1. Próg rentowności a dźwignia operacyjna
Próg rentowności jest miarą wzajemnych powiązań między przychodami (sprzedażą), kosztami a zyskiem. Jest on narzędziem, które służy do prognoz sprzedaży i jej zyskowności.
Próg rentowności jest miarą wzajemnych powiązań między przychodami (sprzedażą), kosztami a zyskiem. Jest on narzędziem, które służy do prognoz sprzedaży i jej zyskowności.
Analiza progu rentowności i analiza wrażliwości mają duże znaczenie w bieżącym i strategicznym zarządzaniu każdym przedsiębiorstwem. Wynika to stąd, że przedsiębiorstwo funkcjonujące w zmiennym otoczeniu gospodarki rynkowej nie ma gwarancji bezproblemowego osiągania założonego poziomu zysku. Występowanie odchyleń rzeczywistych wyników działalności od zaplanowanych jest dzisiaj normą, a do kadry kierowniczej
Znając próg rentowności, przedsiębiorstwo może łatwo ustalić, w jakim stopniu możliwe jest zmniejszenie sprzedaży i utrata udziałów w rynku, niepowodujące jeszcze ujemnego wyniku operacyjnego.
Poza spadkiem wielkości sprzedaży istotnym zagrożeniem dla przedsiębiorstwa jest spadek cen sprzedawanych przez nie wyrobów lub usług, który powoduje zmniejszenie przychodów ze sprzedaży, a w konsekwencji spadek zysków lub powstanie strat finansowych. Ustalenie minimalnych cen niezbędnych do pokrycia poniesionych kosztów jest ważne dla negocjacji cenowych z kontrahentami, a także w procesie planowania
Próg rentowności jest taką wielkością sprzedaży, przy której wynik finansowy równa się zeru. W przypadku produkcji dwóch lub większej liczby wyrobów zyski powstają na wszystkich wytwarzanych wyrobach. Wyznaczając progową liczbę wyrobów trzeba wziąć pod uwagę różne uwarunkowania technologiczne, organizacyjne i rynkowe, które mogą narzucać proporcje ilościowe występujące między wytwarzanymi wyrobami.
W bieżącym zarządzaniu przedsiębiorstwem bardzo przydatna jest znajomość zależności między wielkością sprzedaży, kosztami i zyskiem. Pozwala ona określić minimalną wielkość sprzedaży, przy której przedsiębiorstwo osiągnie zysk. Można też określić skalę zagrożenia finansowego wynikającego ze spadku sprzedaży. Analiza zależności między sprzedażą, kosztami i zyskiem pozwala poznać zarówno czynniki zagrożenia