Reprezentacja i reklama w podatku VAT
Święta Bożego Narodzenia to okres zwyczajowego obdarowywania prezentami m.in kontrahentów. Wielu przedsiębiorców organizuje dla nich również spotkania świąteczne. W związku z tym mają oni wątpliwości, czy: ● powinni wartość ww. świadczeń uznać za przychód obdarowanego, ● mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na nabycie ww. świadczeń, ● należy potrącić od tych świadczeń składki
Dla oceny, czy dana działalność stanowi reprezentację, czy też innego rodzaju działalność, konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy, zwłaszcza wobec braku ustawowej definicji tego terminu. Wydatków poniesionych na organizację konferencji dla kontrahentów w celu zapoznania ich z ofertą oraz zaprezentowania nowości nie można uznać za wydatki reprezentacyjne wyłączone
Podstawowym typem spółki handlowej jest spółka jawna. Ma ona osobowy charakter, co oznacza, że istotne znaczenie mają przede wszystkim wspólnicy, a nie zgromadzony kapitał. Spółka jawna jest odrębnym od wspólników podmiotem praw i obowiązków, co sprawia, że jest chętnie wykorzystywana przez przedsiębiorców rozpoczynających własną działalność. Nadaje się bowiem zarówno do prowadzenia niewielkiej firmy
W relacjach z organami podatkowymi podatnicy i inne podmioty mogą działać osobiście albo za pośrednictwem pełnomocnika. Znaczenie pełnomocnika w sprawach podatkowych stale wzrasta. Podatnik często nie radzi sobie samodzielnie z fiskalizmem organów podatkowych, nieprecyzyjnymi przepisami prawa podatkowego oraz często sprzecznymi ze sobą interpretacjami tych przepisów.
Jedynym sposobem na to, aby podatnicy wpływali na interpretacje organów podatkowych i kształtowali wykładnię prawa podatkowego, jest wnioskowanie o interpretację indywidualną. Instytucja taka została ukonstytuowana w przepisach Ordynacji podatkowej1. Istotne jest, aby wniosek o interpretację był skonstruowany w prawidłowy sposób. Właściwa konstrukcja wniosku i dochowanie zasad określonych w Ordynacji
Podatkowa księga przychodów i rozchodów jest najpopularniejszą formą ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych dla celów podatku dochodowego. Zasady jej prowadzenia reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2000 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. nr 116, poz. 1222 z późn. zm.; ost. zm. Dz.U. z 2002 r. nr 219, poz. 1837). Mimo że przepisy rozporządzenia
Jednym z czynników zniechęcających do założenia własnej firmy są wysokie obciążenia podatkowe. Dobra znajomość przepisów podatkowych i wynikających z nich możliwości oraz zagrożeń pozwoli na znaczne zmniejszenie tych obciążeń. Coraz większą rolę w działalności każdej firmy odgrywa planowanie podatkowe. Przyjęcie odpowiedniej strategii i metod działania umożliwi choćby tylko przesunięcie momentu płacenia
Wzmożona konkurencja oraz konieczność pozyskiwania nowych klientów spowodowały wzrost znaczenia reprezentacji i reklamy dla funkcjonowania podmiotów prowadzących różnorodną działalność gospodarczą. Wydatki przeznaczone na reklamę i reprezentację stanowią obecnie ważny składnik kosztów uzyskania przychodów. Liczne spory pomiędzy podatnikami a organami administracji podatkowej powodują konieczność przedstawienia