Kierowcy autokarów będą mogli jechać dłużej
Komisja Europejska chce zmienić przepisy o czasie pracy kierowców zawodowych. Przewoźnicy są „za”, ale Komitet Ekonomiczno-Społeczny Parlamentu Europejskiego ma wątpliwości, czy to bezpieczne
Komisja Europejska chce zmienić przepisy o czasie pracy kierowców zawodowych. Przewoźnicy są „za”, ale Komitet Ekonomiczno-Społeczny Parlamentu Europejskiego ma wątpliwości, czy to bezpieczne
Od 19 sierpnia 2023 r. weszły w życie nowe przepisy regulujące zasady oskładkowania i opodatkowania wynagrodzeń kierowców realizujących przewozy międzynarodowe. Po zmianach wolna od podatku jest kwota w wysokości stanowiącej równowartość 20 euro za każdy dzień ich przebywania poza granicami Polski. Natomiast z podstawy oskładkowania obecnie należy wyłączyć równowartość 60 euro za każdy dzień zagranicznego
Wolna od PIT będzie równowartość 20 euro za każdy dzień pobytu za granicą kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe. Natomiast z podstawy wymiaru składek ZUS będzie można odliczyć 60 euro dziennie
Od 2 lutego 2022 r. kierowca, który wykonuje zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych cross-trade lub kabotaż na terenie UE, nie odbywa podróży służbowej w rozumieniu przepisów art. 77⁵ § 1 Kodeksu pracy. Ma to z kolei przełożenie na rozliczenia podatkowo-składkowe otrzymywanego wynagrodzenia. Pracownik jest traktowany jak oddelegowany, co oznacza, że musi zarabiać na równi z
W 2022 r. wprowadzono zmiany w zakresie czasu pracy kierowców, które wchodzą w życie w kilku etapach. Od 2 lutego 2022 r. kierowcy wykonujący przewozy międzynarodowe nie są w podróży służbowej, lecz zostali objęci specjalnymi regulacjami podatkowo-składkowymi. Natomiast od 1 marca 2022 r. dla kierowców w przewozach regularnych zmieniły się zasady korzystania z przerw na odpoczynek. Z kolei od 29 maja
Zatrudnienie kierowcy wiąże się z koniecznością spełnienia przez pracodawcę obowiązków wynikających nie tylko z przepisów Kodeksu pracy, ale także z przepisów ustawy o czasie pracy kierowców i niektórych regulacji ustawy o transporcie drogowym. Pracownik zatrudniony na stanowisku kierowcy powinien posiadać odpowiednie kwalifikacje zawodowe, przejść badania lekarskie i psychologiczne oraz szkolenia.
Od 1 stycznia 2019 poszerzono krąg podmiotów uprawnionych do kontroli pojazdów. To jednak nie jedyna z najważniejszych zmian w prawie drogowym w ostatnim czasie.
Dnia 1 stycznia 2003 r. wejdą w życie przepisy rozdziału 4 ustawy o czasie pracy kierowców pozostających w stosunku pracy. Do tej daty w stosunku do kierowców - pracowników stosuje się obowiązujące dotychczas uregulowania Kodeksu pracy.