Jak rozliczyć w księgach rachunkowych likwidację uszkodzonego samochodu
W wyniku wypadku komunikacyjnego, który miał miejsce w kwietniu 2023 r., został uszkodzony samochód osobowy (firmowy, wprowadzony do ewidencji środków trwałych), którego wartość początkowa wynosiła 210 000 zł. Samochód został zakupiony i wprowadzony do ewidencji środków trwałych w lutym 2022 r. Objęty był zarówno ubezpieczeniem OC, jak i AC. Rzeczoznawca ubezpieczeniowy stwierdził, że samochód nie nadaje się do dalszej naprawy, w związku z czym spółka otrzymała z polisy sprawcy kwotę 120 000 zł. Uszkodzony samochód spółka zamierza zezłomować. Jak podatkowo i bilansowo rozliczyć taką likwidację samochodu? Co zrobić z pozostałą amortyzacją?
Koszty i przychody związane z likwidacją samochodu osobowego będącego środkiem trwałym stanowią w księgach rachunkowych odpowiednio pozostałe koszty operacyjne i pozostałe przychody operacyjne. Przy podatkowym rozliczeniu likwidacji środka trwałego należy mieć na uwadze fakt, że przepisy podatkowe ograniczają uznawanie za koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne i ubezpieczenie AC od samochodów osobowych o wartości ponad 150 000 zł. Otrzymane odszkodowania, jak i przychody ze złomowania stanowią jednakże w pełni przychody podatkowe. Szczegóły wraz z ewidencją – w uzasadnieniu.
Chcąc prawidłowo rozliczyć likwidację firmowego samochodu osobowego, należy pamiętać, że już od 2019 r. możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zarówno odpisów amortyzacyjnych od samochodów osobowych, jak i dobrowolnej polisy AC podlega podatkowym ograniczeniom.