Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2014-04-05

ODPOWIEDZI NA PYTANIA CZYTELNIKÓW

Kiedy pracownicy ponoszą odpowiedzialność materialną za szkody wyrządzone pracodawcy

Przeprowadziliśmy w sklepie inwentaryzację, podczas której zostały ujawnione braki. Czy możemy obciążyć pracowników odpowiedzialnością za te braki? Czy możemy obciążyć również dwóch byłych pracowników, którzy odeszli z pracy, zanim została przeprowadzona inwentaryzacja?

Od obecnie pracujących i byłych pracowników mogą Państwo żądać odszkodowania, jeżeli w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych wyrządzili szkodę, np. w postaci braków w towarze z własnej winy. Odszkodowania mogą Państwo dochodzić w drodze ugody, a w razie braku porozumienia - w procesie przed sądem pracy.

Aby otrzymać od pracowników odszkodowanie za poniesione straty, powinni Państwo udowodnić, że braki te powstały z winy pracowników (art. 116 k.p.). Taka sytuacja występuje wówczas, gdy pracownik umyślnie lub nieumyślnie narusza swoje obowiązki pracownicze, np. bierze towar ze sklepu, nie płacąc za niego, niedbale obchodzi się z towarem lub przechowuje towar w nieodpowiednim miejscu, doprowadzając do jego uszkodzenia lub zniszczenia. Pracownik nie poniesie odpowiedzialności, gdy nie można mu dowieść winy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00