Artykuł
POLECAMY kandydatom na biegłych rewidentów
1. Próg rentowności a dźwignia operacyjna
Próg rentowności jest miarą wzajemnych powiązań między przychodami (sprzedażą), kosztami a zyskiem. Jest on narzędziem, które służy do prognoz sprzedaży i jej zyskowności.
Analiza progu rentowności daje odpowiedź na następujące pytania:
§ jaki poziom przychodów ze sprzedaży jest potrzebny, aby przedsiębiorstwo pokryło swoje koszty sprzedaży (stałe i zmienne),
§ o ile można zwiększać jednostkowe koszty zmienne lub obniżać cenę, aby sprzedaż pozostawała opłacalna,
§ jaki powinno się osiągnąć poziom sprzedaży, aby osiągnąć założoną kwotę zysku.
Próg rentowności (break even point) to taki poziom sprzedaży, przy którym koszty sprzedaży zrównują się z przychodami ze sprzedaży. W takiej sytuacji przedsiębiorstwo nie osiąga jeszcze zysku ze sprzedaży, ale też nie realizuje już na niej straty. Sprzedaż poniżej progu rentowności przynosi stratę na sprzedaży, natomiast sprzedaż powyżej progu rentowności - zysk ze sprzedaży.
Istota progu rentowności wynika ze specyfiki kosztów, które dzielą się na koszty stałe i zmienne.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right