), przy zastosowaniu referencyjnych PPP obliczonych dla podobnych podstawowych grup lub przy zastosowaniu dowolnej odpowiedniej metody szacowania.

7.3. Wyliczenie dwustronnych parytetów na poziomie zagregowanym

a) Wyliczenie dwustronnych parytetów na wyższym poziomie agregacji według rachunków narodowych wykonuje się przy użyciu parytetów „EKS” (patrz pkt 7.4) oraz wag wydatków PKB według podstawowych grup.

b) Następnie wyliczany jest, dla każdej pary krajów, parytet typu Laspeyres na wybranym poziomie agregacji jako średnia arytmetyczna z parytetów podstawowych grup, ważona strukturą lub wartością nominalną wydatków dla drugiego kraju.

c) Następnie wyliczany jest, dla każdej pary krajów, parytet typu Paasche na wybranym poziomie agregacji jako średnia harmoniczna z parytetów podstawowych grup, ważona strukturą lub wartością nominalną wydatków w pierwszym kraju.

d) Następnie wyliczany jest parytet typu Fischer dla wybranego poziomu agregacji danych jako średnia geometryczna z parytetów typu Laspeyres i typu Paasche ustalonych dla każdej pary uczestniczących krajów.

7.4. Wyliczenie przechodnich wielostronnych PPP

Wyliczenie wielostronnych przechodnich parytetów jest wykonywane na poziomie podstawowych grup albo na dowolnym wyższym poziomie agregacji, przy zastosowaniu procedury „EKS” na podstawie kompletnej macierzy parytetów typu Fischer, pomiędzy każdą parą uczestniczących krajów, w sposób następujący:

infoRgrafika

gdzie tEKSs oznacza parytet EKS między krajem s oraz krajem t;

tFs oznacza parytet typu Fischer między krajem s oraz krajem t;

z oznacza liczbę uczestniczących krajów.

8. PRZEKAZANIE

8.1. Komisja (Eurostat) dostarcza państwom członkowskim formularze do elektronicznego przekazywania podstawowych informacji niezbędnych do wyliczenia PPP.

8.2. Państwa członkowskie dostarczają podstawowe informacje Komisji (Eurostatowi) zgodnie z układem formularzy.

9. PUBLIKACJA

W uzupełnieniu do przepisów art. 9 ust. 2 Komisja (Eurostat) może opublikować wyniki na bardziej szczegółowym poziomie, po konsultacji z państwami członkowskimi.

10. KOREKTY

10.1. W przypadku wykrycia przez państwo członkowskie błędu, natychmiast przekazuje ono z własnej inicjatywy Komisji (Eurostatowi) prawidłową podstawową informację. Dodatkowo, państwo członkowskie informuje Komisję (Eurostat) o każdym podejrzeniu niewłaściwego zastosowania procedury wyliczenia.

10.2. W przypadku odkrycia błędu popełnionego przez państwo członkowskie lub przez Komisję (Eurostat), Komisja (Eurostat) informuje o tym państwa członkowskie i wylicza na nowo PPP w terminie jednego miesiąca.10.3. Jeżeli wykryte błędy powodują w dowolnym państwie członkowskim zmianę wyrażonego w PPS, PKB na jednego mieszkańca o co najmniej 0,5 punktu procentowego, Komisja (Eurostat) publikuje korektę w najkrótszym możliwym terminie, chyba że tego rodzaju błędy zostaną wykryte później niż trzy miesiące po publikacji wyników.

10.4. W przypadku wystąpienia błędu, organ odpowiedzialny podejmuje kroki, aby podobne błędy nie powtarzały się w przyszłości.

10.5. Przeglądy przeprowadzone po 33 miesiącach od zakończenia roku podstawowego, w stosunku do wag wydatków PKB lub szacunku liczby ludności, nie wymagają korekty w zakresie wyników PPP.

loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

ZAŁĄCZNIK II

Podstawowe grupy w rozumieniu art. 3 lit. e) [1]

Treść załącznika w formie PDF do pobrania tutaj

[1] Załącznik II w brzmieniu ustalonym przez art. 1 rozporządzenia Komisji (UE) 2015/1163 z dnia 15 lipca 2015 r. w sprawie wykonania rozporządzenia (WE) nr 1445/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie wykazu grup podstawowych wykorzystywanych do celów parytetów siły nabywczej (Dz.Urz.UE L 188 z 16.07.2015, str. 6). Zmiana weszła w życie 5 sierpnia 2015 r.

* Autentyczne są wyłącznie dokumenty UE opublikowane w formacie PDF w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00