Zmienione zasady ustalania dyżurów aptek wciąż budzą wątpliwości
Choć przepisy dotyczące organizacji i pełnienia dyżurów przez apteki ogólnodostępne zmieniły się od 1 stycznia 2024 r., to wciąż budzą wiele pytań. Przypomnijmy: zamiast całodobowych, bezpłatnych i przymusowych dyżurów wprowadzono płatne i dobrowolne dwugodzinne dyżury nocne i czterogodzinne dyżury w dni wolne od pracy. Zmieniono też organ odpowiedzialny za zapewnienie ludności dostępu do aptek. Do tej pory rozkład godzin pracy aptek ogólnodostępnych na danym terenie określała, w drodze uchwały, rada powiatu, natomiast obecnie jest to kompetencja zarządu powiatu. To efekt zmian m.in. w art. 94 ustawy z 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2301; ost.zm. Dz.U. z 2023 r. poz. 1938; dalej: p.f.), które zostały wprowadzone na mocy ustawy z 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2105; dalej: nowelizacja). Wątpliwości dotyczą m.in. tego, w jakim terminie zarządy zobowiązanych powiatów powinny wyłonić apteki prowadzące dyżury i podpisać z nimi umowy. Szczególne kontrowersje budzą kwestie opłat, w efekcie starostwa nie spieszą się z nowymi uchwałami i podpisywaniem umów z aptekami. Tymczasem w wydanej niedawno uchwale Naczelna Rada Aptekarska przyjęła interpretację, że uchwały dotyczące wyznaczenia aptek do pełnienia dyżurów w tym roku trzeba podjąć do 31 kwietnia – powinny one dotyczyć okresu od 1 maja do 31 grudnia 2024 r. Przypominamy zatem przepisy i odpowiadamy na wybrane pytania.