Informacje ważne dla klientów biur rachunkowych – lipiec 2024 r.
Kalendarium wydarzeń lipiec 2024 r.
Kalendarium wydarzeń lipiec 2024 r.
Pisma procesowe składane za pośrednictwem poczty nie będą już musiały być nadawane listem poleconym. Skończy się sztuczne ich „odchudzanie”, byle się tylko zmieścić w limicie wagowym
Jeżeli podatnik w ramach procedur podatkowych ustanowił pełnomocnika, to wszystkie pisma organ powinien doręczać pełnomocnikowi, a nie podatnikowi. W każdym przypadku pominięcia pełnomocnika przy doręczeniu wadliwość doręczenia sprawia, że doręczane pismo nie wchodzi do obrotu prawnego, a więc jest całkowicie bezskuteczne – wyrok NSA z 29 listopada 2022 r., sygn. akt I FSK 1708/19.
Jeżeli organ podatkowy doręczył podatnikowi to samo pismo dwukrotnie - w różnych miejscach i różnych dniach, to prawnie skuteczne jest pierwsze doręczenie dokonane na właściwy adres. Od tego doręczenia należy więc liczyć terminy związane z doręczonym pismem - wyrok NSA z 12 kwietnia 2022 r., sygn. akt III FSK 1713/21.
Jeżeli w ramach doręczania pisma z urzędu skarbowego przez awizo, pismo to zostanie przez Pocztę Polską wydane podatnikowi po upływie 14 dni od pierwszego awiza, to podatnik ma podstawy sądzić, że termin do wniesienia odwołania ma być liczony od dnia wydania mu tego pisma - wyrok NSA z 21 stycznia 2022 r., sygn. akt I FSK 1375/18.
Skrzynki odbiorcze i powtórne zawiadomienia - to nowe funkcjonalności, które wkrótce pojawią się w portalach informacyjnych sądów. O ich wprowadzenie zabiegały samorządy prawnicze
Spółka powinna powiadomić organ podatkowy o zmianie adresu, pod którym ma następować doręczanie korespondencji. Spółka nie może uzależniać tego powiadomienia od oczekiwania na ujawnienie w KRS zmiany siedziby spółki. Procedury zmiany siedziby spółki obowiązujące w KRS nie zwalniają z obowiązku powiadomienia organu podatkowego o faktycznej zmianie adresu, pod którym ma następować doręczanie korespondencji
Zagadnienie przedłużenia terminu zwrotu VAT cały czas budzi niemałe emocje. Często bowiem są to duże kwoty, mające wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Nie można jednak przyjąć, że w orzecznictwie powiedziano już wszystko na ten temat. Co pewien czas pojawiają się bowiem istotne orzeczenia, często korzystne z punktu widzenia podatnika. W ostatniej uchwale NSA potwierdził, że również doręczane elektronicznie
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Na okres stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii została zawieszona zasada, że nieodebrane pismo z urzędu, gdy podatnik został o tym dwukrotnie powiadomiony (awizo), uznaje się za doręczone. Wyjątek dotyczy m.in. pism wysyłanych w związku z kontrolą podatkową, kontrolą celno-skarbową oraz postępowaniami podatkowymi, jeżeli prowadzone są w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa lub
Odmowa przyjęcia pisma doręczanego przez organ podatkowy nie polepsza sytuacji procesowej podatnika (wyrok NSA z 20 września 2019 r., sygn. akt I FSK 1243/17).
Nie ma znaczenia fakt, że decyzja została wydana przed upływem terminu przedawnienia, a tylko doręczenie nastąpiło po upływie terminu przedawnienia (wyrok NSA z 16 stycznia 2019 r., sygn. akt II FSK 295/17).