Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
book

Książka

Regulaminy pracy w wybranych jednostkach samorządu terytorialnego

Wstęp

Regulamin pracy jest aktem prawnym o charakterze organizacyjno-porządkowym obowiązującym u konkretnego pracodawcy. Jego funkcją jest dostosowanie ogólnych przepisów prawa pracy do specyfiki warunków panujących w danym zakładzie, zabezpieczenie prawidłowej organizacji pracy oraz informowanie o treści obowiązujących przepisów. Dodatkowe wymogi w stosunku do regulaminu w jednostce samorządowej formułuje art. 42 ust. 1 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 1282 - dalej: ustawa o pracownikach samorządowych). Z przepisu tego wynika, że regulamin pracy jednostki samorządowej powinien określać porządek wewnętrzny i rozkład czasu pracy w sposób zapewniający obywatelom załatwianie spraw w dogodnym dla nich czasie, np. przez przedłużenie godzin pracy jednostki co najmniej jednego dnia tygodnia. Dzięki dopuszczeniu elastycznych systemów czasu pracy możliwe jest przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy w niektórych dniach tygodnia bez potrzeby modyfikacji pory rozpoczęcia pracy.

Wprowadzenie w danej jednostce regulaminu pracy leży w interesie pracodawcy, gdyż daje mu podstawę do egzekwowania od pracowników określonych w nim obowiązków (wyrok Sądu Najwyższego z 24 maja 2000 r., sygn. akt I PKN 400/00). Ustalenie regulaminu pracy jest także korzystne dla pracowników, gdyż kształtując organizację pracy, postanowienia regulaminu konkretyzują ich obowiązki.

Regulamin pracy zgodnie z art. 9 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320 ze zm.) - dalej: k.p., jest źródłem prawa pracy, od którego regulacje umów o pracę nie mogą być mniej korzystne. On sam z kolei nie może być mniej korzystny dla pracowników niż układy zbiorowe pracy, porozumienia zbiorowe czy też przepisy powszechnie obowiązującego prawa pracy, czyli ustaw lub rozporządzeń. Jeżeli w regulaminie znajdą się postanowienia mniej korzystne od przepisów wyższej rangi, nie będą one miały mocy obowiązującej, a w ich miejsce trzeba będzie zastosować odpowiednie przepisy wyższego rzędu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00