Interpretacja indywidualna z dnia 7 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.171.2023.2.AM
Obowiązek naniesienia na nowe opakowania detaliczne legalizacyjnych znaków akcyzy w przypadku ponownego rozlewu napojów alkoholowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 22 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku naniesienia na nowe opakowania detaliczne legalizacyjnych znaków akcyzy w przypadku ponownego rozlewu napojów alkoholowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wpłynął 25 maja 2023 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 19 lipca 2023 r. (wpływ 24 lipca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Spółka (dalej zwana także: Wnioskodawca) figuruje w obrocie gospodarczym pod nazwą X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, pod adresem (…), pod numerem NIP: (…), REGON: (…). Głównym przedmiotem działalności spółki jest sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych i bezalkoholowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (47.25.Z).
Głównym rodzajem działalności spółki jest sprzedaż wina w tym wina musującego przekraczającego rzeczywistą moc alkoholową 1,2% do 15%, sprzedaż produktów spożywczych takich jak sery, wyroby wędliniarskie oraz pozostałe przystawki do wina.
Wnioskodawca jest franczyzobiorcą, wobec tego w wyniku zawartej umowy to franczyzodawca dokonuje zakupu wina poprzez wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru z państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Wino sprowadzane będzie m.in. w beczkach, tzw. kegach o pojemności 30 litrów. Na beczki naklejana będzie banderola podatkowa zgodnie z wymogami wskazanymi w przepisach ustawy o podatku akcyzowym. Banderole nanoszone będą w ten sposób, że otwarcie opakowania spowoduje trwałe uszkodzenie banderoli. Od przedmiotowego wina zostanie zapłacony podatek akcyzowy.
Spółka dostosowuje lokal do spożywania wina na miejscu - zapewnia stoliki oraz krzesła. W tym celu uzyskała niezbędne zezwolenia dotyczące sprzedaży wyrobów alkoholowych w lokalu. Wobec tego Klienci mogą spożywać alkohol na terenie lokalu i w jego obrębie, a także dokonać zakupu wina w celu spożycia w późniejszym, dogodnym dla siebie czasie.
Sprzedaż wina w lokalu Wnioskodawcy odbywa się w formie sprzedaży:
a) z beczki keg poprzez nalewanie do kieliszka;
b) z beczki keg, poprzez nalewanie do zakupionych opakowań (mniejsze butelki o pojemności np. 500 ml, 750 ml).
Dodatkowo spółka planuje potencjalnie w przyszłości rozszerzyć formę świadczonych usług poprzez sprzedaż wina w tym wina musującego w tzw. kamperach/przyczepach, tj. na świeżym powietrzu w trakcie np. eventów okolicznościowych oraz jarmarków. Odbywać się to będzie w miejscach do tego dozwolonych oraz za uprzednim uzyskaniem zezwoleń na sprzedaż alkoholu, tj. dokumentu potwierdzającego tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu stanowiącego punkt sprzedaży (kampera/przyczepy), tytuł prawny do nieruchomości na której owa placówka zostanie umieszczona oraz decyzję właściwego państwowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu. Usługa ta będzie realizowana poprzez sprzedaż wina z beczki keg poprzez nalewanie do kieliszka, z warnika do kieliszka oraz sprzedaż zakupionego przez klienta opakowania na miejscu. Ta ostatnia z wymienionych opcji polega na uprzednim nalewaniu z beczki keg do nowych opakowań znajdujących się w lokalu, które następnie oferowane są klientom podczas dokonywania zakupu. Nowe opakowanie to zakupione przez Klienta na miejscu opakowanie (np. karafki, butelki) w miejscu sprzedaży, z przeznaczeniem do konsumpcji poza tym miejscem sprzedaży. Przedmiotem zapytania są przelane napoje alkoholowe do nowych opakowań jednostkowych które zostały zakupione przez Klienta w miejscu ich sprzedaży detalicznej (w lokalu), a także w kamperach/przyczepach w trakcie np. eventów okolicznościowych, jarmarków.
W piśmie będącym odpowiedzią na wezwanie Organu uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego o następujące informacje:
- napoje alkoholowe, które zamierzają Państwo nabywać i sprzedawać sklasyfikowane są pod kodem 2204;
- w przypadku sprzedaży napojów alkoholowych w kamperach/przyczepach, przedmiotowy alkohol zamierzają Państwo rozlewać w lokalu, a następnie sprzedawać go w kamperze/przyczepie. Jednakże nie wykluczają Państwo rozlewania napojów alkoholów do opakowań jednostkowych (np. karafek, butelek) w kamperze/przyczepie w celu jego dalszej sprzedaży podczas eventu okolicznościowego, jarmarku.
Pytanie
Czy ponowne rozlanie napojów alkoholowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (tj. wyrobów od których akcyza została uiszczona w odpowiedniej wysokości) w inne opakowania jednostkowe tj. butelki o mniejszej pojemności w miejscu ich sprzedaży detalicznej (w lokalu), a także w kamperach/przyczepach (w trakcie np. eventów okolicznościowych oraz jarmarków) wymaga naniesienia na nowe opakowania detaliczne legalizacyjnych znaków akcyzy zgodnie z art. 114 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, 1137, 1488, 1967, 2180, 2236, 2707, dalej zwana: „ustawą o podatku akcyzowym” lub „ustawą”)?
Państwa stanowisko w sprawie
W art. 8 ustawy o podatku akcyzowym ujęto czynności stanowiące przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym. W przypadku wyrobów akcyzowych w postaci napojów alkoholowych, ustawodawca przewidział szeroki katalog czynności uznanych za produkcje alkoholu, których zaistnieje powoduje co do zasady powstanie obowiązku podatkowego, a w konsekwencji konieczność złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku akcyzowego oraz oznaczenia tych wyrobów podatkowymi znakami akcyzy przed dopuszczeniem do obrotu.
Jednakże zgodnie z zasadą jednokrotności opodatkowania podatkiem akcyzowym, wskazaną w art. 8 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym: „Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej”.
Z przytoczonego przepisu wynika, iż co do zasady akcyza jest płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Każda następna czynność po zadeklarowaniu lub określeniu kwoty akcyzy, której przedmiotem będą te same wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej czynności nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.
Wobec tego, z uwagi na wskazany wyjątek zdaniem Wnioskodawcy przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania zawierającego podatkowe znaki akcyzowe, od którego został uiszczony podatek akcyzowy w należnej wysokości, do innych opakowań jednostkowych nie podlega opodatkowaniu niezależnie od ich formy, tj. niezależnie od tego czy przelewane są do mniejszych butelek, czy też warników do sprzedaży wina w terenie.
Natomiast art. 2 pkt 17 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje dwa rodzaje znaków akcyzy:
a) Znaki podatkowe;
b) Legalizacyjne znaki akcyzy.
Zgodnie z wyjaśnieniem zawartym w art. 125 ustawy, podatkowe znaki akcyzy umieszcza się na wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i stanowią one potwierdzenie wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy. Z kolei legalizacyjne znaki stosowane są w pewnych wyjątkach i dotyczą sytuacji wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy w szczególności znakami uszkodzonymi.
W tym miejscu należy jednak wspomnieć, że na gruncie podatku akcyzowego obowiązkowemu oznaczeniu znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy o podatku akcyzowym, czyli m.in. zgodnie z poz. 2 tego załącznika wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją CN 2009 (art. 114 ustawy o podatku akcyzowym).
Ustawa o podatku akcyzowym określa również podmioty, które są zobowiązane do oznaczania wyrobów akcyzowych oraz związane z tym obowiązki. Art. 116 ust. 1 ustawy wskazuje, że obowiązek ten ciąży m.in. na zarejestrowanym zgodnie z art. 16 podmiocie będącym: „podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1,2, 4 lub 5”.
Artykuł 47 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy (obejmującym m.in. wyroby alkoholowe) oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji m.in. wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem, że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Jak wskazuje art. 92 ustawy o podatku akcyzowym do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Art. 93 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym precyzuje również czym jest produkcja alkoholu etylowego. W rozumieniu ustawy jest to wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie, odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew. Produkcją wina w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wina, a także jego rozlew (art. 95 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).
Ustawa wskazuje, że produkcją alkoholu etylowego jest m.in. jego rozlew, ale przepis nie stanowi o tym, że ponowny rozlew alkoholu z opakowania, od którego została zapłacona akcyza w należnej wysokości, do innych opakowań jednostkowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej stanowi takową produkcję. Wobec tego rozlew alkoholu, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, w myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy nie musi być prowadzony w składzie podatkowym. Zatem zdaniem Wnioskodawcy przelanie wyrobu akcyzowego z opakowania (kegi) zawierającego podatkowe znaki akcyzowe do butelek o mniejszej pojemności np. 500 ml, 750 ml nie jest produkcją.
Zdaniem Wnioskodawcy ustawa nie zabrania ponownego rozlewu alkoholu, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w inne opakowania jednostkowe, także w miejscu ich sprzedaży detalicznej. Jednakże z uwagi na obowiązek wymieniony w ustawie na każdym opakowaniu będzie naniesiony legalizacyjny znak akcyzowy (banderola).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 147 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W pozycji 14 załącznika nr 1 do ustawy pod kodem CN 2204 wymieniono wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE.L 1992 Nr 76, str. 1), w pozycji 14 pod kodem CN 2204 wymieniono wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:
Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy jest:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Stosownie natomiast do art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot nabywający lub posiadający wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
W myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Stosownie do art. 93 ust. 2 ustawy:
Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.
Jak stanowi art. 114 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
W załączniku nr 3 do ustawy w pozycji 2 pod kodem CN 2204 wymieniono wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009.
W myśl art. 116 ust. 1 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1) podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
2) importerem;
3) podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4) przedstawicielem podatkowym;
5) podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6) właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7) podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
Zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
Jak stanowi art. 116 ust. 4 ustawy:
W przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 3, posiadacz tych wyrobów, a w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zbywanych przez właściwy organ administracji publicznej zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - nabywca tych wyrobów, jest obowiązany zakupić znaki akcyzy i oznaczyć nimi wyroby. Z czynności oznaczania sporządza się protokół.
Stosownie do art. 116 ust. 5 ustawy:
Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.
W myśl art. 116 ust. 6 ustawy:
Przepisu ust. 5 nie stosuje się do wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, ponownie rozlanych lub rozważonych w inne opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w miejscu ich sprzedaży detalicznej.
Zgodnie z art. 117 ustawy:
1. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
2. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:
1) importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego albo do składu podatkowego, w którym jest miejsce importu, i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
2) przemieszczane na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, chyba że przemieszczanie dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, które są przemieszczane w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
3) przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.
3. Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
Jak stanowi art. 120 ust. 1-3 ustawy:
1.Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.
2.Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
3. Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:
1) jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
2) przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
3) posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
4) przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (z którym Organ jest związany) wynika, że w wyniku zawartej umowy, jako franczyzobiorca, dokonują Państw zakupu wina (o kodzie CN 2204, w tym wina przekraczającego rzeczywistą moc alkoholową 1,2% do 15%) poprzez wewnąrzwspólnotowe nabycie towaru z Państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Przedmiotowe wino będzie sprowadzane m.in. w beczkach, tzw. kegach, o pojemności 30 litrów. Na beczki będzie naklejana banderola, która zostanie naniesiona w taki sposób, że otwarcie opakowania spowoduje trwałe uszkodzenie banderoli. Od przedmiotowego wina zostanie zapłacony podatek akcyzowy.
Wskazali Państwo również, że dostosowują Państwo lokal do spożywania wina na miejscu poprzez zapewnienie stolików i krzeseł. W tym celu uzyskali Państwo niezbędne zezwolenia dotyczące sprzedaży wyrobów alkoholowych w lokalu.
Zgodnie z opisem sprawy, sprzedaż wina w lokalu odbywa się w formie sprzedaży:
- z beczki keg poprzez nalewanie do kieliszka,
- z beczki keg poprzez nalewanie do zakupionych opakowań (mniejsze butelki o pojemności np. 500 ml, 750 ml).
W przyszłości planują Państwo rozszerzyć formę świadczonych usług o sprzedaż wina w tym wina musującego w tzw. kamperach/przyczepach podczas eventów lub jarmarków organizowanych na świeżym powietrzu.
Sprzedaż będzie odbywała się w miejscach do tego dozwolonych oraz za uprzednim uzyskaniem zezwoleń na sprzedaż alkoholu.
Usługa ta będzie przez Państwa realizowana poprzez sprzedaż wina z beczki keg poprzez nalewanie do kieliszka, z warnika do kieliszka oraz sprzedaż zakupionego przez klienta opakowania na miejscu. Ostatnia z wymienionych opcji będzie polegała na uprzednim nalewaniu z beczki keg do nowych opakowań znajdujących się w lokali, które następnie będą oferowane klientom podczas dokonywania zakupu. Nowe opakowanie to zakupione przez klienta na miejscu opakowanie w miejscu sprzedaży (np. karafki, butelki), z przeznaczeniem do konsumpcji poza miejscem sprzedaży.
Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku naniesienia na nowe opakowania detaliczne legalizacyjnych znaków akcyzy w przypadku ponownego rozlania napojów alkoholowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (od których na wcześniejszym etapie został zapłacony podatek akcyzowy w odpowiedniej wysokości) w inne opakowania jednostkowe.
Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że wino, będące przedmiotem niniejszego wniosku, klasyfikowane do kodu CN 2204, jest wyrobem akcyzowym wskazanym w pozycji nr 2 załącznika nr 3 ustawy o podatku akcyzowym. W załączniku tym wskazane są wyroby akcyzowe, które są objęte obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy.
Skoro więc nabywają/będą nabywać Państwo wino klasyfikowane do kodu CN 2204 w beczkach (kegach) o pojemności 30 litrów i rozlewają/będą je Państwo rozlewać m.in. do opakowań jednostkowych (karafki, butelki), umożliwiających spożycie ww. wina poza miejscem jego sprzedaży - ciąży/będzie ciążył na Państwu obowiązek naniesienia na nowe opakowania detaliczne legalizacyjnych znaków akcyzy zgodnie z art. 116 ust. 3 w związku z art. 114 ustawy o podatku akcyzowym.
Przepis art. 114 ustawy o podatku akcyzowym jest bowiem przepisem ogólnym dotyczącym oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 3 do ustawy. Natomiast w Państwa sytuacji opisanej we wniosku, obowiązek oznaczania znakami akcyzy wina klasyfikowanego do kodu CN 2204 powstaje na podstawie art. 116 ust. 3 w związku z art. 114 ustawy o podatku akcyzowym.
Niemniej jednak, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;
- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia objętego treścią pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, którego elementem była klasyfikacja objętych wnioskiem wyrobów akcyzowych.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.