Co się zmieniło w zasadach składania deklaracji i podań
1 stycznia i 23 lutego 2023 r. zostały wprowadzone zmiany w zasadach składania deklaracji i podań. Zmiany są związane m.in. z rozliczeniem PIT za 2022 r. i zgłoszeniami zaprzestania działalności w CEiDG.
Zgłoszenie zaprzestania działalności (VAT-Z)
Zmiana ma umożliwić dołączanie Zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT-Z) w formie elektronicznej do wniosku o wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG.
Przed zmianą przedsiębiorca objęty wpisem do CEIDG, który decydował się na zakończenie działalności po złożeniu wniosku o wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG dodatkowo musiał udać się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w celu złożenia zgłoszenia VAT-Z w postaci papierowej lub wysłać takie zgłoszenie w postaci elektronicznej. Nie każdy przedsiębiorca dopełniał tej formalności, o czym wielokrotnie sygnalizowały urzędy skarbowe, które musiały wzywać takiego przedsiębiorcę do dopełnienia obowiązku złożenia VAT-Z. Sami przedsiębiorcy również zgłaszali postulaty o rozszerzenie ,,jednego okienka’’ i umożliwienie dopełnienia wszystkich obowiązków w jednym miejscu i przy jednej czynności.