Komentarz do ustawy o pracownikach samorządowych - art. 38
1. Ustawa o pracownikach samorządowych wskazuje jedynie ogólne warunki przyznawania pracownikom dodatku za wieloletnią pracę. Szczegółowe regulacje wynikają z przepisów rozporządzenia o wynagradzaniu pracowników samorządowych.
Dodatek ten przysługuje wszystkim pracownikom samorządowym bez względu na podstawę zatrudnienia. Jest obligatoryjnym składnikiem wynagrodzenia - pod warunkiem że pracownik spełnia warunki do jego otrzymania, czyli ma wymagany staż pracy.
Dodatek ten przysługuje po udowodnieniu przez pracownika 5-letniego ogólnego stażu pracy. W regulaminie wynagrodzeń nie można zatem ustalić, że do okresów pracy uprawniających do dodatku stażowego wlicza się tylko np. staż zakładowy (tj. okres zatrudnienia na podstawie stosunku pracy u danego pracodawcy).
Do pierwszego dodatku pracownik nabywa prawo po 5 latach pracy, w wysokości wynoszącej 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Z każdym następnym rokiem wysokość dodatku wypłacanego pracownikowi wzrasta o 1% - aż do uzyskania prawa do dodatku w wysokości 20%. Jest to maksymalna wysokość dodatku za wieloletnią pracę, jaką może otrzymać pracownik samorządowy.
Do okresu pracy uprawniającego pracowników samorządowych do dodatku za wieloletnią pracę wlicza się wszystkie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze (art. 38 ust. 5 u.p.s.). Przy ustalaniu okresów pracy uprawniających pracownika do dodatku stażowego pod uwagę nie bierzemy okresów współpracy wykonywanej na podstawie umów cywilnoprawnych (np. zlecenia czy o dzieło) oraz okresów prowadzenia działalności gospodarczej. Nie są to bowiem okresy, od których zależą uprawnienia pracownicze.
Do okresu pracy zaliczamy również:
1) Okresy prowadzenia lub pracy w gospodarstwie rolnym. Do takich okresów zaliczamy: