Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2016-09-02

Jak pracodawca powinien postępować w razie wypadku przy pracy

Wypadkiem przy pracy jest nagłe zdarzenie, związane z pracą i wywołane przyczyną zewnętrzną, które spowodowało uraz lub śmierć pracownika. W razie wypadku przy pracy pracownik ma obowiązek niezwłocznie zawiadomić przełożonego o wypadku. Pracodawca powinien zapewnić udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanym oraz podjąć działania eliminujące zagrożenie. Po zabezpieczeniu miejsca wypadku pracodawca powołuje zespół powypadkowy. W razie śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego wypadku przy pracy zawiadamia inspektora pracy i prokuratora.

Podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie związane z wypadkami przy pracy jest ustawa z 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (dalej: ustawa wypadkowa). Należy pamiętać, że dotyczy ona zarówno pracowników, jak też osób wykonujących pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Definicja wypadku przy pracy

Wypadkiem przy pracy jest nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:

● podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
● podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia,
● w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy

- art. 3 ust. 1 ustawy wypadkowej.

Za wypadek przy pracy jest uważane nagłe zdarzenie, wywołane przyczyną zewnętrzną, które spowodowało uraz lub śmierć pracownika.

Wypadki przy pracy dzielą się na wypadki śmiertelne, ciężkie i zbiorowe. Pojęcia te zostały zdefiniowane w art. 3 ust. 4-6 ustawy wypadkowej.

Rodzaje wypadków przy pracy

Wypadek

Opis

Wypadek śmiertelny

To wypadek, w wyniku którego nastąpiła śmierć w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia wypadku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00