Czy zmiana postanowień o dofinansowaniu zakupu okularów w regulaminie pracy wymaga konsultacji lub uzgodnienia z przedstawicielami pracowników
Praca zdalna to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą (w tym pod adresem zamieszkania pracownika). Powinna być świadczona przy użyciu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. Pracodawca może ją wprowadzić na cztery sposoby. Dwa pierwsze to akty prawa zakładowego, czyli porozumienie ze stroną związkową lub
Sejm uchwalił ostatecznie 13 stycznia 2023 r. nowelizację przewidującą wprowadzenie do Kodeksu pracy przepisów o pracy zdalnej i kontroli trzeźwości. Nowe regulacje dostosowują przepisy do aktualnej sytuacji na rynku pracy, gdzie praca zdalna stała się czymś powszechnym. Dają też pracodawcom uprawnienia do kontroli pracowników na zawartość alkoholu i narkotyków w organizmie.
Od 11 października 2021 r. zasady tworzenia, organizowania, działania oraz likwidacji kas zapomogowo-pożyczkowych będzie regulować ustawa z 11 sierpnia 2021 r. o kasach zapomogowo-pożyczkowych (dalej: ustawa o KZP). Zastąpiła ona poprzednio obowiązujące w tym zakresie rozporządzenie w sprawie pracowniczych kas zapomogowo-pożyczkowych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych w zakładach pracy
Telepraca może zostać wprowadzona przy zawieraniu umowy o pracę albo w trakcie zatrudnienia. Jej uruchomienie jest zasadniczo możliwe w przypadku zawarcia przez pracodawcę z organizacjami związkowymi porozumienia lub wydania regulaminu dotyczącego stosowania warunków telepracy. Wyjątkowo podstawą świadczenia telepracy może być również wniosek pracownika, który może być skutecznie złożony niezależnie
Pracodawcy, którzy chcą obniżyć koszty pracy, mogą czasowo zawiesić wypłatę całości lub części niektórych dodatkowych składników wynagrodzenia należnych pracownikom, np. premii regulaminowych. Zawieszenie wypłaty może dotyczyć świadczeń zarówno przysługujących na podstawie przepisów wewnątrzzakładowych, jak i wynikających z umowy o pracę.
W zakresie procedury wyboru przedstawicieli pracowników, z którymi można zawrzeć porozumienie w sprawie wydłużenia okresu rozliczeniowego lub wprowadzenia ruchomego czasu pracy należy stosować zasady przyjęte u danego pracodawcy. W praktyce więc to pracodawca powinien ustalić tryb wyboru przedstawicieli pracowników.