Informacje ważne dla klientów biur rachunkowych – wrzesień 2023 r.
Kalendarium wydarzeń wrzesień 2023 r.
Kalendarium wydarzeń wrzesień 2023 r.
Czy w aktach osobowych pracowników możemy przechowywać oryginały ze szkoleń bhp i ksera prawa jazdy, jeśli zatrudniamy kierowców. Gdzie przechowywać oświadczenie w sprawie korzystania z uprawnień związanych z rodzicielstwem? W aktach osobowych, czy w dokumentacji dotyczącej ewidencjonowania czasu pracy?
(...) rozporządzenie w sprawie służby bhp w § 1 ust. 3 stanowi, że pracodawca zatrudniający od 100 do 600 pracowników tworzy wieloosobową lub jednoosobową komórkę albo zatrudnia w tej komórce pracownika służby bhp w niepełnym wymiarze czasu pracy. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 13 października 2006 r. (I OSK 263/06) stwierdził, że pracodawca zatrudniający ponad 100 pracowników zobowiązany
Pandemia COVID-19 spowodowała konieczność zmian w zakresie bhp w zakładach pracy. Pracodawcy obecnie mają obowiązek zapewnienia pracownikom dodatkowych środków ochrony osobistej, np. rękawiczek, maseczek, przyłbic oraz środków higieny, np. środków do dezynfekcji, mydła. Konieczne jest także zorganizowanie pracy w sposób pozwalający na zachowanie dystansu społecznego i minimalizowanie ryzyka zakażeń
Możliwość objęcia wsparciem firm zatrudniających od 10 do 49 osób w postaci zwolnienia w wysokości 50% składek ZUS za okres od marca do maja 2020 r. oraz prawo do ponownego przyznania świadczenia postojowego, ale nie więcej niż trzykrotnie - to najważniejsze rozwiązania, jakie wprowadza nowelizacja tarczy antykryzysowej.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Czy właścicielka firmy, która wzięła udział w szkoleniu BHP dla pracodawców, może taki wydatek zaliczyć do kosztów?
Czy, mając ukończone studia podyplomowe bhp, mam prawo do prowadzenia szkolenia wstępnego - instruktażu ogólnego, instruktażu stanowiskowego i szkolenia okresowego? Czy mogę te wszystkie rodzaje szkoleń prowadzić w zakładzie pracy, w którym jestem zatrudniona, kiedy to mój własny pracodawca jest ich organizatorem?
W ramach prowadzonej działalności świadczę usługi dla różnych zakładów pracy w postaci przeprowadzania tam podstawowych szkoleń z zakresu ochrony przeciwpożarowej, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz innych obowiązkowych dla nich kursów. Czy z tytułu świadczenia tych usług jestem zobowiązany zapłacić podatek od towarów i usług? Moim zdaniem mogę tu stosować zwolnienie, ale mój klient zażądał wystawienia
Potrzeba zapewnienia bezpiecznej pracy jest oczywista. W praktyce stosowanie i przestrzeganie przepisów bhp w Polsce nie wygląda jednak najlepiej. Przedsiębiorcy często bowiem zapominają, że jakakolwiek praca, nawet najprostsza i mało skomplikowana, musi być prowadzona w odpowiednich, bezpiecznych warunkach, a ich zapewnienie spoczywa właśnie na nich. Wbrew pozorom, nawet praca w biurze nie jest wolna
Obiekt magazynowy, którym administruję, jest wyposażony w kilka wind towarowych. Są to tzw. urządzenia poddozorowe - dopuszczone do użytkowania stosowną decyzją Urzędu Dozoru Technicznego. Czy osoba, która obsługuje windę mieć specjalne kwalifikacje?
Utrzymanie w należytym stanie infrastruktury campusu szkoły wymaga przeprowadzania okresowych przeglądów, a przede wszystkim bieżących napraw i remontów instalacji. Wykonywanie niezbędnych napraw zwykle było zlecane osobie zatrudnionej na stanowisku konserwatora, a wymaganych przeglądów oraz bardziej pracochłonnych napraw - zespołowi pracowników z udziałem konserwatora. Dopiero gdy zadanie w ocenie
W trakcie kontroli inspektor pracy wskazał kilka nieprawidłowości w zakresie organizacji szkoleń bhp. W jaki sposób przeprowadzić samokontrolę w zakładzie pracy, aby być pewnym, że pracodawca właściwie wypełnia obowiązki narzucone przepisami w tym zakresie? Na jakie elementy należy zwrócić szczególną uwagę podczas przeprowadzania kompleksowej kontroli szkoleń bhp?