Pieniądze związane z konkretnym celem nie mogą być przeznaczane na inne działania
Gmina, która sprzedaje węgiel swoim mieszkańcom po preferencyjnych cenach, nie musi wypełniać żadnych obowiązków akcyzowych. Zarówno ustawa akcyzowa, jak i ustawa węglowa zwalniają z akcyzy tego rodzaju dostawy, a także gwarantują zwolnienie z obowiązku rejestracji akcyzowej, składania deklaracji podatkowych, pozyskiwania oświadczeń od nabywców węgla czy prowadzenia ewidencji akcyzowych. Jedynym obowiązkiem
Rodziny, które mają ten sam adres miejsca zamieszkania, mogą otrzymać dodatki węglowe, jeśli do 30 listopada nie da się ustanowić dla nich odrębnych adresów. Wątpliwości budzi to, czy i w jaki sposób mają potwierdzać, że podjęły jakieś kroki w tym celu
PROBLEM Gmina zleciła Spółce gminnej sprzedaż preferencyjną węgla. Zgodnie z umową Gmina kupuje i przekazuje Spółce węgiel. Odbiorcy węgla należność wpłacają do urzędu. Spółka co 14 dni będzie obciążała Urząd Gminy fakturą za sprzedany węgiel w kwocie 470zł.Po stronie Spółki pozostają koszty transportu, wynajmu ładowarki i koszty wynagrodzeń pracowników itp. 1. Jak prawidłowo zaksięgować operacje:
Pomimo ostatnich zmian w prawie gminy w dalszym ciągu borykają się z licznymi problemami przy rozpatrywaniu wniosków o przyznanie tego jednorazowego świadczenia. Są jednak sytuacje, które da się rozstrzygnąć z marszu
Samorządy powinny iść tropem odpowiedzi MF, która dotyczyła tzw. dodatku węglowego wypłacanego osobom fizycznym. Dlatego można przyjąć dział 853, rozdział 85395. Jednak bardziej kłopotliwy jest paragraf wydatkowy
To, że dodatek węglowy jest zwolniony spod egzekucji, nie oznacza, że bank na wniosek komornika nie dokona zajęcia. Dlatego Związek Banków Polskich chce wydania rozporządzenia określającego zasady oznaczania świadczeń, których nie można zająć
Należy go ująć w dziale 853, rozdziale 85395, natomiast po stronie dochodowej w paragrafie 2180, a wydatkowej 3110 - informuje MF w odpowiedzi na pytanie DGP. Gminy, które zrobiły inaczej, powinny jak najszybciej skorygować uchwały budżetowe
Przygotowane na podstawie informacji opublikowanych od 1 września do 4 października 2022 r. 19 września 2022 r. opublikowano ustawę z 15 września 2022 o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw. Ustawa nowelizuje m.in. ustawę z 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 1692). Nowelizacja ustawy o dodatku węglowym weszła w życie
Dodatek węglowy można otrzymać przelewem na konto - we wniosku o dodatek węglowy należy wpisać numer rachunku płatniczego, na który zostanie przekazana kwota dodatku węglowego. Wskazany do przelewu numer rachunku nie musi należeć do osoby składającej wniosek o wypłatę dodatku węglowego.
Jedynym przeciwskazaniem do otrzymania dodatku węglowego jest zakup węgla w terminie pomiędzy 28 lipca br., a 11 sierpnia br., po cenie i od sprzedawcy wynikających z przepisów ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. poz. 1477) - co zostało szczegółowo wyjaśnione w cz. III pkt
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania osoby składającej ten wniosek w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. Wnioski złożone po dniu 30 listopada 2022 r. pozostawia się bez rozpoznania.
O wypłatę dodatku węglowego wnioskować może członek gospodarstwa domowego. W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego dla gospodarstwa domowego wieloosobowego złożyła więcej niż jedna osoba, dodatek ten przyznawany jest wnioskodawcy, który złożył taki wniosek jako pierwszy (zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o dodatku węglowym).
W dniu 20 września 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2022 r. poz. 1967), w której (w art. 50) zawarto zestaw przepisów nowelizujących przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. 2022 poz. 1692).
Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 11 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U z 2022 r. poz. 1692) w sprawach nieuregulowanych niniejszą ustawą stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 735, 1491 i 2052 oraz z 2022 r. poz. 1301). Oznacza to, że w przypadku modyfikacji żądania przez wnioskodawcę, w szczególności poprzez
Zgodnie z art. 7 i art. 8 ustawy o dodatku węglowym, świadczenie to nie podlega egzekucji sądowej i administracyjnej.
Zgodnie z art 2 ust. 5 ustawy o dodatku węglowym, dodatek ten nie przysługuje gospodarstwom domowym, które zakupiły węgiel po cenie nie wyższej niż 996,60 zł brutto za tonę od sprzedawcy na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku tych paliw (Dz. U. poz. 1477).
W związku z informacjami o próbach wyłudzenia dodatków węglowych poprzez świadome działanie polegające na zmodyfikowaniu złożonej wcześniej deklaracji CEEB, w celu uzyskania uprawnienia do pobrania świadczenia (np. poprzez zamianę zgłoszonego kotła gazowego na kocioł węglowy lub dopisania kozy czy kominka), w nowelizacji przepisów ustawy o dodatku węglowym wprowadzono zapis obligujący organy samorządowe