KAS chwali się skutecznością
Trzy kontrole w zakresie VAT i jedenaście dotyczących rozliczeń CIT przeprowadzili w 2021 r. urzędnicy Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w firmach, których przychody przekroczyły równowartość 50 mln euro - wynika ze statystyk, do których dotarł DGP
Dla własnego dobra należy być przygotowanym na kontrole wykorzystania środków z tarcz antykryzysowych. Kontrolować mogą ZUS, PUP, KAS.
Od 1 lipca 2018 r. każdy podatnik, który wystawia faktury i prowadzi księgi w formie elektronicznej, ma obowiązek na żądanie organów podatkowych przekazać je w formacie JPK. U większości podatników pierwsze żądania wystąpią zapewne po zamknięciu rozliczenia za lipiec, gdyż dokumentów sprzed tego okresu organy podatkowe mogą żądać tylko od dużych przedsiębiorców, których obowiązek ten objął od 1 lipca
Od 1 stycznia 2016 r. zaczynają obowiązywać istotne zmiany w Ordynacji podatkowej. Celem nowelizacji było głównie zracjonalizowanie i uproszczenie procedur podatkowych, ale wiele z nich wpływa na podstawowe prawa i obowiązki podatnika. Zmiany dotyczą m.in. zasad naliczania odsetek od zaległości podatkowych, wydawania interpretacji podatkowych czy nakładania kar porządkowych. Z punktu widzenia podatnika1
Kontrolowani przedsiębiorcy spotykają się często z naruszeniami prawa przez pracowników organów podatkowych podczas dokonywania poszczególnych czynności kontrolnych. W takich sytuacjach istotne jest, aby kontrolowani podatnicy mieli świadomość praw przysługujących im w trakcie kontroli podatkowej. Ich pozycja jako strony postępowania jest bowiem zawsze niższa od pozycji przedstawicieli organów podatkowych
Wnioskowałem o zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy. W związku z tym urząd skarbowy prowadził u mnie czynności sprawdzające w zakresie zasadności zwrotu VAT (sprawdzał poprawność danych wykazanych w deklaracji VAT-7). Następnie, nie kończąc formalnie prowadzenia czynności sprawdzających, organ wszczął kontrolę podatkową. W ramach tej kontroli sprawdzano transakcje, na
Rozstrzygnięcie sprawy podatkowej następuje na podstawie ustaleń faktycznych, na co decydujący wpływ mają zebrane dowody. Nierzadko zatem waga dowodu i prawidłowość jego przeprowadzenia ma decydujący wpływ na określenie bądź ustalenie w decyzji zobowiązania podatkowego podatnika. Raport Mk przedstawia reguły rządzące postępowaniem dowodowym oraz odpowiada na najczęściej pojawiające się pytania o dowody
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Czy art. 274c § 1 i art. 155 § 1 Ordynacji podatkowej daje bezpośrednio prawo organowi do żądania dostarczenia oryginałów faktur i innych dokumentów do siedziby organu? Czy na podstawie art. 274c Ordynacji podatkowej organ może żądać oprócz faktur innych dokumentów, np. rejestrów i czy może zadawać w trakcie czynności sprawdzających pytania dotyczące przeprowadzonych transakcji lub żądać oświadczeń
Czy jednorazowe złożenie we właściwym rzeczowo i miejscowo organie podatkowym pełnomocnictwa dla wybranego pracownika Banku do występowania w imieniu Banku w zakresie występowania o wydanie zaświadczeń oraz ich odbierania, do występowania z wnioskami o wydanie interpretacji indywidualnych oraz do udzielania wyjaśnień na wezwanie właściwego dla Banku organu podatkowego będzie upoważniało tego pracownika
Wnioskodawca, w stosunku do którego są podejmowane czynności sprawdzające, nie ma prawa decydować o tym jakie dokumenty są niezbędne do wyjaśnienia sprawy dotyczącej przeprowadzanej kontroli u kontrahenta podatnika, gdyż nie zna istoty sprawy. Jeżeli więc podmiot kontrolujący kontrahenta wnioskodawcy w ramach czynności sprawdzających zażąda przedstawienia wyżej wymienionych dokumentów oraz udowodnienia
Ordynacja podatkowa i ustawa o kontroli skarbowej w zakresie prowadzenia czynności sprawdzających u wnioskodawcy w związku z przeprowadzanymi postępowaniami kontrolnymi u kontrahentów firmy
Zdarza się, że po dokonaniu czynności sprawdzających przez organ podatkowy podatnicy uważają, że to ostatecznie kończy sprawę. Otóż niekoniecznie. Po czynnościach sprawdzających może być wszczęta kontrola podatkowa w tym samym zakresie. Czynności te znacząco się od siebie różnią.
Czy na etapie czynności sprawdzających można wezwać podatnika do złożenia wyjaśnień odnośnie posiadanego stanu majątkowego tylko na podstawie art. 155 par. 1 Ordynacji podatkowej, w sytuacji gdy kontrola podatkowa została już zakończona.
Przedsiębiorcy doczekali się nowego aktu prawnego regulującego ich działanie. Nowy akt to ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, która ma zastąpić obowiązującą od stycznia 2001 r. ustawę - Prawo działalności gospodarczej. Termin i zasady wejścia w życie nowej ustawy określa ustawa z 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej. Duże zainteresowanie budzi
Jakie dokumenty niezbędne są przy kontroli skarbowej w związku z wydatkowaniem środków zgromadzonych w kasie mieszkaniowej i jakie przepisy o powyższym mówią.