Artykuł
Jakie dane z zakresu AML należy uzyskać od nowego klienta
Prowadzę biuro rachunkowe. Od lipca mamy nowych klientów. Na co należy zwrócić uwagę, podpisując z nimi umowę? Czy powinniśmy zebrać od nich jakieś dane inne niż tylko te związane z prowadzoną działalnością?
Warto, aby czynności poprzedzające zawarcie umowy przez biuro rachunkowe z nowym klientem obejmowały rozeznanie nie tylko co do działalności klienta i rodzajów czynności, jakie wykonuje. Biuro powinno mieć także wiedzę, czy będzie musiało na rzecz klienta świadczyć usługi specjalistyczne albo takie, które wymagają dodatkowej wiedzy, bo w praktyce zdarzają się różne sytuacje.
Należy również pamiętać, że trzeba będzie wykonywać wiele zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (dalej: ustawa o AML; ang. Anti-Money Laundering). Biura rachunkowe zostały zaliczone bowiem przez ustawodawcę do katalogu instytucji obowiązanych. Reguluje to art. 2 ust. 1 pkt 15a i 17 ustawy o AML. Jeden z podstawowych obowiązków biura rachunkowego jako instytucji obowiązanej dotyczy stosowania względem swoich klientów środków bezpieczeństwa finansowego. Jak wskazuje ustawa o AML, przez stosowanie tych środków należy rozumieć m.in. czynności dotyczące:
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right