Uproszczenie procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców
Ustawa z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców (dalej: ustawa z 7 października 2022 r. lub nowelizacja) wprowadziła zmiany w wielu ustawach, których celem jest zniesienie barier administracyjnych. Nowelizacja ma ułatwić zatem postępowania administracyjne. Ze zmian skorzystają zarówno przedsiębiorcy, jak i zwykli obywatele. Przedstawiamy wybrane z nich.
Zmiana kodu tytułu ubezpieczeń przedsiębiorcy jako załącznik w CEIDG
Płatnicy składek, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zgłaszają obecnie zmiany dotyczące kodu tytułu ubezpieczenia (np. z powodu zakończenia okresu w którym korzystali z preferencyjnych warunków opłacania składek ZUS), muszą robić to bezpośrednio w ZUS. W tym celu mają obowiązek złożyć:
- zgłoszenie wyrejestrowania ZUS ZWUA oraz
- ponowne zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych ZUS ZUA z nowym kodem tytułu ubezpieczenia.
Po zmianie przepisów płatnicy składek będą mogli w ramach tzw. „jednego okienka” zgłosić zmianę w tym zakresie przez elektroniczny załącznik do CEIDG. To kolejne ułatwienie dla przedsiębiorców, którzy zyskali możliwość załatwiania spraw dotyczących wykonywania działalności gospodarczej w jednym miejscu, za pomocą formularzy (załączników) dostępnych do złożenia przez CEIDG.
Zmiany mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.
Podstawa prawna:
art. 13 i art. 81 ustawy z 7 października 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców - w dniu oddania do druku bieżącego numeru ustawa czekała na podpis Prezydenta i publikację w Dz.U.; dalej: ustawa z 7 października 2022 r.