Urzędy będą działać elastyczniej. Stare problemy zostają
Urzędy z korpusem służby cywilnej mają elastyczniej organizować czas pracy swoich pracowników. Zmiany nie odczuje przeciętny obywatel. Nie rozwiązuje też problemów urzędów – twierdzi ekspert
Urzędy z korpusem służby cywilnej mają elastyczniej organizować czas pracy swoich pracowników. Zmiany nie odczuje przeciętny obywatel. Nie rozwiązuje też problemów urzędów – twierdzi ekspert
Rozwiązanie umowy o pracę z osobą zatrudnioną w służbie cywilnej może nastąpić na podstawie porozumienia stron, a także za wypowiedzeniem lub bez zachowania okresu wypowiedzenia. Szczegółowe zasady zakończenia stosunku pracy zależą od tego, czy pracownik ma status urzędnika oraz czy zajmuje wyższe stanowisko w służbie cywilnej.
Zatrudnianie cudzoziemców spoza Unii Europejskiej w Polsce jest znacznie bardziej skomplikowane i czasochłonne niż zatrudnianie obywateli polskich. Jednak pracodawcy często decydują się na takich zatrudnienie obcokrajowców, ponieważ nie mogą pozyskać odpowiednich pracowników w Polsce. Ponadto zatrudnienie cudzoziemców spoza UE jest często opłacalne pod względem finansowym.
Podstawą do wyliczenia wynagrodzenia są w tym przypadku wszystkie elementy wynagrodzenia wynikające z ustawy. Nie przewiduje ona ani konkretnego terminu wypłaty, ani udzielenia czasu wolnego za dodatkowe godziny, ale powinno to nastąpić jak najszybciej
W 2024 r. nie wchodzą w życie, na razie, przepisy wprowadzające aż tak daleko idące zmiany w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, jak w 2023 r. Można wyróżnić kilka najważniejszych grup przepisów, które ulegają zmianie w tym roku, a na które trzeba zwrócić uwagę. Pierwsza z nich to ułatwienia dla ubiegających się o emeryturę pomostową na podstawie ustawy z 19 grudnia 2008 r. o emeryturach
Wchodzące od 27 września br. przepisy dadzą możliwość wprowadzenia większej elastyczności w grafiku pracy członków korpusu służby cywilnej. Jednak aby nowe zasady zastosować w praktyce, niezbędna będzie modyfikacja regulaminów pracy. Przypominamy najważniejsze procedury dotyczące wprowadzania zmian w wewnętrznych przepisach dla tej grupy zawodowej.
27 września 2023 r. wejdą w życie zmiany w zakresie czasu pracy członków korpusu służby cywilnej. Zmiany ustawy o służbie cywilnej przewidują wydłużenie okresów rozliczeniowych czasu pracy oraz wprowadzają możliwość stosowania nowych systemów czasu pracy. Rozwiązania te uelastycznią organizację czasu pracy urzędów i pozwolą lepiej dopasować ją do specyfiki realizowanych zadań.
Pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągający co najmniej 6% wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych jest zobowiązany do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON. W wyniku nowelizacji przepisów podmiotami, które będą musiały dokonywać wpłat na PFRON, począwszy od wpłat za styczeń 2019 r., będą również pracodawcy prowadzący zakłady
Jestem pracownikiem służby cywilnej. Niedawno musiałem wykonywać pracę w godzinach nadliczbowych. Czy w związku z tym przysługuje mi rekompensata pieniężna za nadgodziny - pyta Czytelnik z Warszawy.
Powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy i pragmatyki służbowe nie wyłączają możliwości zatrudniania urzędników państwowych w sobotę. Praca w tym dniu może odbywać się z tytułu rozkładu czasu pracy obowiązującego daną komórkę czy pracownika. Najczęściej jednak praca w sobotę wynika z potrzeby realizacji zadań służbowych w godzinach nadliczbowych.
Przepisy dopuszczają pracę w godzinach nadliczbowych pracowników służby cywilnej, pracowników samorządowych oraz urzędników państwowych. Jednak zasady rekompensowania tej pracy różnią się od zasad określonych w Kodeksie pracy. Członkowi korpusu służby cywilnej za pracę nadliczbową przysługuje czas wolny. Natomiast pracownik samorządowy i urzędnik państwowy mogą wybrać rekompensatę między czasem wolnym
Nieświadczenie przez pracownika służby cywilnej pracy przez okres dłuższy niż 1 miesiąc z powodu zawieszenia go w czynnościach służbowych nie może stanowić podstawy do rozwiązania z nim umowy o pracę na podstawie art. 53 § 1 pkt 2 Kodeksu pracy (uchwała Sądu Najwyższego z 10 grudnia 2015 r., III PZP 7/15).
Do zawieranych na czas określony umów o pracę z pracownikami samorządowymi podejmującymi pracę po raz pierwszy w jednostce samorządowej trzeba będzie stosować okresy wypowiedzenia właściwe dla umów na czas nieokreślony. Ponadto do umów zawieranych z pracownikami zatrudnionymi w gabinecie politycznym członków Rady Ministrów oraz z doradcami lub pełniącymi funkcje doradców osób zajmujących kierownicze
Możliwość zlecania pracy nadliczbowej, oprócz przypadków wskazanych w Kodeksie pracy, przewidują też przepisy szczególne zawarte w pragmatykach służbowych, m.in. dotyczących pracowników służby cywilnej i urzędników państwowych. Przepisy te dopuszczają wykonywanie pracy w nadgodzinach w znacznie szerszym zakresie, niż przewiduje to Kodeks pracy. Jednocześnie ograniczają przywileje związane z jej rekompensowaniem