Ograniczenia w delegowaniu obowiązków głównego księgowego - stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi z dnia 19 października 2023 r., sygn. WA 4120 - 49/2023-w
Dowody księgowe są podstawą zapisów księgowych. W jednostkach występuje wiele rodzajów dokumentów. Aby dokument można było uznać za dowód księgowy, musi on odpowiadać określonym wymaganiom. Zasady postępowania w zakresie opracowania dokumentów stanowiących dowody księgowe są określone w ustawie o rachunkowości. Przede wszystkim dowód księgowy powinien zawierać określone elementy niezbędne do szczegółowego
Osobą odpowiedzialną za właściwe zorganizowanie i funkcjonowanie systemu kontroli księgowej jest szef firmy. W praktyce jednak funkcje kontrolne w pełnym zakresie wykonuje główny księgowy. Jest on swoistym doradcą kierownictwa, które oczekuje od niego, że będzie wskazywał optymalne rozwiązania w zakresie podatków, podpowie, jak ulokować wolne środki oraz wytknie błędy w podejmowanych decyzjach. Wykonywanie