Artykuł
Akcyza a podatkowe zamknięcie roku
W końcówce roku zespoły prawne, podatkowe i finansowo -księgowe z jednej strony mierzą się z wyzwaniami dotyczącymi bezpiecznego zamknięcia roku, natomiast z drugiej muszą mieć na względzie kolejne zmiany w prawie, które będą obowiązywać niebawem.
Na jakie zagadnienia akcyzowe należy zwrócić uwagę, aby bezpiecznie zamknąć 2024 r.? Jak do nich podchodzą organy podatkowe? Na te pytania odpowiadają ekspertki, które w ramach MDDP Platforma Wiedzy prowadzą na co dzień szkolenia na temat akcyzy. Wyjaśniają one wątpliwości, które dotyczą m.in. praktyki organów podatkowych i orzecznictwa w zakresie klasyfikacji samochodów osobowych z napędem hybrydowym oraz sprzedaży alkoholu przez sklepy internetowe do innych krajów UE.
O co pytają na szkoleniach
Samochody hybrydowe
problem Sprowadzam do Polski samochody z napędem hybrydowym, w tym miękkie hybrydy. Czy mogę korzystać z obniżonej, 9,3-proc. lub 1,55-proc. stawki akcyzy?
odpowiedź Wprowadzenie w Polsce preferencyjnych stawek akcyzy dla pojazdów przyjaznych środowisku, takich jak hybrydy i samochody elektryczne, miało zachęcić do korzystania z bardziej ekologicznych rozwiązań motoryzacyjnych. Jednak kluczowym wyzwaniem w interpretacji przepisów stało się precyzyjne zaklasyfikowanie rodzaju napędu w kontekście pojazdów typu MHEV (ang. mild hybrid electric vehicle, miękka hybryda). W ostatnich latach pojawiło się wiele sporów o to, czy te pojazdy spełniają warunki do objęcia ich obniżoną stawką akcyzy. Dotychczasowa praktyka organów podatkowych – jak wynika z interpretacji indywidualnych wydawanych przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej – opiera się na negatywnej kwalifikacji, jednak sądy administracyjne zaczynają prezentować odmienną wykładnię, co otwiera nową perspektywę dla przedsiębiorców.