Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
local_library

Komentarz

Komentarz do ustawy o pracownikach samorządowych - art. 36

Analizując przepisy art. 36 u.p.s., należy wskazać, że regulacje dotyczące wynagradzania pracowników samorządowych zależą od podstawy ich zatrudnienia (wybór, powołanie i umowa o pracę). Wynagrodzenie i inne świadczenia pieniężne pracowników samorządowych można podzielić na świadczenia obligatoryjne i fakultatywne.

Świadczenia obligatoryjne to te, które są ustalone w aktach powszechnie obowiązujących (w ustawach i rozporządzeniach) i przysługują pracownikom po spełnieniu określonych przesłanek. Należy do nich zaliczyć:

● wynagrodzenie zasadnicze,

● dodatek za wieloletnią pracę,

● nagrody jubileuszowe,

● dodatkowe wynagrodzenie roczne,

● dodatki specjalne dla wójtów, starostów i marszałków,

● odprawę emerytalno-rentową,

● odprawę z tytułu rozwiązania stosunku pracy w związku z upływem kadencji wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów, wicestarostów, członków zarządu powiatu, marszałków, wicemarszałków i członków zarządu województwa.

Świadczenia fakultatywne nie muszą być przewidziane w przepisach płacowych oraz podstawach nawiązania stosunku pracy, ale ustawa o pracownikach samorządowych daje określonym organom kompetencje do ich ustalenia. Do świadczeń fakultatywnych należą:

● dodatki funkcyjne,

● dodatki specjalne (poza dodatkami specjalnymi dla wójtów, burmistrzów, prezydentów miast, starostów, wicestarostów, członków zarządu powiatu, marszałków, wicemarszałków i członków zarządu województwa),

● premie,

● inne dodatki niewyróżnione w ustawie o pracownikach samorządowych.

1. Wynagrodzenie pracownika musi odpowiadać zajmowanemu przez niego stanowisku i posiadanym kwalifikacjom zawodowym. System wynagradzania pracowników samorządowych przewiduje konkretne stawki wynagrodzenia (minimalne, maksymalne) dla poszczególnych stanowisk. Fakt zajmowania określonego stanowiska jest uzależniony również od posiadanych przez pracownika kwalifikacji zawodowych. Dodatkowo wyższe kwalifikacje mogą wpływać na podwyższenie samych stawek wynagrodzenia w dopuszczalnych granicach. Poprzez wykorzystanie tzw. widełek płacowych dla poszczególnych stanowisk w samorządzie istnieje możliwość swobodnego kształtowania faktycznej wysokości wynagrodzenia pracownika, z uwzględnieniem posiadanych przez niego kwalifikacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00