Artykuł
Jak rozliczamy akcyzę od importu aut elektrycznych
Niektóre samochody elektryczne podlegają zwolnieniu z akcyzy, a niektóre należy opodatkować według stawki pozytywnej. Samochody elektryczne, które są różnego rodzaju hybrydami, nie korzystają ze zwolnienia.
Każdy importer musi wypełnić szereg obowiązków dokumentacyjnych oraz podatkowych, takich jak rejestracja do CRPA, czy obliczyć i wykazać akcyzę w zgłoszeniu celnym lub w zgłoszeniu uzupełniającym. Nie ma natomiast obowiązku prowadzenia ewidencji akcyzowej importowanych samochodów elektrycznych. W przypadku importu do rejestracji samochodu należy przedłożyć dowód odprawy celnej przywozowej. Nie jest potrzebne zaświadczenie o zwolnieniu z akcyzy.
Jakie obowiązki akcyzowe należy spełnić, dokonując importu aut elektrycznych? Czy na importerach ciążą jakieś obowiązki dokumentacyjne? Czy są różnice między obowiązkami, które musi wypełnić pojedynczy podatnik, a obowiązkami podatnika – dealera samochodowego? Na te pytania opowiadamy w niniejszym artykule.
1. Jakie stawki akcyzy stosujemy do samochodów elektrycznych
Dla prawidłowego rozliczenia podatku akcyzowego od osobowego samochodu elektrycznego bardzo istotne jest, z jakiego typu samochodem elektrycznym mamy do czynienia. Tylko niektóre z nich mogą bowiem korzystać ze zwolnienia z akcyzy, a pozostałe podlegają stawce pozytywnej.
1.1. Które samochody elektryczne są zwolnione z akcyzy
Zwolnieniu od akcyzy podlegają wyłącznie te samochody osobowe, które są wymienione w art. 2 pkt 12 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (art. 109a ust. 1 ustawy akcyzowej). Zgodnie z zapisami definicji określonej w tym artykule chodzi tu o te pojazdy samochodowe, które wykorzystują do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right