Artykuł
1. Analiza progu rentowności i analiza wrażliwości w planowaniu i podejmowaniu decyzji
Analiza progu rentowności i analiza wrażliwości mają duże znaczenie w bieżącym i strategicznym zarządzaniu każdym przedsiębiorstwem. Wynika to stąd, że przedsiębiorstwo funkcjonujące w zmiennym otoczeniu gospodarki rynkowej nie ma gwarancji bezproblemowego osiągania założonego poziomu zysku. Występowanie odchyleń rzeczywistych wyników działalności od zaplanowanych jest dzisiaj normą, a do kadry kierowniczej należy świadome kontrolowanie poziomu tych odchyleń poprzez sterowanie czynnikami generującymi wielkość zysku.
Wśród wielu metod przydatnych w opisanym procesie decyzyjnym na uwagę zasługują - obok bardziej wysublimowanych metod ekonometrycznych - dwie proste metody: analizy progu rentowności (ang. break even point analysis) oraz analizy wrażliwości (ang. sensitivity analysis).
Analiza progu rentowności
Kluczowym pojęciem w analizie progu rentowności jest BEP, czyli tzw. punkt wyrównania (od ang. break even point), to jest wielkość (wartość sprzedaży), dla której zrównują się: wartość osiąganych przychodów ze sprzedaży oraz wartość poniesionych kosztów całkowitych. Przedsiębiorstwo w tym punkcie nie ponosi strat, ale też nie osiąga zysku. Osiągnięcie obrotów powyżej wyznaczonego progu rentowności gwarantuje wygenerowanie zysku przez przedsiębiorstwo.
Warunkiem poprawnego przeprowadzenia analizy progu rentowności jest przyjęcie określonych założeń, z których podstawowym jest podział kosztów na:
, które na potrzeby analizy uważane są za koszty bezwzględnie stałe,