Artykuł
Przedszkole ma zwrócić dotację? Włodarz musi wydać decyzję
Gmina prowadzi kontrolę wykorzystania dotacji w niepublicznym przedszkolu. Prowadzący placówkę będzie musiał zwrócić niemal 100 tys. zł. Mamy uchwałę rady gminy w sprawie zasad dotowania, która reguluje, jak formułować wystąpienie o taki zwrot. Czy będzie wystarczające ujęcie w wystąpieniu pokontrolnym informacji o kwocie dotacji do zwrotu oraz wyrażenie zgody na rozłożenie na raty należności z tytułu zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem?
Z kontekstu można wnioskować, że chodzi o stosowanie postanowień uchwały rady gminy, która została przyjęta na podstawie upoważnienia ustawowego z art. 38 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dalej: u.f.z.o.). Zgodnie z tym przepisem organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, w drodze uchwały, „ustala tryb udzielania i rozliczania dotacji, o których mowa w art. 15–21, art. 25, art. 26, art. 28–31a i art. 32 (czyli m.in. dotacji dla przedszkoli), oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania, w tym zakres danych, które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, termin przekazania informacji o liczbie odpowiednio dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych lub słuchaczy kwalifikacyjnych kursów zawodowych (…), oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji”.