Czy warto rozwiązywać konflikty z pracownikami w drodze mediacji
Sprawy pracownicze, które wymagają szybkiego rozstrzygnięcia i maksymalnego załagodzenia konfliktu, mogą być przedmiotem postępowania mediacyjnego. Mediacja jest dobrowolna i poufna. Jeśli strony nie dojdą do porozumienia, to przed sądem nie mogą powoływać się na propozycje ugodowe, propozycje wzajemnych ustępstw lub inne oświadczenia składane w postępowaniu mediacyjnym.
Mediacja to efektywna metoda rozwiązywania konfliktów między pracodawcą a pracownikami. Pozwala ona zaoszczędzić środki wydatkowane na koszty sądowe i pełnomocników oraz uzyskać zadowalające rozstrzygnięcie znacznie szybciej niż w normalnym postępowaniu sądowym. Docenianą cechą kończenia konfliktów na drodze mediacji jest też większa szansa na utrzymanie dobrych relacji z pracownikami, z którymi firma się procesuje, a także zwiększenie gwarancji usunięcia konfliktu na trwałe. Jest tak dlatego, że celem postępowania mediacyjnego nie jest ustalenie, która ze stron ma rację, tylko wypracowanie akceptowalnego porozumienia, w którego osiągnięciu ma pomóc stronom osoba mediatora.
Do mediacji warto namówić pracownika
Mediacja znajduje zastosowanie w każdego rodzaju sprawach, w których dopuszczalne jest zawarcie ugody, tj. w sprawach, w których wynik postępowania zależny jest od woli stron. Jest to instytucja dobrowolna. Wyrazem dobrowolności mediacji jest to, że na każdym etapie można ją przerwać i zrezygnować z dalszych rozmów. Pracodawca pozostający w konflikcie z pracownikiem, chcąc się z nim porozumieć poza rozprawą sądową, nie może jednak wykorzystać łączącego ich stosunku zależności i podporządkowania i wymóc na pracowniku zgody na przystąpienie do mediacji.